Durf te vragen #8

Wat voor beest zit in ons plafond :sob:? Zo hard. En het is telkens maar kort en dan hele tijd niks.

3 likes

Heb je een plat dak toevallig?
Hier was het laatst een ekster die een noot probeerde kapot te slaan.

2 likes

Nee dit is op de begane grond van een rijtjeshuis. Ik vermoed muizen. Kunnen muizen zoveel herrie maken? En dacht dat die niet overdag actief waren.

1 like

Deze werkt bij mij niet, bij jullie wel? Ik kan dus het geluid niet horen. Maar laatst had een vriendin een nest hoornaars in haar plafond :smiling_face_with_tear:
Die maken blijkbaar ook lawaai en kunnen ook knagen lol

2 likes

Ja maar überhaupt is het logischer om dit soort dingen te googelen. ChatGPT is een taalmodel, geen allesweter. Google daarentegen heeft al zoveel informatie van jou (via ads, je locatie, leeftijd, etc etc) dat ie veel beter passendere zoekresultaten geeft.

Wil je iets met tekst (samenvatten, schrijven, vertalen, versimpelen etc) = chatGPT
Wil je iets (feitelijks) opzoeken = google (of een andere zoekmachine)

17 likes

Hmm dit klinkt anders. Benieuwd of anderen iets herkennen. Bij muizen hoorde ik echt pootjes rennen en was inderdaad in de nacht.

2 likes

Ik wilde deze ook halen voor kerst (ik moet rijden) maar was uitverkocht bij de ah. Heb nu deze maar gekocht en ben heel benieuwd, dus als mensen ervaring hebben let me know haha

1 like

Wie weet waar je deze/zulke posters online kunt krijgen?

2 likes

Art unlimited misschien?

3 likes

Dit zijn denk ik posters van Cavallini & co. Als je daar op zoekt vind je veel webshops en ze worden ook via bol verkocht

1 like

In een poging om meer georganiseerd te zijn en iets meer rust in mijn hoofd te hebben, wil ik een boekje gebruiken om dingen bij te houden. Ook ter vervanging van mijn telefoon. Bijvoorbeeld takenlijstjes, status van pakketjes, menstruatiecyclus, adresgegevens, etc. Wat zijn nog meer handige dingen om bij te houden?

1 like

Ik denk dat als het een poging is om meer georganiseerd te zijn het alleen zin heeft om te kijken naar wat je persoonlijk echt georganiseerd moet hebben. Je cyclus en pakketje etc bijhouden in een boekje als ā€œgeorganiseerd zijnā€ je niet natuurlijk afgaat is denk ik echt een recipe for disaster :sweat_smile: kleine kans dat je dat dan echt gaat bijhouden denk ik? (ik bedoel, doe je ding ik heb dit soort dingen ook 100x geprobeerd)

Adresgegevens zou ik in je telefoon bij je contacten doen, en verder zou ik gewoon een boekje gebruiken om je gedachten en to dos in te ordenen (lijstjes maken), maar niet verwachten dat je dat gaat kunnen bijhouden

3 likes

Ik denk dat je je eerst moet afvragen waarom je dit soort dingen allemaal wil gaan bijhouden op papier en of dat uberhaupt een handig idee is als je niet van nature erg georganiseerd is

3 likes

Ho, ik denk dat hier de verkeerde aannames worden gemaakt. Het is zeker niet zo dat ik niet georganiseerd ben. Ik wil het gewoon even wat beter doen! ā€œMeer georganiseerdā€, zoals ik mijn bericht schreef. :slight_smile: De dingen die ik noem, houd ik bijvoorbeeld al bij. Maar dus verspreid over mijn telefoon en in apps die eigenlijk niet helemaal aansluiten bij mijn wensen (of ik moet ervoor betalen en dat wil ik niet). Het doel is dus om de boel iets beter te organiseren en dat voortaan op ƩƩn duidelijke plek! En ik ben dus op zoek naar extra ideeĆ«n. :smiley:

1 like

Gebruik je een digitale kalender (bijt Google of iCal)? Want dan zou ik dat voor de meeste dingen gebruiken. Op de eerste dag van je menstruatie een X ofzo als activiteit zetten (ha of gewoon ā€˜ongesteld’), want de enige relevante informatie is hoeveel dagen erna je hem weer kunt verwachten. Voor pakketjes geen status bijhouden maar zodra je iets moet doen (verzenden of ophalen) een activiteit op de goede dag in je agenda zetten met melding. Wat je ook in je agenda kunt zetten wat mij helpt:

Verjaardagen incl verjaardagen van mensen hun kinderen, met jaarlijkse herhaling en melding
Andere belangrijke data van vrienden en familie (sterfdagen, trouwdagen, dingen de voor iemand in je omgeving belangrijk zijn) met jaarlijkse herhaling en herinnering
Zodra iemand vertelt dat er iets leuks/spannends voor ze aankomt: in de agenda met melding, zodat je succes kunt wensen of kunt vragen hoe het ging
Gewoon zodra je weet dat je iets voor een bepaalde dag moet doen, in de agenda met melding

Taken doe ik wel op papier, behalve als ze tijdgevoelig zijn dan wel in mijn agenda met melding, en adressen in een ouderwets adressenboekje.

6 likes

Om nog meer bij te houden? Ja misschien snap ik het niet omdat ik anders in elkaar zit maar echt zoeken naar dingen om bij te houden in een boekje vind ik niet meer georganiseerd zijn of worden en zou mij alleen maar onrust geven als je dagelijks allerlei lijstjes moet invullen.
Uiteindelijk kun je alles bijhouden in een boekje toch, of je hebt gewandeld, wat je hebt gegeten etc. Alleen blijft de vraag dan toch waarom/met welk doel je dat wil doen en of dat iets bijdraagt aan meer rust in je hoofd

5 likes

Ik heb hier Notion voor, met allemaal geordende notities. Je kan heel veel met deze notitie app, maar ik gebruik lang niet alle mogelijkheden.

Wel op mijn telefoon dus, maar ik vind dat juist handig omdat ik die altijd bij me heb. Als ik het in een notitieboekje zou schrijven, dan moet ik die overal mee naartoe nemen, en dat zou ik sowieso af en toe dan niet doen. En dan zet je alsnog iets ā€˜even snel’ in je telefoon, en is alles uiteindelijk alsnog verspreid.

Dus ik vind dit heel handig, als ik iets zoek staat het altijd daar. En ik kan Notion ook openen op mijn laptop.

3 likes

Ja, voor praktische zaken. Ik heb het idee van pakketjes van iemand anders overgenomen en dat werkt echt top voor mij (veel pakketjes ivm werk). Hiervoor keek ik voor de stand van zaken terug in mijn mail. Dit is een voorbeeld van iets wat ik zelf nooit zou hebben bedacht. En iets toevoegt in mijn leven. Ik ben niet van plan om elke scheet vast te leggen. Het doel is om mijn leven makkelijker te maken. Voortaan op ƩƩn plek ipv verspreid over de telefoon. Dat het voor jou niet werkt, betekent niet dat dat niet voor een ander werkt. Mag iemand anders het dan niet proberen?

Overigens stel ik mijn vraag niet om een discussie te starten over wat wel/niet voor mij zou moeten werken. Ik vroeg gewoon om ideeƫn. :woman_shrugging:

4 likes

Je zal het al wel geprobeerd hebben hoor, maar werkt de notitieapp op je telefoon dan ook niet net zo makkelijk als een notitieboekje waar je handmatig in schrijft? Is toch hetzelfde idee imo.

2 likes

OkĆ© ik hou gedurende de week bij wat ik wil bespreken met m’n leidinggevende in ons wekelijks overleg zodat ik een soort agenda heb en niets vergeet, en ook voor andere afspraken in de toekomst waar ik soms ideeĆ«n of vragen voor heb maak ik een pagina met dat overleg en schrijf ik daar die ideeĆ«n of vragen op; tijdens het overleg maak ik op dezelfde plek aantekeningen.

Verder takenlijsten en planningen.

Geen idee of het voor jou relevant is :woman_shrugging:

5 likes