Durf te vragen #8

Heeft dat met auteursrecht te maken?
Zat dus te denken aan boeken lenen of verkopen via Marktplaats. Maar ja, soms is het handiger op je e-reader, maar kon het dus nergens vinden of dat überhaupt kan.

@Fukaeri bedankt voor je reactie. Het kan in ieder geval wel.

1 like

Ja, auteursrecht inderdaad. Zelfde als met films downloaden en vertonen bijvoorbeeld, mag ook niet. Denk dat je heel snel van Marktplaats gegooid wordt eigenlijk als je dat probeert. En anders komt stichting Brein je getten.

2 likes

Ik bedoelde met markplaats fysieke boeken! Dat kennen we allemaal, maar ben dus een leek met e-books. Vroeg het me gewoon af en was handig geweest als dit inderdaad kon.

1 like

Wat is het verschil met uitwisselen en lenen voor jou (ik proef een voorkeur?), ik vond via de bieb handig en goedkoop haha

1 like

Ohhh ik dacht dat dat ook over e-books ging

Is er iemand die mij hier duidelijkheid over kan geven? Ik kan het niet 100% duidelijk vind op internet.

Situatie is dat het huis op naam van mijn partner staat en ik woon er bij, maar er staat niks op papier. Dus geen testament, geen samenlevingscontract niks.

Stel mijn partner komt te overlijden erf ik nu niks. Dus moet ik uit dit huis.
Als je tegenwoordig trouwt, trouw je in beperkte gemeenschap van goederen. Echter wordt je wel erfgename van elkaar.

Als wij trouwen, ben ik dan de persoon die het huis erft of niet? Trouwen zonder testament of iets in die richting.
We willen dit namelijk voor nu zo goedkoop en simpel mogelijk regelen.

2 likes

Nee, daarvoor moet je naar een notaris

2 likes

Echt niet lullig bedoelt maar waarom zou je op zoiets belangrijks willen besparen? Ga naar een notaris voor een goed samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden MET een testament! Want we weten nu gewoon te weinig over de situatie.

Heeft je partner het huis alleen gekocht of met financiering van ouders? Draag jij wel bij aan het huis (hypotheek aflossen/waardevermeerderende ingrepen)? In dat laatste geval al helemaal als de wiedeweerga naar de notaris want je hebt het nu alleen over overlijden maar de kans is veel groter dat je relatie voor die tijd strandt. En dan sta jij dus op de stoep met niks terwijl je wel misschien duizenden euros in dat huis hebt gestopt. Kunt het dan beter goed op papier regelen zodat jij ook waardeaandeel in de woning krijgt enz

Ook nog van belang is of je partner kinderen en/of een ex heeft en of jullie samen kinderen hebben. Stel je hebt die nu niet en je gaat trouwen en daarna krijg je kinderen, dan wordt het verhaal ook weer anders. Of als je partner een ondernemer is etc etc

Dus ja je kunt gratis trouwen bij het gemeentehuis en klaar maar echt doe het niet! Ga naar een notaris voor advies op maat, misschien is een huwelijk helemaal niet ‘nodig’ in jullie situatie. Ik zou persoonlijk wel voor een huwelijk gaan, ook met het oog op pensioen etc
En ga ook voor een testament, want met alleen trouwen ben je er gewoon niet, echt zonde om het maar half te doen

33 likes

Wij zijn getrouwd in volledige gemeenschap van goederen, met name inderdaad omwille van de woning. Hiervoor moesten we uiteraard naar de notaris; het heeft ons rond de €500 gekost. Als mijn partner (die het huis gekocht heeft) nu overlijdt, erf ik niets, want het is ook mijn eigendom geworden. Dan hoef je er als achterblijver ook geen erfbelasting over te betalen (want je erft dus niet.)

Ik zou nooit trouwen in beperkte gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden zonder testament. Altijd wat vast laten leggen!

5 likes

Heb jij jezelf dan niet moeten inkopen? Dat houdt ons een beetje tegen omdat ik niet zoveel geld heb de hele gunstige rente van de hypotheek dan toch ook verandert.

Ik vind dit soort volwassen dingen echt zo verwarrend.

2 likes

@Doperwtje / @thenerdyintrovert bedankt voor jullie reacties.

Uiteraard begrijp ik dat het slim is om iets vast te leggen bij de notaris etc. Dat was mijn vraag niet, maar ik begrijp die opmerkingen zeker.

Ik wilde alleen weten of trouwen zonder enige andere vastlegging ervoor zou zorgen dat het huis niet naar bv de ouders gaat. Dat is dus niet het geval lees ik, dus bedankt voor de heldere toelichting.

2 likes

Nee je moet achterlijke bedragen aan een notaris betalen om wat papieren te tekenen :rage:

Echt de grootste scammers

4 likes

Wat hierboven gezegd wordt klopt niet helemaal hoor. Door te trouwen gaat bij overlijden, wanneer er geen testament is, alles naar langst levende echtgenoot(o)t(e). Het is alleen erg lastig om dit zo zwart wit te zeggen omdat we de persoonlijke situatie van je partner verder niet kennen.
Ps. Je zou dan alles erven, dus niet alleen de lusten (het huis) maar ook de lasten (hypotheekschuld).
Je zou eens naar deze brochures kunnen kijken:

Maar zelfs als je trouwt zou een testament nog verstandig zijn hoor. Je kan daar ook opnemen wat er met je vermogen moet gebeuren wanneer je gelijktijdig overlijdt (rampenclausule), voorkomen dat er vermogen bij mogelijke stieffamilie komt, etc.

En mocht je toch een testament willen opstellen, dan zou ik eens in de buurt rondbellen. Er worden nogal verschillende tarieven door notarissen gehanteerd.

5 likes

Ja, echt bizar he. Zoveel geld voor een paar templates waar ze de naam aanpassen (en ja ze zullen ongetwijfeld nog meer doen).

@Tamara bedankt voor je uitleg. Ik ga die brochure eens doornemen.
Als we beide komen te overlijden maakt het mij eigenlijk vrij weinig uit waar het terecht komt. Dat is niet waarvoor ik een testament zou opstellen in ieder geval haha.

Ik begrijp dat alles vast laten leggen slimmer is, maar soms heb je meerdere prioriteiten die kostbaar zijn en moet je keuzes maken. Dus ik dacht als trouwen in ieder geval 1 risico ‘afdekt’ kunnen we volgend jaar het goed vast laten leggen bij een notaris.

Die tip van rondbellen is een goede. Wij hadden er een benaderd en alles bij elkaar zou 1.900,- kosten.

Er zijn geen kinderen of andere ingewikkelde dingen aan de hand. Alleen dat huis wat mijn partner alleen heeft gekocht 10jr geleden, omdat we toen nog maar 1,5 jaar samen waren en niet samen gingen wonen.

2 likes

1900 voor samenlevingscontract en 2 testamenten? Bij mij op kantoor is dat 1250. Moet ik jouw regio dus vast ook goedkoper kunnen

1 like

Klopt inderdaad, samenlevingscontract en 2 testamenten. Zonder dus ‘lastige’ dingen als (stief)kinderen en gekke bezichtingen buiten het huis.
Ik ga eens rondbellen voor prijzen. Zit jij toevallig regio Breda haha, zo ja stuur mij een dm :joy:

Ken je degoedkoopstenotaris.nl?

2 likes

Kende ik niet, maar wat een goede tip! Daar staat er o.a. 1 tussen voor 650,-. Toch een ander bedrag dan 1.900,- :sweat_smile:

1 like

Nee, daar hebben wij niet voor gekozen. Trouwen in gemeenschap van goederen houdt in dat al het bezit vanaf de huwelijksdatum van beide partners is. Uiteraard kun je er wel voor kiezen om je in te kopen om het financieel gelijk te trekken, maar volgens mij is dat niet verplicht. Verbeter me gerust hoor! Daar zei onze notaris ook niets van.

Als je feitelijk kijkt loopt mijn man daarin dus een groter financieel risico dan ik. Hij betaalt de hypotheek, maar moet in geval van scheiding wel de helft van het huis inleveren. Maar in ons geval speelde allerlei andere factoren een rol waardoor het risicotechnisch wel gelijkwaardig was.

1 like

Hoe bewaren jullie tampons in de badkamer? Gewoon in de doosjes of hebben jullie een leuke orginazer ervoor?
Ik vind de orginele verpakkingen maar stom.