Durf te vragen

Gewoon dit laatste seizoen?

Edit: ik kan ze ook niet vinden voor je, stom zeg!

Heb advies nodig over een nichtje van mij.
We zien al maanden dat het niet goed gaat met haar, ze is heel veel afgevallen en het lijkt nu ongezond te worden.
Ze is volwassen en woont nog bij haar ouders, maar we hebben het idee dat ze juist daarom zoveel is afgevallen. Ze hebben een moeilijke relatie en ze wil heel graag op zichzelf, maar dit lukt niet omdat ze niet genoeg geld kan verdienen voor haar eigen plekje.
Ik spreek haar niet veel maar heb het idee dat ze verder ook met vrij weinig mensen afspreekt. Ik heb het idee dat ze steeds verder gaat afglijden zo, tot ze straks helemaal op is.

Wie heeft er tips of een idee hoe dit aan te pakken? Zijn er instanties voor die je hierover kan benaderen?

Morgen heeft de jongen waar ik mee date de eindpresentatie van zijn scriptie. Hij ziet er tegenop en is ook al lang bezig met die studie. Ik wil iets leuks voor zijn deur zetten voor als hij terug komt maar ik weet echt niet wat :weary: hij weet ook nog niet zeker of hij daarna geslaagd is is dus té feestelijk (zoals bloemen of drank) is ook weer niet gepast. Iemand van jullie misschien een briljant idee?

Drank lijkt mij ook een goed idee als het niet is gelukt, verdrinken in verdriet :joy:

2 likes

Ik kan alleen advies geven vanuit de rol vanuit je nichtje (omdat ik het zelf was). Of advies, meer mijn ervaring delen. Ik vond het, misschien niet op dat moment, wel ‘fijn’ als mensen er naar vroegen. Ik nam mijzelf totaal niet serieus en ook het gewichtsverlies zag ik niet zoals het echt was. Dus doordat mensen er naar vroegen (al dan niet indirect) kon ik eerder tegen mezelf zeggen “hey je hebt misschien wel wat hulp nodig”. Dus of je oom/tante hierop aanspreken of haar direct zou ik aanraden, wanneer je het subtiel doet! Dus niet ‘hey je ziet er slecht uit, gaat alles goed met je’, eerder peilen hoe het gaat en/of melden dat je je soms wat zorgen maakt. Sterkte!

2 likes

Dank voor je reactie, gelukkig is het bij jou nu verleden tijd!
Mijn tante praat er snel overheen als mensen er wat over vragen, dus dat is best lastig.
Ik zal haar inderdaad ‘gewoon’ even n berichtje doen, kijken hoe ze daarop reageert. Tijdje terug was ik met haar wezen winkelen en toen merkte ik dat ze niet blij was met haar lichaam. Alles wat ze paste stond haar super (toen was ze nog wel iets minder dun dan nu). Dus ik gaf haar veel complimentjes en daar fleurde ze wel van op.
Dus inderdaad even kijken hoe ik haar op een positieve manier mijn zorgen duidelijk kan maken, zonder haar een rotgevoel te geven.

Klinkt alsof je er verstandig mee omgaat hoor. In zo’n situatie kan je ook niet iets heel erg fout doen, want je doet het vanuit goede bedoelingen. Het klinkt in ieder geval lief en betrokken. Mocht je nog iets afvragen of raad willen: je mag me pb’en hoor :blush:

1 like

Weet iemand in welke winkel je veel verschillende kleuren/soorten bikinibroekjes hebt? Dus niet dat er maar 8 bikini’s zijn ofzo zoals bij h&m

Misschien kun je eens voorstellen binnenkort wat te gaan doen samen, zodat je dan misschien ook kunt vragen hoe het ècht met haar gaat?

1 like

De belasting gaat over jouw inkomen uit werk (inkomstenbelasting), hierbij maakt het niet uit of het enkel een bijbaantje is, of een full-time baan. In principe draag je iedere maand belasting af van jouw inkomen en als je te veel hebt betaald krijg je wat terug, wanneer je te weinig hebt betaald moet je nog extra betalen.
Als je als student zijnde geen baantje hebt (en dus geen inkomen) kun je dus ook geen opgaaf doen van je inkomstenbelasting.

Op de site van de belastingdienst staat er ook wat informatie over aangifte doen als student/jongere: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/

Kun je hier mee verder?

Ik heb haar idd gevraagd of ze het leuk vindt om (eventueel bij mij thuis) wat te gaan doen. Even afwachten wat ze zegt, beetje out of the blue dit misschien

1 like

Ik heb witte sneakers (stof zoals Allstars) die helemaal niet meer wit zijn. Hoe maak ik ze best proper? Liever niet in de wasmachine want ik ben bang dat ze er dan een beetje verfrommeld gaan uitzien. Iemand raad?

Ooh en nu ik toch bezig ben. Ik heb een dure handtas waarvan het handvat beschadigd is (leer). Waar laat je in godsnaam zoiets herstellen? Ik denk wel dat er een nieuw handvat aan moet!

Hebben meer mensen wel eens het gevoel gehad hun haar fucking droog te hebben gemaakt door Lush shampoo? Ik had eerst zelf Big oid gekocht, een zeezoutshampoo, en daarbij had ik heel sterk dat gevoel. Maar nou ja, ook niet zo gek bij een zeezoutshampoo. Nu had ik van een vriendin Honey I washed my hair gekregen, ruikt heeerlijk, maar mijn haar is echt zo ongelooflijk droog (met name in de punten), niet te doen. Komt dat door die shampoo of gewoon door nu de zon en de zomer enzo ? Zou 't spul op zich graag blijven gebruiken want het ruikt heerlijk maar mijn haar lijkt echt net stro inmiddels.
@apeiros jij weet veel van Lush-producten toch? (Hoop dat je 't niet erg vindt dat ik je tag.)

Ik had asos al gecheckt, ik zocht een specifieke kleur. Maar ben uiteindelijk geslaagd bij Hunkemöller!

Yes ik! Ik legde de link niet meteen met Lush, maar toen ik meer ging opzoeken rond ingrediënten kwam ik al snel te weten dat Lush daar niet altijd zo netjes in is. Hun shampoo is op basis van SLS, een vrij sterk sulfaat dat erg uitdrogend is. Kan dus zeker door je shampoo komen!

1 like

Ja deze ervaring heb ik inderdaad ook met Lush. Jammer, echt wel fijne producten verder

1 like

Dank en @MangoMango ook, mega jammer, maar dan stop ik inderdaad met dat gebruiken want het ziet er echt niet uit/voelt super naar momenteel :frowning:

1 like

Heeft iemand ervaring met de Pro Coach app van basic fit?

Waarom krijg je een boete als je je hypotheek of een deel ervan eerder aflost?

Lopen ze rente mis toch?

2 likes