Duurzaam reizen

Ik ga in november pas! Dus kan het dan laten weten!

Ik hoorde trouwens ook dat er rond die tijd ook structureel een nachttrein naar Milaan gaat rijden. Dat zou echt zo fijn zijn! Vakanties in Italië zonder te vliegen of te rijden.

1 like

Bedoelen ze in die eerste zin niet alleen de enkele vlucht? Want dan klopt ie wel ongeveer toch. 2 jaar geleden betaalde ik in het laagseizoen 900 voor een retour dus ongeveer 450 voor enkel.

Dat dacht ik eerst ook maar ik had gewoon retour ingevuld. Misschien een foutje. Voor een enkele reis zou het eventueel kunnen inderdaad (alsnog wel erg goedkoop vind ik)

edit: @Max: oehh nachttrein naar Milaan lijkt me echt heel prettig ja!

Vanaf 15 oktober!! :partying_face::partying_face:

9 likes

Niet naar Milaan, wel naar andere plekken en dat was eigenlijk gewoon altijd prima. Sowieso qua veiligheid nooit problemen gehad en het enige is dat lange reizen vaak een beetje saai kunnen zijn. Maar ik vind alleen reizen echt het allerleukst!

2 likes

Woohoo ik heb een trip naar Praag geboekt via Green City Trip! Eerste keer dat ik een pakketreis boek, haha. Maar heb er zin in, lekker romantisch met de nachttrein.

Tip: als je via ah.nl/greencitytrip boekt krijg je korting op een premium-plaats in de trein (met 4 personen in een coupé ipv 6)

4 likes

https://www.ad.nl/binnenland/met-de-veerboot-naar-noorwegen-vanaf-volgend-jaar-kan-dat-vanuit-het-groningse-eemshaven~a7388af23/

Vet!

7 likes

Ja tof! Ik vraag me alleen wel af wat de relatieve uitstoot is van zo’n dikke dieselboot vergeleken met een vliegtuig, of auto.

Heeft iemand hier weleens met de Nightjet gereisd? Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Wow op de website ziet het er super chique uit. Ik heb een paar keer in een nachttrein gezeten maar dat was zeeeker niet dit :joy:

Hm ja ik wil mezelf geen illusies maken, daarom ben ik ook wel benieuwd naar verhalen.
Ik las online dat er vaak vertraging is, dus ik wil weten of dat bij andere mensen hier ook de ervaring is.

We zijn namelijk aan het kijken voor vakantie zonder auto, maar mèt hond (die mag deze trein in als je een eigen compartiment boekt). Blijkt nog niet zo makkelijk.

Misschien heb je hier iets aan:

1 like

Agos dit is gewoon een YT-kanaal met treinthema, wat leuk! Vind die jongen echt een beetje aandoenlijk, haha.

1 like

Voor treintips vind ik deze site geweldig!

https://www.seat61.com

Is van een voormalig stationsmanager uit Londen en die weet zo’n beetje alles van treinreizen! Je kunt de route zo gek nog niet bedenken of hij heeft het uitgestippeld incl. tips. Echt een aanrader!

4 likes

En, zijn jullie al aan het nadenken over vakanties voor in 2022? Ik weet het nog niet helemaal, maar opties zijn: met de trein naar Schotland, Ierland of Oostenrijk en daar hiken. Of juist met de trein naar een warmer land zoals Spanje of Portugal om te zwemmen en wandelen. Het lijkt me ook juist wel leuk om een lang stuk met de boot te gaan, bijvoorbeeld van Eemshaven naar Noorwegen. Of misschien toch met een groep interrailen of een liftwedstrijd doen? Nouja, genoeg ideeën dus. :relaxed: Ben benieuwd naar jullie plannen!

2 likes

Ik ben dus met Greencitytrip naar Praag geweest en vond het eigenlijk een beetje tegenvallen… De trein was best wel oud, en ik vond het tegenvallen om een nacht op zo’n harde plank, met andere mensen vlak bij je te slapen. Voor langer reizen prima zo’n nachtje, maar voor drie dagen best vermoeiend. Op de terugweg dacht ik ook alleen, poe vliegen was sneller en goedkoper geweest… En onze trein stond supervaak stil, dus we hadden echt veel eerder aan kunnen komen.

Achteraf gezien dus precies wat ik had kunnen verwachten hoor!

3 likes

@Max Met welke trein/vervoerder heb je gereisd? Dat zal ook wel uitmaken denk ik?


@Meka Ik heb nog geen (duurzame) vakantieplannen voor dit jaar, maar volgend jaar willen we ook graag naar Schotland. Het liefst zou ik dan de trein pakken, maar honden zijn helaas niet toegestaan in de Eurostar dus dan moeten we de ferry pakken (niet heel duurzaam). Eenmaal daar willen we dan zoveel mogelijk met de trein doen, maar we moeten er nog wel veel voor uitzoeken. Ik ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk wordt! Het lijkt me namelijk heerlijk om gewoon in te stappen en lekker uit het raam te kijken tot je op je bestemming bent <3

1 like

TCS was het!

Mijn ervaring is wel iets positiever! De trein was inderdaad ouder dan ik had verwacht op basis van de website (maar had het al wel gelezen in de reviews dus ik was voorbereid).

Daarnaast hadden mijn partner en ik het geluk dat we met z’n tweeën een coupé hadden (een 4-persoons geboekt maar er kwamen geen andere mensen bij). Ik zou dus echt zeggen, betaal extra en neem een 2-persoons want is gewoon zoveel fijner, en ook meer ruimte voor je bagage.

Echt goed geslapen heb ik uiteraard niet, heel veel wakker door het schommelen en schudden, remmen en stoppen. Maar ik lag wel lekker (lag op de onderste bank, vond het niet hard) en ik had oordopjes en een oogmasker bij me. Daarnaast hadden we genoeg lekkere snacks meegenomen (en ik zelfs een thermoskan thee) dus ik vond het al met al best aangenaam. Ik vond het juist heel prettig dat je maar één keer (nou ja, twee keer, want ook nog met de trein naar het opstapstation) hoeft in te stappen en dat je dan wakker wordt op de plaats van bestemming.

1 like

Ja het was ook precies wat ik kon verwachten hoor. Verder heb ik wel een chille reis gehad, het was niet vervelend ofzo. Wij hadden ook genoeg eten mee, en slapen ging prima met dat geschommel, voelde me net een baby in een baarmoeder. Maar het met de nachttrein reizen + coupé delen met 2 anderen (en dan hadden we nog mazzel dat het geen vier anderen waren) viel me gewoon tegen. Onze coupegenoten snurkten ook vrij hard :sweat_smile:, en mijn vriend paste niet zo lekker op het bed. Vond het gewoon niet zo geschikt voor een al vermoeiend weekendje weg! Heb eerder op langere reizen wel in een nachtbus of nachttrein geslapen, en dat was altijd prima.

Tweepersoonscoupe zou uitkomen op meer dan 450e pp. Vind ik echt veel te veel geld!

1 like