Duurzaam reizen

Nooit meer vliegen? Per kameel door Mongolië? Op zoek naar duurzame accommodaties? Dit topic is voor al je tips en ervaringen over duurzaam reizen. Wat dat is, mag je zelf invullen. Specifiek denk ik aan:

  • tips voor treinreizen en het boeken van treintickets
  • andere alternatieven voor het vliegtuig
  • leuke bestemmingen in Europa (voor Nederland is er al een apart topic)
  • tips voor het beperken van je milieuimpact ter plekke
  • tips voor duurzame activiteiten (ervaring met AirBnB Social Impact experiences?)
  • enz.

Brand los!

10 likes

Behalve interrailvakanties en autokampeervakanties heb ik niet echt veel duurzame reisjes gemaakt geloof ik. :face_with_hand_over_mouth: Maar zal toch even aftrappen.

Voor duurzame accommodatie kun je letten op het Green Key-certificaat:

1 like

Leuk topic! Mijn vriend en ik willen niet meer vliegen (misschien dat we ooit een uitzondering maken als het met groene energie kan, maar denk de komende jaren sowieso nog niet) dus we gaan altijd op een andere manier op vakantie! Ergens denk ik wel: ja, pff moeilijk en het is sneller en goedkoper om met het vliegtuig te gaan, maar dan bedenk ik me dus dat het echt een manier is om als individu te besparen. Een vlucht van Rome naar Amsterdam staat gelijk voor 7 maanden vegetarisch eten (zoiets dan).

Een paar jaar geleden zijn we met de bus naar Zweden geweest en hebben we daar een 10-daagse kanotocht gedaan en ook wild gekampeerd. Ik zou de bus niet per se aanraden, maar met de trein is het ook goed te doen volgens mij!

Vorig jaar zouden we eigenlijk gaan interrailen met een groep, maar dat ging natuurlijk niet door. En dit jaar gaan we naar Duitsland, eerst een paar nachten in een AirBnB en daarna gaan we een wandelroute doen en slapen we onder andere in een bio-hotel in Schmilka. Het hele dorpje is gericht op bio, er is een bio restaurant en een bakker. Ben heel benieuwd.

Wat ook leuk is, is kamperen bij de boswachter. Dat is volgens mij niet gecertificeerd, maar het zijn wel simpele campings waar rekening wordt gehouden met de natuur.

12 likes

Dit lijkt me zo leuk en wil ik echt graag een keer in een zomer doen:

Door Zwitserland met de trein!

Met deze variant hoef je niet aaneensluitend je reisdagen te plannen, ideaal voor een rondreis

8 likes

Oh nice! Een topic waarvan ik niet wist dat ik m nodig had!

Ik en mijn partner hebben ook de keuze gemaakt ook niet meer te vliegen (tenzij bij hoge uitzondering: ik heb familie in Amerika wonen, en als we uitgenodigd worden voor een bruiloft daar gaan we wel die kant op…)

We zijn van plan onze volgende reis via https://www.treinrondreis.nl/ te boeken. Al gaat dat dit jaar door omstandigheden waarschijnlijk nog niet lukken.

1 like

Op NL1 is nu; 3 op reis special.

Leuk topic! Iemand een idee voor een bestemming die goed per trein te bereiken is waar je kunt golfsurfen?

1 like

Bij interrail hoeft dit ook niet. Dus daar kan je ook nog naar kijken.
Zwitserland is echt wel mooi hoor. Maar zo duur.
Mocht je van beesten houden, in Saas Fee heb je vrij makkelijk bereikbare vrij tamme marmotten.

1 like

De treinen in Zwitserland zijn echt top!

Ik ben anderhalf jaar geleden met de kerst naar Italië gegaan met de trein met de interrail, via Zwitserland heen en via Oostenrijk en Duitsland terug. Dat was wel echt een aanrader. Vooral de Bernina express vanaf Chur was echt heel mooi. Ik wil die ook nog een keer in de zomer doen.

3 likes

Ik ben een paar jaar terug met de trein van Londen naar San Sebastian geweest. Ja het duurde een hele dag, maar ik zou het zo weer doen. (Behalve dat ik van Parijs naar Bordeaux moest staan omdat de trein overvol was).

Zwitserland staat bij mij ook op de lijst.

En de nachtrein van Parijs naar Italie en daar weer local treinen nemen.

Ik hoop echt niet dat de Eurostar failliet want dat maakt het moeilijker.

En Londen - Dublin kan schijnbaar ook met de trein (en ferry en stukje bus), dus wil ik in de zomer een oud collega bezoeken.

Nu voel ik me echt schuldig over mn marmotten en eekhoorns. Hamsters niet want die voer ik niet en daar kom je niet dichtbij maar die andere 2 wel. Maar de marmotten wonen gewoon op een makkelijk bergstukje en gaan echt wel naar binnen als ze geen zin hebben. En de eekhoorns komen gewoon op je af. Waarschijnlijk omdat ze gewend zijn dat mensen eten hebben. Maar in hoeverre is dat nu nog slecht?

Maar deze zijn het denk ik al jaren gewend. Wie misschien wel generaties van die beesten lang. Als je dan zou stoppen zouden ze t dan wel overleven?
En dat niet natuurlijk gedrag klopt wel. Die marmotten kon je aanraken. En de eekhoorntjes gebruiken je als boomstam. Tenminste eentje, die had ook gewoon gek kunnen zijn natuurlijk.

Ik weet niks van surfen maar Zuid-Frankrijk of Noord-Spanje zijn denk ik goed te doen, met een beetje geluk in één dag! Of anderhalf, met een boemeltrein of een bus voor het laatste stuk.

Kwam ook dit tegen: Op surfvakantie met de trein: surfen tijdens jouw interrail vakantie | SurfaWhile

1 like

Een schip is helemaal niet duurzaam maar inderdaad als extra passagier maakt het weinig uit. Heb een artikel gelezen van een vrouw die dit deed en je moet wel flexibel zijn want ze kunnen het cancellen, het duurt ook lang natuurlijk.

Nu een nachttrein naar Wenen en Innsbruck vanaf Amsterdam! Voor de liefhebbers :blush::clap:

6 likes

Kwam deze net tegen! Leuke bestemmingen

https://greencitytrip.nl/

6 likes

Dit is echt zo’n leuk boek! Allemaal treinreizen in Europa. Heel leuk om inspiratie op te doen, en staat ook de co2 uitstoot bij per reis

15 likes

Nog ter aanvulling, je kunt via ING een kortingscode aanvragen

1 like

Oh dat scheelt echt enorm. Echt leuke bestemming joh, helemaal zin om een weekend weg te plannen

Ik kwam dit tegen:
https://sheeptickets.nu/

Een tool waarmee je de ‘echte prijs’ van je vliegreis uitrekent. Helpt misschien als je twijfelt tussen trein of vliegen!

@Max: jij had toch Green City Trip gedaan? Hoe was het?

Edit: hoewel, dit snap ik niet hoor:

444,- voor een retour Sydney?? Lijkt me sterk.