Duurzaam reizen

Ja je hebt gelijk dat dat wel echt flink duurder was, daarom waren we voor de middenweg van 4-persoons gegaan. Voor dat bedrag zou ik ook wel iets meer luxe willen. We hadden gewoon echt geluk dat er niemand bij kwam, ik vond onze buren al irritant en luidruchtig. :face_with_raised_eyebrow:

En het scheelde bij mij denk ik dat ik tussendoor in het hotel heeeerlijk heb geslapen. :relieved:

2 likes

iemand hier misschien recent ervaring mee? zit weer een beetje te kijken. Ben vorig jaar uiteindelijk met het vliegtuig geweest en dat was een heerlijke vakantie maar voelde wel een beetje onnodig vervuilend.

Vanaf Bordeaux naar de zee (Lacanau Ocean)? Ben daar heel.lang geleden eens met de trein geweest en volgens mij is het daar aan de kust wel een golfsurfoord. Weet alleen niet meer precies hoe we van Bordeaux naar Lacanau gingen.

2 likes

In juli en augustus kun je rechtstreeks naar Marseille met de Thalys. Echt top. Duurt maar 6 uur enkele reis

https://www.nsinternational.com/nl/frankrijk/trein-marseille

4 likes

Biarritz, San Sebastian en Bilbao zijn goed te doen met de trein en leuk om te surfen!

@kleinmaargroot ik ga dat binnenkort doen maar vanuit Italie en dan vanaf Marseille naar NL. Zo benieuwd!

3 likes

Leuk, samenwerking tussen TUI en Greencitytrip

https://www.ad.nl/reizen/tui-gaat-met-nachttreinen-naar-zes-europese-steden-rijden~a05ebd47/

@Feather heb jij al vanaf Marseille naar NL gereist? Of binnenkort?
Ik zag ook mooie snelle treinreizen van NL naar Perpignan, alleen in Parijs een overstap (ander treinstation). Lijkt me ook leuk

2 likes

Ja deze zag ik ook, heeft iemand hier ervaring mee?

Want ik ging kijken op de website en het is best beperkt. Je kunt naar best veel steden, maar je hebt eigenlijk maar 1,5 dag in de stad zelf, de rest van de tijd breng je door in de trein. Vind dat wel jammer, vooral als je wat verder gaat, ik heb liever dat je dan ipv 5 dagen, 7 dagen kunt boeken ofzo.

1 like

yes, ik ben in het najaar met greencitytrip naar Praag geweest en vond het ook wat tegenvallen eigenlijk. De reisdagen waren best vermoeiend omdat je lang in de trein zit, en het slapen niet echt comfortabel was. Terwijl ik wel heel erg van treinreizen houdt, maar ik denk dat ik de volgende keer een bestemming dichter bij huis zoek voor een citytrip met de trein!

En als ik het goed begrijp moet je die cabine ook delen met andere reizigers en kun je niet douchen enzo?

Ik ga dan liever rechtstreeks naar een bestemming reizen (zonder te slapen) en dan wat langer in de stad zelf. Mja dat zal wel weer prijziger zijn

1 like

Jep, wij deelden de cabine met twee anderen, en dan hadden we mazzel, want er waren nog twee bedden vrij. Je kunt je eigen cabine nemen, maar dan betaal je direct honderden euro’s meer. Geen douche, alleen een gedeelde wastafel. De trein was oud, stonk naar rook, en je slaapt echt op een soort plankje (waarop mijn vriend niet eens in de lengte paste dus die heeft echt ruk geslapen). Dus nee, volgende keer reis ik veel liever overdag en dan 's avonds een normaal bed (zonder snurkende onbekende buurman vlak naast me), of het moet echt voor een langere reis zijn waarbij je 1 slechte nacht kan permitteren.

2 likes

Nee, we gaan uiteindelijk toch net iets anders doen ivm tijd. Wel nog door Italie en Frankrijk. Sowieso zijn er veel mooie routes als je een overstap doet in Parijs!

1 like

Kreeg net een mail dat er 50% actie is op bepaalde interrail tickets! Ik ga er één voor een maand kopen, wil graag naar Schotland en dit is volgens mij goedkoper dan ‘normale’ treintickets :relaxed:

8 likes

Bedankt voor de tip! Doorgestuurd naar een vriendin en die heeft 250€ bespaard ermee :smiley:

1 like

Wow ja zat net te kijken omdat Titia Hoogendoorn het tipte in de stories. Heel nice

Ik heb ook een Interrail pass gekocht! Goeie deal.
Ik wou m gisterenavond kopen op het laatste moment omdat ik nog zat te twijfelen tot het laatste moment, maar de website was compleet overbevraagd dus ik raakte er maar niet door.

Ze hebben de actie daarom verlengd. Eerst tot 6 uur vanmorgen maar ik zie nu op de website countdown dat je nog altijd 2 uur hebt!

Ik wil dus echt niet meer vliegen, en vind het zelf geen punt om dan maar langer onderweg te zijn / meer te betalen / mijn verwachtingen bij te stellen (geen weekendje naar Boedapest, maar dichterbij huis blijven). Maar sommige mensen met wie ik samen op vakantie zou willen gaan, denken er soms anders over…
Zitten jullie reisgenoten / partners op dezelfde lijn? Vinden jullie daar een compromis in?

Ik merk wel dat meer mensen nieuwsgierig zijn, maar dat de drempel iets te hoog ligt. Ik heb een paar vrienden die ook van treinreizen zijn en dan plannen we reis en meestal vragen we andere vrienden mee. Soms is er interesse (dag tripjes net over de grens bijv) en andere keer niet (naar de andere kant van Europa)

Mijn partner kan niet zo goed tegen de stress van het reizen, maar wil dan wel eens een keer gaan als we eerste klas boeken. Dingen als vertraging kan zelfs eerste klasse niet wegnemen, maar het helpt wel.

Ja ik vind dit ook ingewikkeld! Zelf hou ik van treinreizen en heb ik ook behoorlijk veel vakantiedagen waardoor het me niet zoveel uitmaakt lang onderweg te zijn. Ik wil zelf eigenlijk alleen nog maar vliegen als het echt nodig is, ook als de trein veel duurder is. Hoe ik het nu meestal aanpak is dat ik aangeef met de trein te gaan en mijn reisgenoot (partner of vriendinnen) vrij te laten in hun keuze of ze meegaan met de trein of een vlucht nemen en ik ze daar tref. Sommige mensen vinden dit wat vreemd maar ik vind het eigenlijk vreemder dat ik dan maar ga vliegen omdat iemand anders niet met de trein wil gaan…

1 like

Ook naar aanleiding vh impopulaire meningen-topic: wat wil je doen, wat voor soort bestemming, hoe lang wil je weg en wat is ongeveer je budget? Als we dat weten is het voor ons makkelijker om met tips te komen.

Slaaptrein moet je lang vantevoren boeken. Echt Ryanair budget met een slaaptrein lukt niet helaas maar met de dagtrein wel. Je kunt vaak met interrail goedkoper uit zijn als je langer wilt reizen (+10 dagen) dan met losse tickets. Verder is een snelle trein aoals een eurostar meestal duurder dan lokale treinen. Hopelijk helpt dat een beetje!