Duurzaamheidstopic

@Rockstar Kan me voorstellen dat het veel uitmaakt hoeveel vlees je eet (en wat voor vlees) en hoeveel je rijdt. Deze impact top 10 is gebaseerd op de gemiddelde Nederlander, maar autorijden is natuurlijk heel schaalbaar.

Maar het artikel dat je hebt gelezen zal wel gebaseerd zijn op gemiddeld en dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk inderdaad.

Ik heb dus allemaal bloemen neergezet op mijn balkon. Maar las ook overal dat bloemen bij tuincentra heel giftig zijn (dus ook voor bijen). Weet iemand welke planten/bloemen wel “veilig” zijn? En of dit dan ook geldt voor bloembollen en zaden?

Ik had zelf dit al gevonden https://www.sprinklr.co/ maar dat is online verkoop en heb liever gewoon een winkel om naartoe te gaan.
En deze is ook leuk: https://www.zaadbom.com/

Interessant kickstarter project: Last Swab! Herbruikbare wattenstaafjes. Ik ga het kickstarten. Ik gebruik op dit moment wattenstaafjes met hout om mijn makeup bij te werken.

11 likes

Wat gaaf, ik heb ze ook gebackt. Dankje voor de tip, ben heel benieuwd!

1 like

Ik heb ze ook gebackt. Lijkt me een goed alternatief. Heb er maar meteen een 5 pack van gemaakt zodat ik bij mijn vriend wat heb liggen en thuis.

2 likes

Ik zie door de bomen t bos niet meer : wat vinden jullie fijne solid shampoo?

Ik gebruik er 1 van Lush, de godiva voor droog en pluizig haar.

Ik gebruik er nu Ă©Ă©n van de Dille en Kamille (die met bergamot), ik vind hem fijner dan de shampoobars van de Lush.

1 like

Ik gebruik of werfzeep shampoo of jr ligget (maar die moet je online bestellen en is dus niet zo duurzaam)

1 like

Misschien kunnen ze je helpen in het (moes)tuintopic.

1 like

Ik denk dat ze bij de natuurwinkel/ Ekoplaza wel biologische bloemzaden verkopen! Dan ben je nog net op tijd om te zaaien. Of zoek je bloemen/planten die al ‘klaar ‘ zijn? Ik weet niet waar je woont maar in Eden zit een biologische planten / bloemen boer de ‘hessenhof’ !

1 like

Allebei! Thanks voor beide tips. Ik kom niet uit de buurt maar ben wel redelijk vaak in die omgeving dus ik ga er zeker eens langs!

1 like

Heb net een bestelling gedaan bij Helemaal Shea. Daar kon je een pakket samenstellen met 4 sample zeepjes van 25 gram p.s
 Leek me handig om zo te proberen.

@anon76889665 en @Violoncello, heb toch gekozen voor een ander merk!

2 likes

Interessant idee!

Albert Heijn heeft nu ook wattenstaafjes met een papieren stokje en kartonnen verpakking. Stokjes en verpakking zijn 100% biologisch afbreekbaar. Dat vind ik voor nu ook een goed alternatief!

9 likes

Goed om te weten! Vind die van Etos met houten stokje niet fijn maar wil ook niet terug naar plastic. Ga deze mooi proberen :slight_smile:

Ik wist dat veel verzorgingsproducten microplastics bevatten, maar ik had daar geen beeld bij. De Correspondent legt het netjes uit. Ik schrik er nu echt van. Ook dat stuk ervoor over glitters in nagellak. Het voelt een beetje als zo’n “daar kom je nu pas achter”-moment, maar beter laat dan nooit.

"Dagevos zocht contact met Olaz van antirimpelcrùme Oil of Olaz met de vraag of daar plastic in zit. ‘Op het etiket van de crùme staat: polyethyleen. Dat is toch gewoon plastic? Zegt Olaz: “Nee, het is niet echt plastic”. Wat dan wel? “Een soort van wax”.’

Samen met de VU keek Dagevos naar de crĂšmes, conclusie: gewoon plastic, hele kleine deeltjes variĂ«rend van 1,6 tot 103 micrometer in doorsnede. Ter vergelijking: een menselijke haar is 60-80 micrometer in doorsnede. Het vertaalt zich naar zo’n 1,5 miljoen microplastics per potje."

3 likes

Hmm maar op zich, weet niet wat Wunderlist allemaal gebruikt hoor, maar als je op werk bijv. toch al je computer aan hebt staan en het gaat alleen om wat regels tekst dan zal dat qua serverruimte wel meevallen toch?

Nee, I know. Maar in deze wereld (en mijn werk) is niet online zijn niet echt een optie toch? Dus dan is het een kwestie van zo groen mogelijk; mijn website host ik bijv groen.

Daarnaast ik verbruik veel papier voor “suffe” dingen als reminders, to do lijstjes etc, dus dan is -voor mij- de bamboobook een goede optie.

Ik zie het zo: een papieren beker is beter dan een plastic, maar een reusable beker is nog beter (mits je deze vaak gebruikt!).

1 like

Jeuj de verpakking van Lay s Stax mag gewoon bij het oud papier! Nu kan ik nog redelijk met een goed geweten chips eten. Verpakking van p ringles en gewone chipszakken zijn echt ellende blijkbaar dus ben blij nu want love chips

1 like

Heb je dit weleens geprobeerd?

1 like