Duurzaamheidstopic

Alvast een heads up, ik ben niet altijd erg milieubewust of duurzaam. Maar daarom een topic om tips en ervaringen te delen!
:evergreen_tree: :palm_tree: :earth_africa:

4 likes

En gelijk een shoptip: deze site maakt gebruik van affiliate, maar dan gaat het geld direct naar een goed doel. Kost even wat moeite maar er staan ook bekende webshops op zoals bol, bijenkorf en wehkamp. En je kunt zelf een doel kiezen. https://doelshop.nl

3 likes

Ik wil hier nog eens uitgebreider op terugkomen, maar ik heb vorig jaar het boek Ecomodernisme gelezen. Interessante kijk op armoede en milieu. Nu vond ik net ook dit artikel, en nu vraag ik me af wat waarheid is.
In zijn algemeenheid vind ik het heel moeilijk om het ‘goed’ te doen. Zo zeer dat ik me er lamgeslagen door kan voelen. Echt jammer eigenlijk.

5 likes

Ja dat herken ik wel. Ik ga dat artikel eens lezen en ook over ecomodernisme, het klinkt interessant. Het klinkt ook als een onderwerp waarbij waarheid bijna niet bestaat.

Maar dat lamgeslagen gevoel ken ik heel goed. Ik bedoel ben ik mijn papier aan het scheiden, of minder lang aan het douchen. Maar een cruiseschip dat aanlegt in de haven en zo ontzettend veel impact heeft op het milieu, of al die industrieën die eraan bijdragen. Dan lijkt dat mini effect dat je kunt hebben ineens wel heel erg mini.

Ik vind het mini-effect nog niet eens zo erg. Ik kan me nog wel motvieren dat ook een klein beetje bijdragen, toch wel een klein beetje is. En een hoop kleine beetjes bij elkaar kunnen wel een verschil maken.

Ik vind het lastiger dat ik gewoon echt niet weet wanneer ik het goed doe. Ik scheid mijn afval ook, maar bijv. van die gekleurde plastic bakjes waar (vegetarisch) vlees in zit schijnen moeilijk te verwerken te zijn en gescheiden te worden vanwege die kleur. Maar moet ik ze dan maar bij het gewone afval gooien? En we hebben zonnepanelen. Is dat nou goed, of niet? Als je vlees wilt eten, vanuit milieuoogpunt, biologisch vlees (neemt meer ruimte in) of juist niet? Ik raak hierin echt de waarheid kwijt.
Waarschijnlijk is die er inderdaad niet, maar dat maakt het wel lastig om gemotiveerd te blijven.

Qua vleeseten: puur vanuit milieuoogpunt kun je het beste plofkip eten. Die leven het kortst en kip stoot relatief weinig uit.
Biologisch vlees is vanuit het milieu juist het slechtst, maar dat moet je wel in verhouding zien. 1 a 2 dagen per week biovlees is beter dan dagelijks vlees uit de bioindustrie. Biologisch vlees is wel een stuk beter voor de dieren, voor je gezondheid en veel lekkerder. Proef maar eens plofkip en kip van de boer, dat is echt zijn extra geld wel waard. Het beste voor het milieu is natuurlijk helemaal geen vlees.

Ik herken het wel dat het lastig is om het goed te doen, maar weet je, alle beetjes helpen, en liever een beetje goed dan helemaal fout. Het is niet zo dat je als je ‘iets voor het milieu’ doet meteen helemaal perfect moet zijn he!

Wat ik zelf wel lastig vind is dat mensen je graag willen pakken op ‘fouten’.

“Je bent vegetariër? Oh, maar als je écht om het milieu geeft moet je veganist worden hoor. En zou je dan ook de auto niet wegdoen? Beetje hypocriet zo toch?” :unamused:

9 likes

Ja, dat is ook zo. Beter iets dan niets. Maar ik merk dat het me wel demotiveert, ook omdat het vaak zulke stevige meningen en verhitte discussies zijn. Alsof aanpak A echt heel erg fout is, en alleen aanpak B nut heeft. Zo zwart-wit. Terwijl het m.i. gewoon een heel groot grijs vlak is.

1 like

Een vriendin wees me erop dat ik met mn voeding wel duurzamere keuzes mag maken, dus meer streekgroenten eten die niet uit de kas komen.
Zo vervelend want ze heeft echt gelijk :’).

1 like

Is zeker iets wat je met relatief weinig moeite kan doen idd! ik haal verse groente ook graag rechtstreeks bij de boer. Misschien zit het tussen de oren, maar ik vind het echt lekkerder, en het is vaak nog goedkoper als de winkel er niet tussen zit. Ik kocht laatst een kilo asperges voor 3 euro!

Beter een vegetariër in een Hummer dan een vleeseter in een Prius.

5 likes

I know, maar sommige mensen zijn gewoon uit op discusse

Ik zeg dan: beter inconsequent goed dan consequent fout. En dan begin ik ergens anders over, met zulke types hoef je niet te proberen hier een goed gesprek over te voeren :redface:

7 likes

Heeft iemand tips voor duurzame kledingwinkels (webshops) ?

Ja, een van mijn favoriete topics van egf. :earth_asia: Ik doe deze maand mee met Mei Pl@sticvrij maar nu zie ik overal overbodig plastic en nu ben ik zo’n zuurpruim geworden omdat het bijna onvermijdelijk is. Waar kan je tofu bv in bulk kopen zonder dat het in een plastic bakje zit? En waarom heeft Albert Heijn zoveel fruit en groenten in extra plastic?

Ik las ‘in een hummus’ haha.

10 likes

Ik weet dat sommige tokos het in vaten hebben en dan verpakken. Misschien dat je je eigen bakjes kunt gebruiken?

2 likes

Of dat ze denken dat jij dat wil doen en dat ze zich dan al bij voorbaat gaan indekken, gebeurt ook!

“O jij eet geen vlees? Nou ik koop altijd tweedehands kleding HOOR!”

4 likes

Oh ja, dat ook idd!

Een tijdje geleden ging het op het egf over herbruikbare watjes. Ik wil daar ook mee beginnen, heeft iemand aanraders of een site?

1 like