Duurzaamheidstopic

@anon76889665 heeft volgens mij herbruikbare diepvrieszakken gekocht via aliexpress

Ik heb bij de WAAR een herbruikbare zak van stasher gekocht. Vond hem wel vrij prijzig (~15 euro ofzo?). Maar is wel makkelijk schoon te maken, sluit goed en kan ook in de oven of kokend water.

Het waren van die siliconen ziplock bags idd. Je kunt je afvragen of de productie en verzending daadwerkelijk opweegt wanneer je de normale zakjes herbruikt en bij het plastic gooit


Gevoelsmatig snap ik wat je bedoelt. Ik zie het maar gewoon zo:

Het vlees dat we met z’n allen kopen is inderdaad niet duurzaam, maar de doosjes waar het in zit belanden in ieder geval niet in de plastic zee. Dus nu is in plaats van dat het product Ă©n de verpakking vervuilend zijn, alleen het product vervuilend. Op het gebied van dierwelzijn en de uitstoot van de vlees industrie etc maakt het natuurlijk niets uit. Maar wel voor de plastic soep. Vlees in een duurzaam bakje is nog altijd beter (/minder slecht) voor de aarde dan vlees in een plastic bakje.

Elk stapje in de goede richting is er Ă©Ă©n :woman_shrugging:t4:

2 likes

Ja ik had ze ook gezien maar de verzending staat me dan weer tegen. Weet niet wat slechter is, 1 keer een hoop spullen vanuit China laten komen of die plastic zakjes gebruiken.

Werken ze goed?

1 like

Ja, ze werken heel prettig!

2 likes

Dankjewel. Als ik meteen een hele partij bestel is het op de lange termijn duurzamer denk ik, ondanks dat het vanuit China moet komen.

Ik heb een vraagje. Ik ga begin september trakteren voor mijn verjaardag, super leuk. Maar ik wil absoluut geen plastic bordjes meenemen. Nu heb ik green Picnic gevonden voor borden van bamboe en suikerriet maar daar vind ik ook vorken van CPLA. Ik heb natuurlijk gegoogeld naar CPLA maar wordt er niet heel veel wijzer van. Iemand tips? Of wet iemand toevallig of CPLA oké is?

Ik kan helaas niet mijn eigen borden en vorken meenemen. Wordt me net iets te gortig.

Dit is inderdaad ook een optie. En dan kan ik het net zo goed daar laten voor andere traktaties. :thinking:

1 like

Als je maar geen vorkjes van hout/bamboe doet. Mijn tanden doen al zeer als ik er aan denk, zo’n naar gevoel is dat.

Of je maakt iets waar geen bordjes/vorkjes voor nodig zijn, zoals petit fours of muffins oid.

Ja dat is dus niet echt een optie meer. Ik ga soort van broodpudding maken en dat is wel echt in een bakvorm. Wil dat ook graag maken omdat het iets is van mijn cultuur en iedereen dat wil laten proeven.

2 likes

@Kuidaore Er bestaan volgens mij papieren/kartonnen bordjes die bij het GFT afval mogen. Misschien is dat een optie?

1 like

@Kuidaore Je kan misschien ook vragen of mensen hun eigen vork mee willen nemen?

Ik zou graag in januari op vakantie willen, maar ik wil dit wel zo duurzaam mogelijk doen. Heeft iemand tips voor bestemmingen/vervoer?

Ik ben ook benieuwd wat jullie mening is over compensatie (door boomplanting) voor vliegen. In principe vlieg ik (liever)niet, maar ik heb nog wel twee plekken die ik heel graag zou willen zien waarbij je wel moet vliegen om er te komen. Ik stel die reizen nu maar uit, in de hoop dat we over een aantal jaar duurzamer kunnen vliegen.

1 like

Ik denk dat compensatie niet bestaat. De uitstoot die veroorzaakt wordt met vliegen kun je niet wegnemen of ongedaan maken door een boom te planten. Dat is puur om je geweten te sussen, de impact van het vliegen wordt er niet minder van. Maar als je toch vliegt is het natuurlijk beter dan helemaal niets doen.

4 likes

Hoi, mijn eerste post in dit topic maar veel dank voor alle inspiratie!

Heb geprobeerd alles door te lezen voordat ik ‘oud nieuws’ zou posten maar toch bij deze: ik ben zelf geabonneerd op de wekelijkse (?) nieuwsbrief van duurzaamnieuws.nl en heb voor vacatures veel gehad aan de duurzame vacaturebank.

2 likes

Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort op mezelf wonen en wil graag duurzamer gaan leven. Nu vraag ik mij af waar jullie op letten bij het kopen van jullie verzorgings- en wasproducten? Ik wil graag een eco-egg proberen, maar wat betreft douchegel enzo weet ik niet goed waar op te letten zo lees ik weleens “vegan” op verpakkingen, maar is niet bijna alle douchegel vegan? En is douchecel erg vervuilend? Is het van belang op zoek te gaan naar biologisch afbreekbare douchegel of maakt dit niet uit door waterzuiveringsinstallaties? De chemische afval moet toch ergens naartoe lijkt mij? Zoveel vragen!

Ik heb vorig jaar bij de kringloop alle glazen en borden gekocht die ze hadden en alles wat niet mijn/onze smaak was na het afwassen weer terug gedoneerd! Kostte bij elkaar iets van 15 euro, maar dat vond ik het wel waard.

4 likes

Ik had nog nooit van aleppozeep gehoord maar het klinkt echt als een wonderproduct. Hoe maak je er precies wasmiddel van?

Wow zij’s wel extreem. Ze hebben geen koelkast haha

Weet iemand of er koffiepad merken zijn die wel bij het gft afval mogen?