Duurzaamheidstopic

Is wel leuk om even te doen als je er geïnteresseerd in bent. Maar ik vind dit heel erg extreem en ook een beetje stom toe naar mensen die niet zo leven. Ze noemt een magnetron iets voor luie mensen die geen tijd hebben om aan de basisbehoefte voeding te denken
Okay girl

2 likes

Ik ben jaren geleden naar een ecoweekend van haar geweest :flushed:. In het echt is ze een stuk minder ‘hard’ dan op haar blog maar er waren wel wat dingen waar ik het niet mee eens was. Maar vond het best inspirerend dat ze zo ‘donkergroen’ leeft en zich echt niet druk maakt om wat andere mensen en de maatschappij daar van vinden.

2 likes

Eco egg vond ik geen succes helaas (en is gemaakt van plastic…)

Ja dat ecoweekend lijkt me wel heel erg leuk eigenlijk

Kijk zelf naar microplastic (https://www.plasticsoupfoundation.org/dossiers/microbeads-microplastics/) en ontwijk die in mijn verzorging. Dit omdat dit heel moeilijk uit het water te krijgen is. Je kan ook naar een groene supermarkt, groene drogist of reformwinkel kunnen gaan en daar je basisspullen zoals douchegel, wasmiddel enz te halen. Bij sommige groene supermarkten hebben ze bijvoorbeeld ook pompen waar je je douchel of shampoo bij kan vullen. Dat is handig als je zo veel mogelijk verpakkingsvrij wil leven maar je een blok zeep bijvoorbeeld niet fijn vind.

Weet niet of je blogs leest? Vind https://ikbenirisniet.nl/ wel een aanrader. Ze heeft vaak goede tips voor kleine stapjes. In het begin weet je gewoon niet waar je moet beginnen en ik vind het heel erg goed dat je al een beginnetje hebt gemaakt.

Ik mis Iris! Ze is al een tijdje niet zo actief meer (goede reden voor overigens) maar ik werd altijd zo blij van haar!

2 likes

Waarom is ze niet meer actief? Dat heb ik helemaal gemist. Vond het zo fijn dat ze alles stapje voor stapje deed. Begin met recycelen, gebruik een ander lettertype om dingen te printen. Dingen die niet zo veel moeite kosten maar uiteindelijk wel impact hebben.

Lees haar laatste twee blogs op haar site! Ze focust nu op therapie voor haar ADHD en ze kreeg stress van moeten bloggen. Ik hoop stiekem dat ze sterker dan ooit terug komt, maar is ijdele hoop vrees ik

1 like

Dat lijkt mij ook niet makkelijk inderdaad. Ga t nu lezen

Ik wil graag eind oktober nog even naar de zon, maar ik wil eigenlijk niet meer vliegen. Ik kan dat gewoon niet meer aan mezelf verantwoorden. Hoe gaan jullie daarmee om? Vliegen jullie helemaal niet meer, 1x per jaar, of hebben jullie schijt?

De trein/bus is een alternatief natuurlijk maar je bent naar Zuid-Europa dan zo 24 uur aan het reizen en goedkoper is het ook niet per se.

Ik heb nu sinds februari 2017 niet meer gevlogen en probeer het wel echt minimaal te houden, maar zeg nooit nooit (zeker als ik denk aan familie of vrienden bezoeken kan ik me voorstellen dat ik nog wel vlieg). Ik wil zelf in oktober misschien naar Portugal om
een vriendin op te zoeken en een paar dagje zon te hebben, maar dat duurt inderdaad wel 24 uur. ZuidFrankrijk is wel goed te doen bijv! Of je kan kijken waar nachttreinen/bussen heen gaan.

1 like

Ik heb zelf besloten helemaal niet meer te vliegen en dat betekent dus dat ik op bepaalde plekken nooit meer ga komen, maar ik heb daar op zich vrede mee, want ik weet waarom ik het doe. Met de trein is helaas heel veel nog super slecht bereikbaar en flixbus vind ik zelf ook niet ideaal, dus ik kies mijn bestemmingen nu meer uit op of ik er kan komen.

3 likes

Drie jaar geleden heb ik voor het laatst gevlogen en daarna heb ik besloten dat gewoon echt helemaal niet meer te doen. Ik zou het op geen enkele manier tegenover mezelf kunnen verantwoorden.

Net als @Luzarl kies ik mijn bestemming aan de hand van of ik er kan komen. Ik zoek eerst een reis die een beetje te doen is en niet al te duur en dan kijk ik of ik daar een leuke locatie kan vinden.

1 like

Maar voel je je hier niet schuldig over dan? Ik heb ook nog een heleboel plekken die ik graag wil zien, maar ja weegt dat zwaarder dan hoe slecht het is voor het milieu?

Ik vlieg nu ook “minimaal”, max. 1 per jaar (tenminste ik merk om me heen dat mensen veel vaker + verder vliegen) maar voel me alsnog schuldig.

En wat bedoel je met binnen Europa dat het vliegtuig duurzamer is dan de auto?

Ik vind het niet vliegen best een moeilijke kwestie. Voor vakantie vind ik het prima, ik vermaak me wel zonder dat ik met het vliegtuig weghoef. Echter woont een deel van mijn familie aan de andere kant van de wereld en om nou te zeggen dat ik die nooit meer ga zien vind ik best moeilijk, dus ik denk dat nooit meer vliegen gewoon niet realistisch is.

1 like

Iemand ervaring om met de trein naar Kopenhagen te gaan? Zou deze stad zo graag bezoeken, maar met het vliegtuig wil ik eigenlijk niet meer reizen

Ik ga dit jaar voor het eerst bewust niet met het vliegtuig op vakantie. Dat deed ik sowieso niet elk jaar, maar nu hebben we voor het eerst echt gezocht naar een locatie die we met de trein kunnen bereiken. We gaan naar Florance en Siena en daar in de omgeving wandelen, is 14 uur met de trein.
Nooit meer vliegen kan ik niet zeggen, maar wel een stuk bewuster.

6 likes

Ik heb weleens een rechtstreekse (vanaf utrecht) nachttrein genomen naar Kopenhagen, maar volgens mij rijdt die niet meer. Althans, ik zie alleen maar routes waar je moet overstappen. In ieder geval vond ik het goed te doen! Met de trein reizen vind ik sowieso een fijne manier van reizen.

Ik had wel vertraging weet ik nog, maar goed ik had een slaapplaats dus ik ben verder gaan slapen en heb toen 50% van de ticketprijs teruggekregen :stuck_out_tongue:

1 like

Ik vloog sowieso niet vaak, ik heb in mijn leven twee keer gevlogen, en dat is het. Daarna is het er gewoon nooit meer van gekomen. Mijn vriend heeft vliegangst, en de vriendinnengroep met wie ik vroeger wel eens op vakantie ging ligt uit elkaar. Ik heb dus nooit bewust vanwege duurzaamheid de keus gemaakt om niet te vliegen eigenlijk, maar zo is het gewoon gelopen.
Ik zeg niet dat ik nooit meer het vliegtuig zal pakken, maar zal daar wel bewust over nadenken of alternatieven overwegen als het aan de orde zou zijn. Als ik nu besluit om een vliegreis te gaan maken zou ik gemiddeld op 1x in de 11 jaar vliegen komen, dat vind ik best acceptabel eigenlijk. Mits de bestemming opweegt tegen de nadelen natuurlijk.

1 like

Thanks iedereen! Ik ga kijken of ik met alternatief vervoer kan naar de plek waar ik heen wil, en anders zoek ik iets anders uit.

5 likes