Duurzaamheidstopic

Ik probeer waar mogelijk zo veel mogelijk duurzamere opties te kiezen. Zo ben ik ergens in maart begonnen met het wassen van mijn haren met een shampoo bar.

Helaas lukt het me niet helemaal, vaak gaat het een tijdje goed en daarna blijft mijn haar vet na het wassen. Ondertussen heb ik er echt al meerdere gebruikt in een (vind ik) vrij korte periode.

Van de week was ik het zat, m’n haar zat al maanden niet lekker en dat had ook invloed op mijn humeur/zelfverzekerdheid. (Ze zeggen niets voor niets als je haar maar goed zit!) Dus ik heb weer een vloeibare shampoo gepakt die ik nog had staan en m’n haren voelden hierna weer zó fijn aan!

Lang verhaal kort: ik ben nu op zoek naar de meest duurzame shampoo onder de vloeibare shampoo’s. Heeft iemand misschien tips? Merken die een duurzamere verpakking gebruiken bijvoorbeeld?

1 like

Ik had dat ook met een shampoobar en gebruik nu maar de body shop, dat testen ze in ieder geval niet op dieren.

1 like

M’n vriend is fan van d’r organic.
En verpakkingen in de badkamer zijn het probleem niet, stel je zeept normaal je haar in 10 seconden in en doet daar met een bar 50 seconden over en met uitspoelen hetzelfde dan is dat veel minder zuinig dan de verpakkingen zijn. (bron: verborgen impact)
Maarr ik gebruik zelf wel allemaal maar bars in de badkamer dus heb verder geen tips :x. Mss een grootverpakking?

1 like

Ik gebruik zelf vloeibare shampoo van ‘urtekram’. Die is 100% natuurlijk, biologisch en vegan. En ze zijn sinds 2018 al hun flessen van plastic aan het ‘overzetten’ naar flessen gemaakt van suikerriet. Ik heb nu een fles waar ‘plant bottle’ op staat. Ik ben erg tevreden over hun shampoo en conditioner. Dit klinkt echt als een reclame praatje :joy:

3 likes

Thanks voor jullie antwoorden! @Kusjessoldaat je hebt ook zeker gelijk over dat inzepen! Door de kraan tijdens het inzepen uit te zetten bespaar je wel weer water, maar dan sta ik straks (in de winter vooral) in de kou. Ik zet hem vaak wel zachter.

Ik denk dat ik op zoek ga naar eentje van Urtekram, je hebt me overtuigd @Rummi. :blush: Als dat niet bevalt inderdaad even kijken bij The Body Shop en de grootste verpakking kopen die er is. @Luzarl

Ben benieuwd wat je er van vindt !

1 like

Welke soort heb jij? Ik neig naar de Aloe Vera shampoo voor normaal haar en ik zag dat die zelfs in een Liter verpakking verkrijgbaar is (maar eerst ga ik even kijken of die bevalt).

Ik vind de brandnetel heel erg fijn maar heb nu de lavendel omdat ik die zo lekker vind ruiken ! De aloe vera heb ik nog niet geprobeerd. En de liter verpakkingen heb ik nog nooit in een winkel zien liggen, wel 500 ml als grootst maar 1 liter lijkt me heel chill!

1 like

Oh inderdaad, op de website van urtekram zelf bieden ze wel een 1000 ml versie aan. Maar bij de leverancier hebben ze ook alleen 250 en 500 ml.

Ik heb net een conditioner van Urtekram dankzij dit topic gekocht! Ik heb nu al zin om morgen te douchen.

Ik heb ook sinds een week deodorant van salt of the earth gekocht. Een roller met een geurtje, ik had liever niet die steen die je moet nat maken aangezien ik binnenkort op vakantie ga en dat me in hostels niet zo handig lijkt. Het bevalt echt super goed tot nu toe!

3 likes

Ik ben ‘toegelaten’ tot een wormenhotel bij mij in de buurt. Superleuk! :smiley: Ga een lekker maaltje voor ze bij elkaar verzamelen. Heb tot nu toe alleen koffiedik op het menu staan, haha.

8 likes

Hoe werkt dit? Wil er eigenlijk 1 zelf maken, maar dit zou ook een uitkomst kunnen zijn.

Hangt ervan af waar je woont denk ik. Ik citeer even mezelf:

Edit: deze kaart is handig! https://wormenhotel.nl/kaart/

2 likes

Ah ik zie nu ook idd gedeelde wormenhotels had al wel gezien dat ik bij iemand wormen kan ophalen. Helaas niet iets bij mij in de buurt…

Ik dacht: misschien is het leuk om een lijstje te maken met daarin dingen die mensen kunnen doen om een beetje duurzamer te leven. Ik probeer duurzamer te leven sinds kort, maar heb/had in het begin moeite met waar te beginnen. Er zijn vast meer forummers die duurzamer willen leven, maar niet goed weten waar te beginnen. Daarom dit lijstje (kopieer hem om aan te vullen). Misschien kan hij op den duur zelf in de beginpost?

Ik begin wel!

  • Nee/nee sticker op de voordeur voor krantjes en folders
  • Vega eten of minder vaak vlees eten
  • Zelf (linnen) tasjes meenemen
  • Food huggers gebruiken
  • Herbruikbaar afdekfolie gebruiken (zoiets als dit)
  • Schoonmaken met soda en schoonmaakazijn
  • Too Good To Go app tegen voedselverspilling
  • Inpakpapier hergebruiken
  • Losse thee met thee-ei drinken i.p.v. losse theezakjes
  • Bankrekening overzetten naar een duurzame bank
  • Overstappen naar groene stroom
  • Oplaadbare batterijen i.p.v. wegwerpbatterijen
  • Waterton voor in de tuin
  • Koud water opvangen voor de planten onder de douche met een emmer
  • Afval scheiden
  • Herbruikbaar notitieboek waarbij je de tekst kan uitwissen
  • Brood meenemen in katoenen zak/broodtrommel
  • Op werk uit een mok drinken i.p.v. bekertjes en deze kort met hand afwassen
  • Versleten schoenen laten repareren bij de schoenmaker
  • Herbruikbare wattenschijfjes
11 likes

Bananen die los liggen kopen ipv een tros want die losse blijven meestal liggen en worden dan weggegooid

6 likes

Heb je ook de video gezien vandaag? :slight_smile:

1 like

Yep!

1 like

Leuk! Vind haar echt laagdrempelig over dit onderwerp.

Nooit aan gedacht, vind het echt zonde als het zo werkt. Ik koop meestal maar 2 bananen ofzo dus gaan die losse vaak toevallig mee. Ga er nu extra op letten!

1 like

Leuk idee, zo’n lijst! Een inkopper, maar vaker de fiets/ov nemen in plaats van de auto.

Ik heb pas een elektrische fiets gekocht omdat ik meer wil/ben gaan fietsen naar mijn werk, maar ik merk dat ik het richting anderen lastig vind om duurzaamheid te benoemen als ze vragen waarom ik dat ben gaan doen. Ik zeg nu vooral, ja file, minder benzinekosten en goed voor mijn conditie, en o ja, het milieu. Terwijl milieu eigenlijk de hoofdreden is en ik zou willen dat zoveel meer mensen hier meer mee bezig zijn. Maar ik vind het lastig om dit te benoemen? Want ik doe ook niet alles goed, en ik kan anderen ook niet voorschrijven wat ze moeten doen. Is dit herkenbaar?