Duurzaamheidstopic

Bedankt voor alle tips, heel fijn! Ik ga er deze week naar kijken en iets uitzoeken. Ik ben benieuwd!

Dat blokje ken ik inderdaad van de Lush, zo ruw is een aluinstick zeker niet!

@Kusjessoldaat dit had een vriendin van mij op het begin ook, maar na een week of 2-3 leek het wel alsof haar lichaam ‘gewend’ was. Ze wast 's ochtends en 's avonds met een lauw washandje en wat zeep haar oksels en gebruikt erna de aluinsteen. Maar ik kan begrijpen dat een aluinsteen niet voor iedereen weggelegd is.

1 like

Ik heb het 9 maanden gebruikt dus ik denk dat het niet meer gaat wennen. Deed trouwens hetzelfde als zij en vind het ook raar dat vloeibare aluin wel werkt?

Sinds een jaar zit hier een verpakkingsvrije winkel in mijn stad, en kan ik fijn te voet mijn spulletjes daar kopen. Zo hoef ik niet te bestellen, dus ook weer beter voor het milieu.

Ik ga, als mijn potten leeg zijn, naar die winkel en laat ik ze vullen met couscous/risotto/rijst/pasta/muesli enzovoorts. Scheelt toch weer heel veel plastic. Ook doe ik mijn douchegel daar laten bijvullen en ook het afwasmiddel. Verder gebruik ik herbruikbare wattenschijfjes, ‘vaste’ tandpasta en mondwater en de aluinsteen.

21 likes

Echt super goed bezig!!

Ik wil trouwens heel graag naar een elektrische tandenborstel, maar voor zover ik weet zijn die er niet duurzaam. Ik poets nu met bamboe. Hebben jullie hier een mening over?

1 like

Dank! Al is er nog wel heel wat wat ‘verduurzaamd’ kan worden, maar eerst opmaken wat ik nog heb thuis.

Over de elektrische tandenborstel; ik heb er ook een. Ik heb een gebit dat heel vatbaar is voor gaatjes en andere problemen (veel problemen gehad al in het verleden en heb ook mijn kiezen laten sealen bijvoorbeeld) en het is belangrijk dat ik echt heel goed poets. Met een handtandenborstel bereik ik niet het resultaat dat ik bereik met een elektrische.

Natuurlijk is dit minder duurzaam, maar hier stel ik echt wel mijn gezondheid voorop, en kies ik heel bewust mijn tandpasta en mondwater uit om daar minder afval te produceren.

1 like

Ik ben heel tevreden met mijn spray van Salt of the earth! Heb die voor ‘meisjes’, met aardbeiengeur. Weet niet of ze die bij drogisterijen hier hebben maar ik heb weleens aan de ‘volwassen’ varianten geroken en die vond ik ook wel nice! Nadeel is wel dat ie in een plastic verpakking zit.

1 like

Ik gebruik deze nu een tijdje:
https://www.welovetheplanet.nl/natuurlijke-deodorant-lovely-lavender/ Ik vind hem heel fijn. :slight_smile:

1 like

Ik heb een tandenborstel van oralB waar oplaadbare batterijen in kunnen (deze). Ik had er eerst ook opzetstukjes van duurzaam/gerecycled plastic voor maar die pasten niet helemaal goed dus nu heb ik goedkope neppers van de AH. Dit stukje heeft ook nog wat informatie:

Ik vind het wel jammer dat dit altijd een beetje vergeten wordt. Alle zero waste mensen hebben het altijd maar over met bamboe poetsen maar niemand heeft het er dan over dat de tandarts zegt dat je elektrisch moet poetsen haha.

2 likes

Als goed poetsen het aantal vullingen beperkt kan ik me voorstellen dat het ook in dat opzicht wellicht wel duurzamer is. Weet zo even niet waar vullingen van gemaakt zijn, maar best kans dat die ook niet zo goed zijn voor het milieu

1 like

@anon76889665 @kali

Ik zag bij het winkeltje hier in mijn stad eco kokosnoot sponsjes. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd omdat ik nog bezig ben met mijn laatste reguliere spons. Zodra deze helemaal op is ga ik het uitproberen.

4 likes

Leuk!!!
Ik kan echt niet wachten tot ik echt mijn eigen huisje heb en alle agressieve schoonmaakspullen gedag kan zeggen

2 likes

Mijn wattenstaafjes zijn bijna op, dus ik wil nu voor een duurzamere variant gaan. Ik ben een beetje op internet aan het zoeken, maar weet niet helemaal wat ik moet ‘geloven’. Bijvoorbeeld deze van AH. Er staat dat "met 100% organisch katoen, biologisch afbreekbare staafjes’. Maar er staat niet waar de staafjes precies van gemaakt zijn.
https://www.ah.nl/producten/product/wi446599/care-organic-wattenstaafjes

Of zou zoiets als hieronder dan beter zijn? Is gemaakt van hout, maar komt wel in een plastic verpakking.
https://www.ah.nl/producten/product/wi172058/wattenstaafjes-hout

(ik weet dat er ook niet single-use ‘wattenstaafjes’ zijn, maar ik zoek iets voor mijn oren Ă©n eyeliner)

Mijn broeken zijn echt op. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe zwarte of donkergrijze skinny jeans. Ik ben aan het kijken naar een duurzame variant. Ieder jaar een nieuwe bij de H&M/Primark voelt niet meer goed. Hebben jullie aanraders? Ik ben zelf online al even wezen kijken en kwam bijvoorbeeld deze tegen. Kennen jullie het merk Kings of Indigo? Ik vind het niet erg veel geld aan een broek uit te geven, maar wil er dan ook echt lang mee doen. :blush:

Ik word zelf op Instagram doodgegooid met advertenties voor deze: https://www.lastswab.com/

Lijkt me wel echt interessant maar ik wacht met bestellen totdat er echt verzonden gaat worden in oktober.

2 likes

Ik heb vorig weekend op het ACT festival van asnbank bamboo wattenstaafjes gekocht. Weet uit mijn hoofd niet van welk merk, maar je kan verschillende vinden online. Die komen ook niet in een plastic verpakking.

Wooow echt handig!! :smiley:

Er is ook het Duurzame modetopic, daar vind je vast goede tips!

Dankjewel, die kende ik nog niet!

1 like

Ik ga deze denk ik ook bestellen.

Bij de action hebben ze trouwens voor 7 euro een elektrische tandenborstel op batterijen! Ik heb er toch eentje gekocht die op stroom werkt. Sta er eigenlijk niet helemaal achter omdat ik al jaren poets met bamboe, maar het is echt beter voor mijn gebit
 ik hoop dat ik er een flink aantal jaar mee kan doen.

1 like