Ik reageer dan altijd neutraal en niet enthousiast (bijv doorvragen over wat ze gaan bezoeken, dus ander onderwerp). En vertel op andere momenten over mijn treinvakanties, hoeveel fijner het is en waar ik allemaal per trein geweest ben. Ik geloof wel meer in dat soort beïnvloeden, heb zo ook een collega overtuigd om een keer met de trein te gaan en hij vertelt nu weer aan iedereen over zijn positieve ervaringen daarmee.
Ook het @Hemakoekjes: dit zijn mensen die vrij dicht bij me staan, dus ze weten heel goed wat ik vind en weten de manier waarop ik reis etc, dus echt beïnvloeden is er niet meer bij in dit geval helaas.
Maar iets neutraler reageren is wel een goed idee. Een specifieke vraag stellen en dan maar over op een ander onderwerp.
Kan iemand een fijn eco wasmiddel aanraden, liefst in aparte ‘dosissen’ ipv vloeibaar. Ik zag bv al verschillende merken wasstrips, is dat wat? En soja, welk merk raden jullie aan?
Ik vind die van brauz wel fijn!
Wat doen jullie met oude kleding die je echt afgedragen hebt? Ik gooi het gewoon weg, maar ik bedacht me opeens: kan ik hier niet nog een poetsdoek ofzo van maken? Maar daar is dan weer niet elk materiaal geschikt voor…Hebben jullie nog ideeën?
Je kan het inleveren bij textielbakken:
Al het textiel dat schoon en droog is, mag in de textielbak. Ook als het kapot en versleten is. Een groot deel is geschikt voor hergebruik in Nederland of in het buitenland. Textiel dat niet meer draagbaar is, wordt gerecycled als isolatiemateriaal, poetsdoeken of nieuwe garens.
of komt op de kleding afvalberg in Chili
of in Afrika in balen waar het uiteindelijk ook op een berg beland.
Hmm okee, mij lijkt afval scheiden nog beter dan geen afval scheiden. Heb je een andere/betere suggestie voor het weggooien van oude kleding die volledig afgedragen is? Even ervanuitgaande dat repareren, doneren, kringloop etc geen optie is.
Nee eigenlijk niet, ik vind het zelf ook een probleem dat dat er blijkbaar mee schijnt te gebeuren ( heb ik laatst in een programma gezien… ben even kwijt hoe het heette, als ik t gevonden heb post ik het nog wel even ) dus ja poetsdoeken maken is wat dat betreft wel een goeie optie want dan hoef je iig geen nieuwe poetsdoeken te kopen en wordt het toch nog gebruikt.
sowieso laatst vpro tegenlicht, ‘‘uit de kleren’’ gekeken dat was ook een goeie docu, maar ik weet niet meer of dat daar in te zien was, maar ook een aanrader !
Ik dacht dat het probleem vooral zat bij private partijen die de kledingcontainers plaatsen en niet zozeer bij gemeentelijke/rode kruis/leger des heils, maar dat weet ik nu ook niet zeker.
Dit artikel gaat er ook over: Wat gebeurt er met je oude kleding? | Vanaf Hier
Goed om te weten in ieder geval, ik heb een zak te kleine kleding staan die ik uit luiheid niet wilde verkopen of naar de kringloop brengen maar in een textielbak doen. Dan ga ik daar eerst nog eens kritisch naar kijken.
Als het nog mooie stof is kan je er iets nieuws van maken. In dit boek staan toffe dingen
Het ligt natuurlijk aan de stof maar als het katoen is kan je er eventueel onderbroeken uit maken of zakdoeken.
Poetsdoeken kan altijd. Als het oude handdoeken zijn, daar kan je dweilen van knippen of zes nieuwe washandjes. Hoe je dat kan doen staat oa op dorabesparen.nl maar die website ligt er nu uit ofzo.
Je kan stof gebruiken om cadeautjes mee in te pakken, cadeautjes te maken, je kan er mee knutselen bijv sieraden maken of collages
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar hier lijkt het me het meest passend. Volgt iemand hier Gittemary Johansen ? Ze is een Deense zero (of zo min mogelijk) waste expert.
Laatst kreeg ik een video aangeraden van haar en ik heb me meteen geabonneerd op haar kanaal. Ik vind haar zó leuk, en heb sindsdien ook al veel oude video’s gekeken. Hoewel ik zelf niet vegan of zero waste leef, laat ik me wel graag inspireren om het beter te doen, en Gittemary is een prettig persoon om naar te kijken en luisteren. Ook video’s die niet per sé vernieuwend of leerzaam zijn vind ik gezellig om naar te kijken.
Laatst gaf ze de tip dat ze stofrestjes (van bijv. versleten, oude kleding) die ze nergens meer voor kan gebruiken, in kussenhoesjes doet en zo haar kussens dus opvult. Was ik zelf nooit op gekomen en vind ik een goed idee.
Ja, ik volg haar ook. Ik heb haar een paar jaar terug ontdekt. Ze is informatief, vermakelijk maar niet veroordelend. En ik vind het ook tof om haar hele ontwikkeling te zien. Van heel strikt zero waste en vegan, naar nu realistischer zero waste en plant based.
Ik gebruik al een hele tijd shampoo bars maar ze vallen bij mij erg snel uit elkaar (verschillende merken geprobeerd) en de losse stukjes vind ik lastig te gebruiken. Waardoor ik de bars niet opgebruik en het eigenlijk wel een dure hobbie wordt zo. Heeft iemand tips voor stevige bars of hoe ze te gebruiken dag ze niet uit elkaar vallen?
Ik vind het het fijnste om ze meteen op mn haar te gebruiken . Ik heb heel dik haar dus ook best veel shampoo nodig.
Tot nu toe geprobeerde bars: happy soaps, ongeveer alles wat er bij de kruidvat ligt.
Gebruik je een zeepzakje?
Daar kan je zin in doen, en ook hangend drogen, volgens mij gaan bars dan beter mee. En kan je de kleinere stukken ook goed gebruiken.
Ik gebruik die alleen voor lichaamszeep, nooit in me opgekomen om het ook voor haarzeep te gebruiken. Ik zal het eens proberen. Goed idee.
Idd zeepzakjes en als je nog meerdere restjes hebt kan je deze verwarmen en in een vormpje doen om weer een nieuwe shampoobar te maken.
Dat ga ik proberen! Ik heb nog heel veel restjes liggen.
Gebruiken jullie ook een conditionerbar of haarmaskerbar? Ik vind die dus niet zo heel fijn, het duurt heel lang om goed over mn haar te verdelen (waardoor ik dus ook meer water verbruik). Heeft iemand daar nog tips voor?