Duurzaamheidstopic

Misschien kan je de ‘bowl method’ proberen, trucje voor slag/krullen waarbij je je haar in een bak water (of de wasbak) dipt, eventueel met een tweede bakje om het water over jezelf heen te gieten? Je hergebruikt zo het water en je haar zuigt het water met de verdunde conditioner erin ook weer op als je de dipmanier gebruikt.

2 likes

Ik ben bezig met een cursus over de natuur (lekker vaag) en klimaat/duurzaamheid komt natuurlijk ook aan bod.
En het is eigenlijk een zinkend schip hoe we met de aarde omgaan. En iedereen weet het, en vervolgens doet niemand iets. (nou ja, we doen net alsof stikstof geen punt is, is het wel. Overmatig elektriciteit gebruiken is wel een probleem etc etc etc etc)

Geen idee, moest het even kwijt.

5 likes

Heeft er hier iemand op werk een duurzaamheidsteam, of zit je er zelf misschien bij?
Wat doen zij?

Ik zit sinds kort in het team van ons bedrijf en ben een beetje op zoek naar inspiratie. Wat kunnen we doen, rekening houdend met dat we er niet veel tijd voor krijgen naast onze gewone werkzaamheden?

Vorige jaren was de focus acties; bijv afval prikken rond het industrieterrein met daarna een borrel. Maar ik vind het lastig om nieuwe dingen te bedenken waar mensen voor te enthousiasmeren zouden kunnen zijn (de bedrijfscultuur is er niet heel erg naar :sweat_smile:). En ik vraag me af of er niet ook intern nog dingen zijn waar we wat mee kunnen op kleine schaal (grote dingen als groene stroom worden al opgepakt door het centrale gebouwbeheer of het hoofdkantoor).
Ik hoop dat een beetje ervaring/inspiratie van anderen me wat op weg kan helpen!

2 likes

Ik weet niet wat jouw bedrijf doet en wat er al wordt gedaan maar mijn grootste ergernis is het printen van foldertjes of flyers voor bij een presentatie (gaat linea recta bij oud papier). In die lijn kun je ook denken aan verminderen van merch, of neerzetten van afvalscheid containers enzo?

1 like

eigen mokken; computers en laders uit het stopcontact, duurzame keuzes qua eten? dat was bij ons een deel van de campagne van afgelopen jaren.
En wordt er veel met wegwerp materiaal omgegaan? produceren jullie een fysiek product?

1 like

-(Elektrisch) bedrijfsfietsen voor korte ritjes
-Carpoolplatform voor personeel
-Wegwerp bekers vervangen door mokken maar dat is natuurlijk gewoon wetgeving
-Bewustwording campagne over co2 gebruik van data opslag. Mensen aanspreken op data versturen via de mail en helpen met werken via Sharepoint.
-Meer plantaardig aanbod in het bedrijfsrestaurant

4 likes

Wat voor type bedrijf werk je? Retail, kantoorwerk, productie?

• Voeding: duurzamere koffie/thee in de kantine, afvalscheidingsstations, lokaal eten in de kantine (korte keten, dus minder co2)
  • Vervoer van/naar werk; fietsplan, goede stallingsplekken
  • Hoe worden de spullen die jullie gebruiken bij jullie geleverd? Als je iets lichter kan maken, scheelt dat heel veel co2 tijdens vervoer.
  • Kijken wat de gemeente doet op dit vlak: sommige verstrekken hulp/subsidies om iets duurzamer te maken. Bv. groene daken, recycling etc.
3 likes

Het is een IT bedrijf, kantoorwerk. Geen productie oid. Ik ga het allemaal op een rijtje zetten en even kijken waar ik het beste op kan gaan inzetten. Een paar dingen doen we al goed :raised_hands: maar er zitten vast wel dingen tussen waar ik iets mee zou kunnen!
Heel erg bedankt allemaal!

Voor sommige dingen vind ik het wel lastig omdat ik denk dat het draagvlak er niet zo is, bijv marketing is wat meer aan de anti-kant dus @zonnestraaltje merch is inderdaad wel iets waar ik me aan erger maar denk niet dat ik daar invloed ga kunnen hebben :sweat_smile:
Als je niks probeert dan bereik je ook niks, maar er moet ook een beetje goodwill overblijven en die balans vind ik moeilijk.

Hier ben ik wat meer benieuwd naar, hoe is werken met Sharepoint beter voor dataopslag?
Bedoel je dan dingen daar centraal opslaan ipv naar iedereen apart mailen ofzo?

1 like

Het is niet mijn vakgebied dus geen idee of ik het goed uitleg. Veel mensen werken vanaf hun persoonlijke hardeschijf. Sturen bestanden naar 8 andere collega’s die ze vervolgens weer op hun eigen hardeschijf opslaan. Dan veranderd iemand er weer wat aan stuurt dat weer terug etc. Zo staan 5 versies van een bestand op 9 locaties terwijl dat ook een bestand op een locaties had kunnen zijn. Data opslag kost veel CO2 en water.

3 likes

Bij ons (groot bedrijf wel) heeft het duurzaamheidsteam in het verleden voor het personeel een ruilbeurs voor kleren en voor kinderspeelgoed georganiseerd. Spullen die geen nieuwe thuis vonden, werden aangeboden aan hulporganisaties en kringloop.

Edit: Ook hebben ze eens een wedstrijd georganiseerd waarbij iedereen hun favoriete duurzame (vegetarisch, veganistisch of lokaal en bewust geproduceerd,…) recepten kon insturen, incl foto’s die bewijzen dat je het gerecht zelf thuis ook al had gemaakt. Die recepten en foto’s werden toen gepubliceerd op het intranet en iedereen kon stemmen op hun favoriete recept. Persoon die het meest gelikete recept had ingestuurd, kreeg toen een restaurantbon voor een vegetarisch restaurant.

2 likes

Printen op gerecycled papier ipv nieuw gebleekt papier

Er zijn verschillende bedrijven die koffiedik ophalen voor hergebruik

Een ruil boekenkast

1 like

Ik heb ook in zo’n team gezeten. Wat er bij ons veranderd is:

• aangepast geschenkenbeleid. Ipv bloemetje voor verjaardag krijgen we nu een bioscoopbon. Ook bij het kerstpakket heb je nu de optie om te doneren of cadeaukaart te krijgen ipv een box met spullen
  • aangepaste lunch, niet meer per stuk verpakte plakjes kaas etc . En ook een groter vega aanbod. Het liefst had ik 100% vega/vegan maar dat leidde tot veel weerstand.
  • bakken op kantoor gezet voor merchandise die mensen niet (meer) willen hebben zodat nieuwe medewerkers dat eventueel kunnen gebruiken.
  • slimme stekkers die op een timer werken zodat apparaten niet onnodig 24/7 aan staan
  • bij het jaarfeest wordt nu altijd ook vervoer per bus geregeld ipv dat iedereen met de auto komt
  • aangepast mobiliteitsbeleid: fietsenplan toegevoegd

Je kunt ook nog kijken naar hoe er wordt omgegaan met hardware. Is tweedehands mogelijk? Welke merken worden er gebruikt en hoe scoren zij relatief op duurzaamheid?

Daarnaast kun je onderzoeken of je bedrijf naar een duurzamere bank wil overstappen of bijv. kijken naar hoe groen het pensioenfonds is en of daar wat mogelijk is.

Het grootste deel van de tijd waren we bezig met analyse, bijv. het meten van onze huidige footprint en op basis daarvan een doel stellen. En ook kijken hoe je periodiek over duurzaamheid gaat rapporteren.

7 likes

@Hazel er zijn al veel mooie dingen benoemd.
In het verlengde van data-opslag hebben wij nu het ruimen van je e-mail inbox. Het opslaan van X mails staat gelijk aan X CO2 uitstoot. Je kan al klein beginnen door bijvooorbeeld afspraak uitnodigen na een reactie meteen te verwijderen en af en toe ook je prullenbak legen.

We hebben verder ook een “bieb”, zodat je oude boeken kunt inleveren maar ook kunt meenemen. Het idee hierachter is dat minder schermtijd = minder dataverbruik en dus minder uitstoot.
De impact van dit laatste punt is lastiger te kwantificeren, maar wel een laagdrempelige manier om bewustwording te creëren.

3 likes

Ik werk ook bij een it bedrijf, zelf ben ik meer zijdelings betrokken bij het duurzaamheidsteam maar wat dingen die wij doen:

• Werken met lokale leveranciers voor catering, drukwerk, bloemen etc ivm verminderde uitstoot.

• Duurzame cadeaus geven

• Bibliotheek met boeken

• Merch altijd van bio katoen of hergebruikt materiaal

• Geen bloemen meer versturen

• Eerlijke koffiebonen

Verder is een groot deel van het wagenpark elektrisch, wordt er gewerkt aan een fiets plan en stimuleren we ov gebruik.

3 likes

Wellicht ook eens kritisch kijken of je werk op zichzelf wel bijdraagt aan een ecorechtvaardige wereld, want als ik hoor van marketing en it bedrijven die als groene stap naar een groen sterrenrestaurant gaan heb ik het even niet meer hoor😂

9 likes

Welk uitwisbaar notitieboekje vinden jullie fijn? Ik zag in de zoekfunctie moyu, correctbook en bambook voorbij komen.
Ze lijken vrij inwisselbaar behalve dat ze niet allemaal een ringband hebben…

Die vond ik er het beste uit zien omdat ze de meeste verschillende inhoud aanbieden. Het moet een soort ‘alles’ boekje worden.
Alleen is er geen eigen app bij toch? Ik had gezocht en zag wel dat je met microsoft lens bijvoorbeeld ook de aantekeningen kunt scannen en digitaliseren. Hoe doe jij dat?

ik heb van werk laatst een correctbook gekregen en ik vind het waardeloos. Echt jammer, maar het is moeilijk uit te wissen als je het niet snel genoeg doet en er blijft een zwarte waas op de bladzijdes hangen.
Ik vind het idee echt top, maar de kwaliteit is, in ieder geval bij die van mij, niet goed.

3 likes

Hm thanks dan wordt die het niet😂

Ik vind het niet inwisselbaar. Moyu lijkt heel veel op gewoon papier en pen, dus niet een whiteboard. Bambook is een whiteboard in opschrijfboekjesvorm. Ik vind Moyu veeeeeel fijner. (Edit - ik zoek even terug in dit topic en lees dat ik toen ik Bambook net in gebruik had idd al heel negatief was).

1 like