Duurzaamheidstopic

Ik zoek een herbruikbaar wattenstaafje. Niet om mn oren te doen maar om puistjes aan te stippen. Of een andere tip om dat te doen. Ik wil niet twee wattenstaafjes per dag verspillen maar ik weet eventjes niet wat anders handig werkt…

Ik kan die van mij niet op internet vinden en ze liggen op mijn kamer in Tilburg. Ik kan donderdag even kijken of er een merkje op zit. Maar je kan ze ook zelf maken! Of gewoon die van 1 euro per stuk van lanaluna!

Ah toch lief!! Ik heb inderdaad bij LanaLuna besteld, zowel de badstof als de gewone. Kan ik even testen :blush:

1 like

Zeker een interessant testje, ik kom nu op twee aardbollen uit. Heb de test ooit eerder gedaan en volgens mij was het toen meer. Er zijn wel wat verbeterpunten mogelijk in mijn Lifestyle volgens deze test (lees: auto).

Ben wel nieuwsgierig: komt er iemand uit op één aardbol of zelfs minder?

Ik denk het wel, klein wonen helpt er een hoop bij.
Ik vind mezelf enorm duurzaam maar koop wel nieuwe elektronische apparaten en woon in een groot appartement met z’n 2en. Hierdoor kom ik bij deze test op 2.5 aardbol uit, maar bij andere testen op minder.
Ik moet gewoon nog wat meer nadenken bij iedere keuze die ik maak in mn leven…

1 like

Ja ik kocht wasbare bij een webshop. Vond ze super fijn, zaten veel beter dan die dingen die je weggooit

Ik vind zelf deze test heel leuk en fijn: http://mijnverborgenimpact.nl

Maar misschien is die hier ook al gepost en heb ik er overheen gelezen…

4 likes

Pff ik voel me zo’n sukkel, ik heb eergister iets bij Aliexpress besteld. Terwijl ik met mezelf had afgesproken dat niet meer te doen. Maak sowieso ook wel goede stappen met vega eten/afval scheiden etc. Maar ik heb er gewoon niets eens bij stilgestaan? Besef me nu ineens dat ik dat helemaal niet meer wil doen.

Kan gebeuren, niet te veel over in zitten. De volgende keer denk je er sowieso aan.

1 like

Ah niet over inzitten! Het feit dat je je er bewust van bent is toch al goed? En de volgende keer zul je het inderdaad niet meer doen

1 like

Ik vind www.ikbenirisniet.nl heel erg fijn. Ze geeft vaak tips en heeft ideeën over kleine dingen die je kan doen. Zo blijft het allemaal heel erg behapbaar. Hoe je het beste een afscheidingsstation kan maken, milieuvriendelijk kan printen of een online zoekmachine kan gebruiken. Dingen die niet veel tijd of geld kosten maar wel impact hebben.

2 likes

Ik gebruik was schillen en doe etherische olie in het bakje van de wasverzachter. Ongeveer 10 druppels per was. Ik krijg geen vlekken in mijn was.

1 like

Ik ben sinds een tijdje veel bezig met duurzaamheid:

Wat ik nu doe:

• vegan eten
  • afval scheiden (plastic, papier, glas, GFT en rest)
  • bakjes gebruiken i.p.v. boterhamzakjes/folie
  • een drinkfles meenemen
  • geen plastic tasjes kopen in de supermarkt
  • zo weinig mogelijk nieuwe spullen kopen, eerst kijken of er een tweedehands optie is
  • geen auto, alles op de fiets/te voet/met het OV

Wat er op de planning staat:

• vegan bee’s wax wraps maken (https://aromalifestyle.nl/vegane-bijenwasdoeken/)
  • bamboo bestek + bamboo rietjes
  • stoffen wattenschijfjes + stoffen zakdoekjes (zodra mn voorraad op is)
  • schoonmaken met een ‘sopje’ van water, schoonmaakazijn en etherische olie (zodra mn voorraad schoonmaakmiddelen op is)

Hebben jullie nog tips die makkelijk door te voeren zijn?

3 likes

Waar halen jullie nagellak er mee af?

Ik heb wel eens gelezen dat dat kan met een mix van azijn en citroensap. Eerst je nagels laten weken in warm water en daarna de nagellak verwijderen. Ik vraag me alleen af of dat niet heeel lang duurt…

1 like

Ik weet dat kopen niet echt duurzaam is maar voor de liefhebbers: Matt & Nat is weer te koop in de za lan do lounge

1 like

Ik zie dit soort dingen ook steeds maar ik heb nog een niet-duurzame variant dus dan vind ik het altijd stom om het te vervangen. Zelfde als met die rietjes, ik heb helaas nog een stuk of 100 plastic rietjes om op te maken.

2 likes

Dit heb ik ook. Ik had ook gekeken bij Pelacase maar het hoesje die ik nu nog heb doet het nog prima. Ik ga ook door totdat mijn telefoon van ellende niet meer aangaat totdat ik een nieuwe koop.

1 like

Ben er even mee bezig geweest, maar ik heb wattenschijfjes gemaakt uit een versleten handdoek. Uit die ene handdoek heb ik er VIJFTIG kunnen maken :open_mouth: (slecht een klein deel op de foto, dus)

Waarom zou je in godsnaam vijftig herbruikbare wattenschijfjes maken, vraag je?

Ik heb er zoveel omdat ik eerst van plan was er 25 te maken, om te verdelen tussen kot en thuis (en ik blijf soms meerdere weken weg zonder de was te doen). Maar toen ik ze geknipt had bedacht ik me dat het helemaal niet nodig is om 2 stukjes stof te gebruiken per watje, omdat die van mij dik genoeg waren (en omdat ik te incapabel ben om te naaien). Met een kartelschaar nog eens langs de randen gegaan zodat ze niet gaan rafelen et voilà!

22 likes

Wat goed! Heb je ze al gewassen? Ben namelijk benieuwd of dat houdt of dat er dan draden ontstaan, omdat je ze niet hebt omgenaaid? Ik wil dit ook proberen met een oude handdoek hier!

1 like