Duurzaamheidstopic

Ben er even mee bezig geweest, maar ik heb wattenschijfjes gemaakt uit een versleten handdoek. Uit die ene handdoek heb ik er VIJFTIG kunnen maken :open_mouth: (slecht een klein deel op de foto, dus)

Waarom zou je in godsnaam vijftig herbruikbare wattenschijfjes maken, vraag je?

Ik heb er zoveel omdat ik eerst van plan was er 25 te maken, om te verdelen tussen kot en thuis (en ik blijf soms meerdere weken weg zonder de was te doen). Maar toen ik ze geknipt had bedacht ik me dat het helemaal niet nodig is om 2 stukjes stof te gebruiken per watje, omdat die van mij dik genoeg waren (en omdat ik te incapabel ben om te naaien). Met een kartelschaar nog eens langs de randen gegaan zodat ze niet gaan rafelen et voilĂ !

21 likes

Wat goed! Heb je ze al gewassen? Ben namelijk benieuwd of dat houdt of dat er dan draden ontstaan, omdat je ze niet hebt omgenaaid? Ik wil dit ook proberen met een oude handdoek hier!

1 like

Nee nog niet, volgens mijn moeder zou het door het knippen met die kartelschaar niet gaan gebeuren! Ik laat het je weten wanneer ze gewassen zijn!

3 likes

Graag! En top, zulke moeders!

1 like


Ingrediënten voor de soep liggen klaar!

6 likes

Ik heb m’n herbruikbare wattenschijfjes voor het eerst gewassen (60 graden, met schillen van Seepje) en de mascaravlekken gaan er inderdaad niet echt uit, en make-upremover op basis van olie lijkt (zoals hier al genoemd) ook vlekken achter te laten. Ik denk dat ik nu een scheiding ga maken: neutrale schijfjes en mascaraschijfjes. Iemand tips voor het weghalen van die mascaravlekken? Gaat trouwens om waterproof mascara
 misschien dat overstappen op normale wel al helpt.

1 like

Wauw, goed bezig! Misschien eens kijken naar verzorgingsproducten, bijv. hoe ‘vriendelijk’ je shampoo, douchegel, wasmiddel en afwasmiddel zijn?

1 like

Ipv gewone honing gebruik nu agavesiroop. Where have you been all my life? Lekker man. Vooral nu ik ziek ben en ik geen gewone honing meer wilde gebruiken.

2 likes

En nu baal ik dat ik een paar maanden geleden allemaal oude versleten handdoeken heb weggegooid :sob:

1 like

Heeft iemand tips voor een fijne “steen” deo? (Valt ook wel onder duurzaamheid toch?) Ik gebruik al heel lang die van The Crystal, maar vroeg of laat (meestal vroeg) raakt die steen los van de verpakking en klettert de hele boel weer in 1000 stukjes op de vloer :frowning: Niet zo duurzaam dat ik steeds een nieuwe moet kopen. Dus: welke is fijn en blijft wel fatsoenlijk heel?

1 like

Ik heb die van Salt of the Earth, is dat wat je bedoelt? Ik gebruik hem nog niet superlang, maar hij bevalt erg goed!

1 like

Even opgezocht, en ja precies dat bedoel ik! Waar koop je deze als ik vragen mag?

Ik heb hem bij de Etos gekocht!

1 like

Joe. Ik heb 2 vuilniszakken vol met kleding die ik weg ga doen. Normaal gesproken zou ik die in zo een bak doen maar mijn moeder woont in Afrika en zegt dat je dat beter niet kan doen omdat alle kleding uit Europa daar de lokale markt verpest. Dus wat is dan de duurzaamste optie?

3 likes

Ik heb een paar maanden geleden een vluchtelingenorganisatie gemaild en gevraagd of zij het wilden hebben. Ze hebben het diezefde week nog opgehaald en waren er onwijs blij mee.

4 likes

Thanks! Heb ze gemaild

Hebben jullie wel eens een zero waste challenge/ waste audit gedaan? Dus dat je bijvoorbeeld een maand zo min mogelijk restafval produceert en dan gaat analyseren wat dat allemaal is en hoe je dat nog meer terug kunt brengen.

Hier een voorbeeld met een heel leuk filmpje van Cheap Lazy Vegan en Tidy Guy:

Nog nooit aan mee gedaan maar lijkt me wel goed om een keer te proberen!
Iemand die ik volg op Instagram doet deze maand mee aan https://www.plasticdieet.nl

Ik probeer in de winkel sowieso zo min mogelijk producten te kopen die verpakt zijn in plastic, en ga het liefst naar de markt voor groenten en fruit en neem dan zelf herbruikbare tassen mee

Ja dat doe ik ook! Maar ik vind het wel echt heeeeel lastig. Er is zo weinig in bulk te krijgen.

Ik ben hier erg veel mee bezig de laatste tijd, maar wat ik lastig vind: ik voel me hypocriet als ik probeer om duurzaam/milieuvriendelijk bezig te zijn maar wel met het vliegtuig op vakantie ga. Aangezien vliegen zó’n impact heeft, maar het zo ‘standaard’ is tegenwoordig om minstens een keer per jaar te vliegen vind ik dit echt een lastig punt.
Hoe kijken jullie aan tegen vliegen? Hebben jullie niet het idee dat al je moeite ‘teniet’ wordt gedaan als je een vlucht neemt? Mijn doel is nu in ieder geval om voor afstanden tot 1000km niet meer te vliegen maar de trein te nemen.