Duurzame schoenen vind ik lastig. Je hebt het merk Veja natuurlijk maar die hebben alleen sneakers. Verder is het aanbod echt duurzame schoenen zeer beperkt. Ik let erop dat ze vegan zijn en dat ik ze écht heel erg leuk vind. Zodat ik ze helemaal op kan dragen. Hopelijk heb je hier iets aan!
Ik vind Toms altijd wel fijn! Alleen was het laatste model (met een dikkere zool) dat ik had iets stugger, dus daar krijg ik blaren van op mijn hiel. Maar dat standaard model liep altijd heerlijk, net pantoffels!
Alohas is een goede en ook nog wel betaalbaar. Filippa k heb ik die schoenen van, reformation ook.
Sowieso heeft when sarah smiles een aantal gidsen over (zomer) schoenen en sandalen
Ik heb een tijdje geleden research gedaan naar de duurzaamheid van vegan schoenen tegenover lederen schoenen. Ik had nml eerst de vegan dr martens gekocht, maar heb ze daarna omgeruild voor de leren!
Leer is bijna altijd een restproduct, er worden dus geen extra dieren voor geboren en geslacht. Daarnaast gaan goede leren schoenen in de meeste gevallen langer mee dan nep leren schoenen (dit zal mogelijk niet voor alle schoenen opgaan). Goed gemaakte leren schoenen kunnen echt heel lang mee.
Vegan is dus niet perse altijd duurzamer!
Ik denk dat het ook gaat om het productieproces en indien je het belangrijk vindt ook hoe de medewerkers worden betaald/behandeld.
Want als er enorm veel wordt overgeproduceerd bijv (alohas produceert in batches om overproductie tegen te gaan), of het leer wordt zeer bewerkt tegen lage lonen dan is het voor mij nog steeds niet ok eigenlijk.
Als je nepleer hebt wat gewoon plastic is, zou ik voor echt gaan. Maar er is tegenwoordig ook veel milieuvriendelijker en kwalitatief goed appelleer of ananasleer.
Nogmaals, check When Sarah Smiles even. Zij heeft supergoede brand guides of zomerschoenen, sneakers en laarzen.
Ik zoek geen schoenen ![]()
Ik wilde zelf dr martens en de vegan schoenen waren inderdaad van plastic, dus dan was naar mijn mening niet vegan wel de betere optie.