Duurzame modetopic

Volgens mij miste deze nog! Of kan ik hem gewoon niet vinden?

Voor al je tips en vragen op het gebied van duurzame mode. Als ik een coole fashiongurl was had ik nu allemaal prachtige inspirerende plaatjes in de openingspost gezet, maar helaas ben ik niet zo’n persoon dus jullie zullen het zonder moeten doen.


Bronnen:
Daarboven
When Sara Smiles
Good on You (hier is Rank a Brand door overgenomen)
Growthinkers
Palace of bliss

Duurzame kleding:
Fridaysproject
Twothirds
Everlane
Comptoir des cotonniers
Country Road
Goat
Filippa K
Closed
Kings of Indigo
Colorful Standard
Armed Angels
Patagonia
Kuyichi
Mud Jeans
People Tree
Nudie Jeans
Rhumaa
Studio Jux
WUNDERWERK
Yunit
Reformation
Vaude
Alchemist
Swedish Stockings
Langerchen
Vanillia
Jan N June
The confidante spirits
Komodo
Sézane
Nobody’s Child
Paloma Wool
Organic Basics
Thinking Mu
Girlfriend Collective
Rita Row
Cossac
Lucy & Yak
HUNDHUND
Capsule Studio
Love and Confuse
Tach Clothing
Esthé
Atelier Felie
Kind Studio
Mirae Paris
Musier Paris
Oh Seven Days
Pina Studio
Rove
Tiny Cottons

Sieraden
Neinties

Lingerie
Nette Rose
Miss Crofton
The Lingerist
Underprotection
Lara Intimates

Schoenen:
Veja
TOMS
Wado
Ethletic

Tassen:
Noami Rachel Timan
Lovia
Solitude
Matt & Nat
MYOMY
O MY BAG
Fjallraven

Twijfelgevallen:
The Kooples
AYR

4 likes

Oh ja! Ik wil me hier ook graag iets meer in verdiepen. Voor nu nog niet zo veel te melden, want zo veel verstand heb ik er nog niet van.

2 likes

Ik heb meteen ook een vraag. Ik vind pakken die ik laatste tijd veel zie echt heel tof, in een leuk kleurtje. Bijv van bonne suits, maar zie ze op dit forum ook vaak iets vrouwelijkere varianten voorbij komen. Nu heb k een financiële meevaller en zou ik eigenlijk wel graag zoiets willen kopen, maaaar waar vind ik een duurzame/faire optie?

Ik heb van @Ladyhawke al heel wat tips gekregen, maar ik zou het wel leuk vinden om hier net een beetje show je laatste duurzame aankopen op modegebied? Dan zien we het sneller als we iets leuks vinden…

Leuk topic! Ik heb de laatste tijd best geïnvesteerd in duurzame kleding. Eerst natuurlijk kledingkast opgeruimd en heel veel weggedaan. Zal als ik tijd heb wat plaatjes van mijn aankopen erbij zoeken

Ik had dit al eerder geplaatst in het duurzaamheidstopic, de lijst is natuurlijk nooit compleet maar een richtlijn!:

Aangezien het duurzame modetopic niet echt loopt, wil ik hier even een lijstje voor mezelf (en anderen) maken voor duurzame kleding. Het duurzaamst is eigenlijk geen kleding kopen, dan kringloop, dan echt kleding kopen bij winkelketens (mijn opinie) maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen is. Ook ik koop graag zo nu en dan een nieuw kledingstuk. Feedback is welkom plus aanvullingen. Ik weet niet of ik dit altijd weer kan editten maar dat zien we dan wel.

Bronnen:
Daarboven
When Sara Smiles
Rank A Brand
Growthinkers
Palace of bliss

Duurzame kleding:
Fridaysproject
Twothirds
Everlane
Comptoir des cotonniers
Weekday
Country Road
Goat
Filippa K
Closed
Kings of Indigo
Colorful Standard
Armed Angels
Patagonia
Kuyichi
Mud Jeans
People Tree
Nudie Jeans
Rhumaa
Studio Jux
WUNDERWERK
Yunit
Reformation
Vaude

Schoenen:
Veja
TOMS
Wado

Tassen:
Noami Rachel Timan
Lovia
Solitude
Matt & Nat
MYOMY
O MY BAG
Fjallraven

Twijfelgevallen:
The Kooples
AYR

3 likes

Ik ben niet zo duurzaam hoor :see_no_evil: Maar wel heel lief dat je me erbij zet. Ik koop nog steeds wel eens iets bij H&M bijvoorbeeld. Maar misschien duurzaam in hoeveel (of beter gezegd, weinig) ik koop en hoe lang ik er mee doe?

Ik denk dat ik jou erbij had gezet omdat ik een artikel had gelezen over duurzaam met je kleren omgaan en de 5 piece wardrobe denk ik? Door jou kijk ik ook anders naar kleding. Meestal kocht ik alleen trendgevoelige kleding en geen duurzame kledingstukken waar ik echt gelukkig van wordt.

@kuidaore Super fijn dit, dank je!

Ik heb gisteren ook de website van Sara ontdenkt, ik kende haar al van EGF, maar leuk dat zij zich zo in duurzame kleding is gaan verdiepen. Ik vind deze trui die ik op haar Instagram vond wel heel leuk. Wat jullie? Is van whitedots.nl

1 like

Dit zat ik ook al te eyeballen haha, maar ik wil eerst mijn kledingkast in goede orde brengen voordat ik stukken bijkoop die ik misschien niet nodig heb. :stuck_out_tongue:

Oh dat vind ik echt heel leuk om te horen :blush: Dat is ook wel een beetje mijn doel. Om mensen anders na te laten denken over hoe ze hun kleding gebruiken, combineren en wat ze kopen. De focus ligt bij mij niet echt op duurzame merken. Maar daar is Sara weer heel goed in!

1 like

Ik ben nu op de laatste dag van de #slowfashionsummer van Collaction, 3 maanden geen nieuwe kleding kopen, enkel tweedehands of ruilen. Via daar ook bij Sara terechtgekomen trouwens :smiley:
Het viel me heel erg mee, heb een paar topjes tweedehands gekocht, verder niks. Nou kwam ik sws al niet meer bij winkels als Primark en H&M, en kocht ik sowieso al veel tweedehands, maar ik kocht wel veel, en ik merk dat ik hierdoor wel gemotiveerd ben er wat beter over na te denken voordat ik iets koop.
Het enige dat ik sws wel nieuw wil blijven kopen is ondergoed en sokken, en schoenen, maar dat nu dus wel bij duurzame merken. Dat wordt dus even zoeken, maar voorlopig kan ik nog wel even vooruit met wat ik heb.

Ze hebben voor volgend jaar trouwens ook al de volgende actie staan, met een doel van 10000 deelnemers, vier keer zoveel als dit jaar, dus doe vooral mee en meld je aan: https://collaction.org/Projects/Details/129

2 likes

Dit zijn mijn aankopen die in mijn ogen wel echt modieus zijn! Maar toch basic zodat ik ze heel lang mooi ga vinden en dragen


Trui van Alchemist van gerecycled wol

Blouse van armedangels. Stofje is tencel en zit superlekker

Velvet rokje van peopletree. Stofje is organic cotton

Zomerjurk van peopletree ook van tencel

Swedish Stockings panty gemaakt van gerecycelde pantys

12 likes

@Ladyhawke Mooi!! Ik vind die panty ook echt leuk, ga ik even naar kijken.

Ik wil deze jas kopen van LangerChen. Heeft iemand ervaring met dit merk?https://www.takeitslowfashion.nl/nl/coat-ariza-midnight.html twijfel nog een beetje over de kleur.

1 like

veja%20sneaker

Deze heb ik net gekocht :slight_smile:

3 likes

Superleuk die jas! Had ik ook al gezien. Vind de grijzige ook erg mooi. Helaas veels te lang denk ik met mijn lengte. Bij het model lijken de mouwen al aan de lange kant en zij zijn toch al gauw 1.80m (en ik 1.60m).
Ik ben over deze jas aan het nadenken, gemaakt van gerecycelde PET flessen maar wel redelijk aan de prijs:

2 likes

Ahh goodluck, heb ze ook en ze zijn supertof maar heb ze wel duizend jaar moeten inlopen :face_with_symbols_over_mouth:

@Annie leuk die jas van Langerchen! Het merk valt wel best groot.
Ik vind die jas van koi zo leuk, naar ben zelf bang dat ie zo temporarly is en volgend jaar niet meer draagt?

Vraagje: ik ben eigenlijk op zoek naar een heel simpel (enigszins) aansluitend (wollen? Of iig dikkere stof) jurkje. Ik heb er eeuwen 1 vd mango gehad, die echt tot op de draag versleten is en zoek nu een duurzame vervanger, maar ik kan het nergens vinden. Liever geen frobels eraan, en of aansluitend of gewoon recht. Dé basic zwarte jurk haha. Iemand tips?

Ik zoek er eigenlijk ook nog 1 met dierenprint, maar dat is wellicht teveel gevraagd hahaha :joy:

Misschien kijken bij Vanilia? Zag in ieder geval deze https://vanilia.com/collections/jurken/products/dress-22228-19358-210

Oh wauw dankje! dit is echt precies wat ik zoek? En ik zie hier ook al een soort van perfect zwart jurkje én de perfecte knit :scream:

Weet je toevallig ook hoe betrouwbaar Vanillia is qua duurzaamheid? Ik vind fair wage het allerbelangrijkst. Ik lees over de productie in Turkije? En dat hun stoffen niet per se duurzaam zijn qua materiaal maar wel in hun kwaliteit.

Zou wel echt amazing zijn :raised_hands: ben ik meteen klaar voor de winter

1 like