Duurzame modetopic

Ik paste vandaag een kledingstuk bij Uniqlo en zag Made in China. Twijfelde daardoor of het gemaakt is door Oeigoeren. Online kan ik er niks over vinden, maar ik weet ook niet goed waar ik moet kijken. En Uniqlo zelf zou dat natuurlijk niet adverteren op zijn website. Weet iemand hier er meer over?

Het is vrijwel onmogelijk om van Nederlandse fast fashion zeker te weten of het niet uit dwangarbeid voort komt. Qua uniqlo is in ieder geval bekend; het is absoluut geen duurzaam merk en de werkers krijgen vermoedelijk geen leefbaar loon.

6 likes

Op Good On You hebben ze best een goede rating (al is de totaalrating hoger dan de afzonderlijke onderdelen), maar ze geven weinig inzicht in arbeidsomstandigheden.

Volgens mij zijn er tussen 2020 - 2025 klachten in Frankrijk ingediend over Uniqlo en dwangarbeid Oeigoeren: Complaint filed against French fashion groups over Uyghur forced labor. Kan niet zo snel vinden wat daaruit is gekomen.

Verder kon ik dit BBC artikel vinden waarin de oprichter aangeeft dat hun katoen daar niet vandaan komt, maar hij blijft vaag over waar het dan wel vandaan komt. Uniqlo does not use Xinjiang cotton, boss says

1 like

Ja vreemd hè, wel het een beweren, maar het niet willen ondersteunen of bewijzen. Lijkt me toch dat je het met trots zou willen uitdragen als je kleding ethisch geproduceerd wordt.

Zie zojuist in de beginpost het merk dat ik bij Uniqlo paste: Comptoir des Cotonniers. Ik weet niet goed welke conclusie ik daaruit moet trekken. Ik ken het merk niet maar ooit was dat een duurzame optie kennelijk, anders zou het niet in de beginpost staan lijkt me. Ik zal wel even verder zoeken hoe het bij dat merk nu zit dan.

2 likes