Duurzame modetopic

Zit studio jux niet ook in utrecht?

Ja en Nukuhiva!

Ja, in de Twijnstraat zag ik net. Dus daar binnenkort eens naartoe.

Heb m’n spulletjes van Nobody’s Child binnen! De helft mag blijven :smiley: De kwaliteit voelt wel OK, stofjes schijnen niet heel erg door maar het is ook geen topkwaliteit met zware materialen. Qua maten is het wel lastig, ik heb alles in maat M besteld maar de helft past wel en de helft is te klein :stuck_out_tongue: Ik zit ook tussen een M/L in maar had toch wat meer uniformiteit verwacht. Anyway, ben er blij mee!

2 likes

Ik denk qua productiekosten omdat ze het grootste deel van de supply chain zelf in hand hebben, dat ze niet elke tussenpersoon hoeven te betalen (met winst), dus dat ze daar wat kunnen besparen.

Dit vind ik wel nog een lastig punt:
“With our International production we actively strive for workers’ rights, fair wages, good working conditions and sustainable livelihoods throughout our supply chain. Anywhere in the world, fashion can make lives better, we just need to be smart about it.”
“We strive for” betekent ‘we willen heel graag en proberen het’, maar betekent niet perse dat het al allemaal 100% OK is. :frowning:

1 like

Fijn dat het niet tegenvalt! Ik ga ook wat bestellen! Denk een ‘midi wrap dress’ en wil ook graag een kort jurkje, maar ben een beetje bang dat die te kort gaat zijn aangezien ik redelijk lang ben. Dus nog even overwegen of ik het risico durf te wagen :smiley:

Duurzame kleren kopen: Hoe moeilijk (en duur) is dat nu echt? https://www.nu.nl/economie/5906040/duurzame-kleren-kopen-hoe-moeilijk-en-duur-is-dat-nu-echt.html (via @NUnl)

Wel interessant!

5 likes

Iemand tips voor duurzame badkleding?

1 like

Underprotection :raised_hands::raised_hands:
En allsisters

Volgens mij heeft thegreenlabels ook wat swinwear?

1 like

Ik wil hier nog het merk twothirds tippen! Die produceren in batches en pas als ze weten hoeveel er besteld zijn :slight_smile: heb nu dus een jasje gepre-ordered en midden juli wordt hij gemaakt en verstuurd. Heel cool!

5 likes

Jaaa twothirds heeft mooie dingen, maar ik vind de kwaliteit mwah
 na een paar keer wassen ziet het er niet echt top meer uit. Ik had ook een portemonneetje die echt na ene maand al bijna uit elkaar lag

Oh shit :frowning:

Sorry! Ik wil je voorpret niet bederven! Maar ik was nogal teleurgesteld :frowning:

Heb 3 items van ze. Met 2 ben ik erg happy en streepjes shirt en een zomerse trui, en met 1 trui ben ik wat minder tevreden (is verkleurd in de was
 Was wit/crùme met donkerblauw en heb het niet met de donkere was gewassen ofzo).

Ben nog benieuwd naar de T-shirt, zitten ook mooie dingen tussen. Wat heb jij besteld?

@Krekel wat zonde :disappointed:

@Krekel en @coffeebreaks ik heb dit besteld, zal m’n voorpret niet laten verpesten en gewoon rustig afwachten :smiley:

5 likes

Ik kan me voorstellen dat deze er zelfs verwassen mooi uitziet!

Same helaas :frowning: kwaliteit is heel wisselend en voor een duurzaam merk vind ik dat echt kwalijk.

En ik vind de klantenservice ook echt belabberd: ik had (idd heel leuk concept in principe) vooraf besteld en het zou 8 weken later worden gemaakt en geleverd. Na 8 weken niets, toen ik zelf mailde was het vertraagd. Toen weer niets en uiteindelijk moest ik er zelf achterna mailen om erachter te komen dat de order gecanceld was :woman_shrugging: Of ik dan m’n geld terug wilde? Uuh yes haha?!

Maar wel een heel leuk jasje :smiley:

1 like

Ik zie net deze blogpost op de blog van Sara: http://whensarasmiles.nl/fair-sustainable-swimwear-guide-2019/

2 likes

Hoi! Ik kom ook even binnen in dit topic :slight_smile: Ik ben al een tijdje bezig met proberen duurzamer te kopen (heb onlangs ook een groot deel van mijn oude kleren verkocht op een tweedehands kledingmarkt en heb van dat geld geinvesteerd in één goede tas van Matt & Nat), maar ik vind het soms wel echt lastig - vooral qua geld. Ik heb inmiddels een fulltime baan en geen studenteninkomen meer, maar iets in mij is dan wel nog zo zuinig dat ik denk ‘ja, 140 euro voor een blouse, dat kan ik niet betalen’. Dus ik moet denk ik gewoon opnieuw ‘wennen’ aan wat eigenlijk normale prijzen zijn. Maar ik heb al mijn hele leven kleding van fast fashion-ketens gekocht, dus de fast fashionprijzen zijn ook al forever ‘normaal’ voor mij. Dus ik denk dat het gewoon een proces is waar ik mezelf tijd voor moet gunnen.

Tot nu toe heb ik ook dan heel snel de neiging om om mijn materialistische behoeftes te vervullen, dingen te kopen op United Wardrobe. Onder het mom van tweedehands = duurzaam. Maar het gaat natuurlijk ook vooral om jĂșist alleen kopen wat je nodig hebt. Dus ik heb nog wel het een en ander te leren, maar ik denk dat het in dit topic ook juist wel interessant kan zijn om ieders ‘proces’ daarin een beetje te volgen.

(goed verhaal, lekker kort wel haha)

5 likes

Dat wennen aan de prijs is heel normaal hoor. Eerst keek ik ook :open_mouth::woozy_face::flushed: zo naar de prijzen en nu draai ik mn hand niet om voor een jurkje van 150e. Het is een mindset die je aanpast en dat is uiteraard even wennen.

Wat mij heel erg heeft geholpen is 1) minder winkelen obviously en 2) het geld wat ik normaal gezien uitgeef aan kleding apart zetten. Ik zet dus maandelijks 75 a 100 op een kledingrekening (want hoewel ik een broek van €80 duur vond, was het niet dat ik geen geld uitgaf aan kleding).

Omdat ik zo weinig winkel staat daar altijd wel een leuk bedrag op.
Als je dan bijv zo’n shirt voor €140 wilt kopen, gaat dat niet meteen ten koste van je weekboodschappen :sweat_smile: En zo kan je oon sparen voor grotere aankopen als een jas of schoenen.

En omdat die duurdere/duurzamere kleding langer mee gaat en mooi blijft, kan je echt minder winkelen. Mijn garderobe is gewoon compleet, dus ik geen triggers om toch te shoppen.

Ik merk zelf dat ik via uw of IJ-hallen, nog te veel miskopen doe, omdat er bijv toch een vlek opzit of de maat niet goed is.

Lang verhaal, maar wellicht heb je er iets aan?

6 likes