Eetbui-topic

Zou ik hier ook bij mogen? Gaat de laatste tijd vrij slecht :frowning:

1 like

Hallo allemaal, ik vroeg me af of ik ook in de groepsdm mag? Kan wel een steuntje in de rug gebruiken

1 like

Hebben/hadden jullie ook altijd dezelfde dingen die je at tijdens een eetbui? Ik heb in verschillende fases echt steeds hetzelfde gegeten! Eerst als kind, thuis, omdat er niets anders is huis was, maar later ging ik echt met een soort tunnelvisie de winkel in om te halen wat ik nodig had.

1 like

Ja herkenbaar! Ook van die fases trouwens. Als tiener at ik vaak alleen maar chocola en dan vooral dingen als Snickers en Kinder bueno’s. Toen ik net studeerde vaak cake want dat was dan het goedkoopste. En nu heb ik het vooral heel erg met van die verse broodjes van de Lidl (kaascroissantjes en kaneelbroodjes enzo).

Ja, als tiener mixte ik hagelslag en poedersuiker (jep
), of hagelslag met vruchtenhagel, of crackers met appelstroop. Mijn moeder kan ook geen maat houden, dus we hadden nooit wat lekkers in huis, dus ik moest wel creatief worden. Als student lag het eraan of ik 's nachts ineens een eetbui kreeg, of overdag. 's Avonds was het naar de nachtwinkel en áltijd een pak ice tea green, pim’s, milka chocola en een zakje haribo colorado mix. En overdag mixte ik wat meer, maar altijd wat hartigs, wat gezonds, ice tea green weer, wat van chocola, snoep en wat van de bakkersafdeling.

Moest er ineens aan denken toen ik met oud en nieuw een schaaltje poedersuiker had voor de oliebollen, deed me zo aan vroeger denken.

1 like

Ik volg een YouTuber die vastlegt hoe ze van haar eetbuien probeert af te komen en probeert af te vallen. En in eerste instantie kreeg ze dus bijna alleen maar positieve reacties over dat ze zo eerlijk is, maar ik word echt boos van de reacties die ze nu krijgt. Vind het echt bizar dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat je eetbuien kunt voorkomen door koolhydraten en suikers uit je voedingspatroon te schrappen. En dan ook echt van die beschuldigende comments plaatsen over dat het niet gek is dat ze eetbuien heeft want ze eet boterhammen als lunch. Echt hoe dan.

Wist even niet waar ik deze rant verder kon plaatsen :sweat_smile:

1 like

Huh ik hoor dit echt voor het eerst. Hoezo zouden koolhydraten en suikers schrappen helpen?

1 like

Ja vanwege de insulinepieken en omdat ze beweren dat BED eigenlijk ook gewoon een suikerverslaving is. Ze vergelijken het de hele tijd met van een alcoholverslaving afkomen dus ‘je moet suiker en koolhydraten compleet schrappen’.

Paar reacties

Terwijl het (volgensmij) echt bullshit is want hoe meer restricties, hoe meer kans op eetbuien.

2 likes

Vind dit ook altijd zo’n onzin inderdaad en vraag me altijd af wat mensen met dit soort comments proberen te bereiken. Mensen shamen heeft nog nooit iemand van zijn eetbuien afgeholpen en geen wonder dat veel mensen er niet over praten. Welke youtuber is het trouwens, want het klinkt wel interessant!

2 likes

Ja exact dit inderdaad!

Het is ‘Tammy Lemon weight loss’

1 like

Je hebt helemaal gelijk. Ik werk met mensen met eetstoornissen en een van de grootste risicofactoren voor het ontwikkelen van welke eetstoornis (en zeker eetbuistoornis) dan ook is het volgen van een koolhydraatarm dieet.

3 likes

Heel veel liefs voor jou - van iemand die dit vanmiddag had -

Heel veel knuffels voor jou :hugs::hugs: ook voor jou @Hippe_kikker , eetbuien zijn zo verschrikkelijk kut!

En zo herkenbaar dit stukje!

3 likes

Ik vind het zo moeilijk als ineens de motivatie wegvalt om er tegen te vechten. Ik weet echt niet goed hoe ik die momenten op moet vangen, omdat het me echt helemaal niets meer kan schelen dan. Op zo’n moment wil ik alleen de rust van het eten en de soort suikerpiek waardoor ik kan slapen.
Hoe gaan jullie met zo’n ‘fuck it’ bui om? (Zoals @Salinger het mooi verwoordde)

Thanks!
Dat laatste heb ik idd ook geleerd. Ook tijdens eetstoornis behandeling. Altijd weer normale ritme op proberen te pakken en dat helpt echt. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen als mijn eten nog in m’n keel zit voor m’n gevoel.
Ik heb het vandaag ook weer opgepakt. Ik was te moe gisteren doordat ik niet op mijn grenzen heb gelet en dat was denk ik deels de trigger bij mij.

Jij ook succes! :heart:

2 likes

Ja ik ga soms echt shoppen voor een eetbui. En dan probeer ik bij zinnen te komen en te stoppen maar dat gaat dan gewoon niet. Ik eet ook gewoon alles wat ik heb net zoals jullie zeggen, kan prima een heel brood met ham en kaas op. Van bijv een rookverslaving ofzo kun je afkicken want je hebt roken niet nodig, maar eten heb je nodig om in leven te blijven dus dat maakt het voor mij zo lastig.

3 likes

Ik mag van mezelf niet naar de winkel als ik niks nodig heb, maar ik herken dat wel dat ik dan als ik wel maar 1 ding nodig heb, ik in de winkel ook ga zoeken naar dingen om te kopen.

Vooral ook heel herkenbaar dat je dan iets anders gaat eten als diner, als je een mindere dag hebt. Ik heb ook heel erg gemerkt dat ik dat ook doe omdat ik dan bezig ben met iets anders of als ik me slecht voel. Als mijn studie bijvoorbeeld niet lukt dan voelt die dag toch al verpest of voel ik me daardoor zo slecht dat het dan als een afleidingsmechanisme werkt (waar ik me ook slecht door voel). Het ene kwaad vervangen door het andere zeg maar? Zodat ik dan even vergeet dat die studie niet lukte bijv.
Ik geef er soms ook aan toe als het heel zwaar is, omdat dat makkelijker is. De keer dat ik een hele heftige eetbui kon weerstaan, kreeg ik namelijk voor de eerste keer ooit een echte paniekaanval.

Herken dat jezelf niet goed genoeg voelen ook heel erg. Heb een periode wat minder eetbuien gehad en toen was ik een soort van tevreden met mezelf. En ook minder gestresst.
Je bent zeker niet alleen hierin!

3 likes

Ik vul nu ook zo vaak mn winkelmandje op flink met vreten, het is echt zo’n strijd joh. Ik probeer nu te investeren in mezelf, mijn haar mooi, mijn wimpers mooi, mooie oorbellen, mooie kleren zodat mijn zelfliefde wat meer omhoog gaat en ik hopelijk daardoor ook minder eetbuien heb, dat ik weet dat ik meer waard ben dan een pak milka koeken

1 like

Ergens wel fijn dat het herkenbaar is! Ik kijk inderdaad dan ook vaak series, precies om die reden. Op de een of andere manier moet het te vervangen zijn voor iets anders waar je een ontspannen gevoel van krijgt! Heb je na je werk ook last van die drang als je ergens naar toe gaat of een leuke avond gepland hebt? Ik heb het namelijk alleen als ik dan echt ook ‘niks leuks’ meer ga doen. Misschien kan je iets leuks voor jezelf gaan bedenken als je merkt dat dit een patroon is? Of een beloning (geen eten) voor jezelf als je niet naar de supermarkt gegaan bent?
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar blijkbaar wel de manier om het patroon te doorbreken.

2 likes

Ooh dat is inderdaad ook niet fijn. En wel fijn dat sporten goed helpt. Ik heb ook nog niet echt iets gevonden wat nu echt voor altijd helpt, al probeer ik wel net als Luzarl mezelf wat meer te belonen en liever te zijn voor mezelf. Ook probeer ik onderliggende problemen en laag zelfbeeld aan te pakken en stress te verminderen.
Ook is het waarschijnlijk niet iets waar we in een week vanaf komen, omdat je inderdaad niet cold turkey kan afkicken van eten, dus alle keren dat je het niet doet zijn overwinningen!

2 likes