Elke dag je stappendoel halen

Sorry voor de grote bump, maar ik dacht inpv weer er over te praten in het wjekw topic. Dacht ik dat ik beter hier heen kon verhuizen.

Is er iemand die zin heeft om in januari mee te doen om iedere dag stappen doel te halen?

4 likes

Jaa leuk!

1 like

Woeee yes! Hoeveel stappen is jouw doel per dag? Ik vind 10,000 echt heel veel klinken maar 9,500 niet. Dus ik heb hem daar op staan.
Heb nu twee dagen drie keer een half uur gelopen en ik heb nu de 10,500 aangetikt. Benen zijn echt weer moe, terwijl ik eigenlijk iedere dag twee rondjes sowieso al deed sinds corona.

2 likes

Ja 10.000 lijkt me een goed doel (of iets daaronder als je dat meer motiveert!) voor januari!
Is wel een uitdaging met thuiswerken maar ga hem graag aan

1 like

Ik wil ook wel weer een poging doen in januari. Mijn doel is 10.000

3 likes

Wat echt helpt bij mij wel, wat ik ook in het wjekw topic zei: doen alsof je een onzichtbare hond hebt. Dat je dan ook echt naar buiten “moet” zeg maar.

Wat ik ook echt super fijn vind is dat ik crime junkies onlangs ben gaan luisteren en dat dat echt heerlijk weg luistert tijdens het lopen. Baal ik dat m’n rondje afgelopen is en de aflevering nog niet laat maar zeggen :yum:

Zit er voor mezelf ook aan te denken om er misschien een beloning aan te hangen, als het een maand lukt. Maar wat… Weet ik nog niet.

@June88 sowieso doen wat voor jouw haalbaar is . Kleine stapjes!

4 likes

Ja podcasts luisteren is echt een goede! Vind ik ook heerlijk tijdens fietsen.

Ik denk dat ik combi van thuis sporten en buiten wandelen ga doen om die 10.000 te halen. Ik zou het makkelijker halen als ik naar kantoor mocht reizen

Op de momenten dat we geen zin hebben, kunnen we elkaar hier motiveren haha

1 like

Jaaa precies!!! Ik zit vaak veel te veel in mijn hoofd en dan is dit echt geweldig om er even uit te komen. Al maak ik dan wel eerst 200 keer de afweging of ik ga of niet.

2 likes

Ik doe niet/wel mee maar gezien mijn hond heb ik elke dag mijn stappendoel :rofl:
Ik lees wel graag mee, want vind dit leuk, en motiveren vind ik ook leuk. :face_with_hand_over_mouth:

En tip:
Het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic (link is external)zocht naar de oorsprong van de 10.000 stappen en deed hierbij een verassende ontdekking. Het bleek namelijk dat dit magische getal voor het eerst in 1964 opdook, als onderdeel van een Japanse marketingcampagne. In dat jaar bracht het bedrijf Yamasada namelijk in Japan de eerste draagbare stappenteller ter wereld op de markt. Deze uitvinding kreeg de naam manpo-kei, wat in het Japans letterlijk ‘tienduizend stappen-meter’ betekent. Het bedrijf koos voor deze naam omdat het Japanse karakter voor 10.000 (万) enigszins leek op een wandelend poppetje. Andere bedrijven en gezondheidscentra namen dit getal in de jaren daarop over, waardoor het een eigen leven ging leiden.

Staar je niet blind op die 10.000 passen
Uit onderzoek van de Kyushu Universiteit blijkt bijvoorbeeld dat mensen die gemiddeld 10.000 passen per dag zetten meer calorieën verbranden en een lagere bloeddruk hebben dan mensen die dagelijks 3.000 of 5.000 stappen zetten. Dit lijkt dus een goede reden om wel aan het magische getal vast te houden, maar er zit nog een addertje onder het gras. Britse onderzoekers wijzen er in een artikel in The Guardian(link is external) namelijk op dat wetenschappers bij dit experiment alleen naar de effecten van 10.000 stappen hebben gekeken. Hiermee bedoelen ze dat de onderzoekers dit getal automatisch als bovengrens namen en daarmee de effecten van 3.000 toto 5.000 passen mee vergeleken hebben. Het zou dus best kunnen dat 8.000 of 12.000 stappen per dag zetten net zo goed voor je is. Hier hebben ze bij het eerdergenoemde onderzoek echter niet naar gekeken.

Waar de wetenschap het wel over eens lijkt te zijn, is dat minder dan 5.000 passen per dag zetten slecht voor je is. Hierdoor loop je namelijk meer kans op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziektes. Zodra je boven dit aantal gaat zitten, worden de zaken echter minder duidelijk. Uit recent onderzoek(link is external) blijkt bijvoorbeeld dat je dagelijkse aantal stappen van 4.000 naar 8.000 verhogen ook al een enorm effect op je gezondheid kan hebben. Als je dus wat meer moeite hebt met lopen, kom je met 6.000 tot 8.000 passen per dag ook al een heel eind. Andere experimenten(link is external) lijken dit verhaal te bevestiger. Alles boven de 8.000 passen is dus mooi meegenomen, maar je hoeft je niet blind te staren op die 10.000 stappen per dag.

11 likes

Haha ja zeker als het koud en al donker is… Ik ga ook vaak buiten wandelen als ik in een vergadering zit waarbij ik alleen maar hoef te luisteren. Zo fijn om dan een frisse neus te kunnen halen. Oortjes in en gaan

@anon4388265 interessant! Zeker tweede deel voor als het tegenzit

2 likes

Yes anders kun je op je iPhone iig via Health je aantal stappen zien

2 likes

Ik doe denk ik ook weer mee! Wil sowieso elke dag wandelen voor werk en in de lunchpauze denk ik. Zeg ik nu hahaha

2 likes

Ik wil ook graag meedoen🙋🏼‍♀️. Zit vaak rond de 7/8/9000, maar wil net als het eerste halfjaar weer 10.000 aantikken.

2 likes

Ik wil ook meedoen! De laatste drie maanden (sinds ik fulltime werk) zit ik op 5000 stappen per dag, echt schokkend, ook omdat ik de maanden daarvoor met gemak 7500-9000 per maand haalde. Twijfel nog welk doel ik wil behalen, misschien eerst weer 7500 per maand halen!

1 like

Ik wil ook wel meedoen! Probeer elke dag 10 000 maar afgelopen weken toch een paar keer niet gelukt.

1 like

Ik doe ook mee! Ik ben deze week vrij en had dit al min of meer tot doel gesteld voor deze week.

Als ik eenmaal in de flow zit, gaat het wel. Maar als ik dan weer een reeks dagen heb dat ik het niet haal kak ik helemaal in.

1 like

Ik wil ook wel weer mee doen!

Ik heb met kerst geteld, en heb dit jaar op 9 dagen na elke dag 10.000 stappen gehaald! Best een prestatie vind ik zelf, gezien ik de meeste dagen werk en dan thuis kom met zo’n 5500 stappen. Op een gegeven moment denk je er echt niet meer over na en trek je vanzelf na het eten en opruimen je jas aan voor een rondje.

9 likes

wooow wat leuk dat iedereen mee wilt doen! Geeft me echt motivatie ook :fire:

In de eerste post heeft @littlenumbers een excel sheet gemaakt in google sheets. is er interesse in dat deze opnieuw word aangeboden? Ik heb de optie om een copy kunnen maken van de sheet, de huidige is verplaatst naar de prullenbak. (Als littlenumbers het ook goed vind)

2 likes

Ik wil ook graag meedoen! Ik ben half oktober begonnen met 10.000 stappen en heb het tot nu tot nog elke keer gehaald.

1 like

als ik thuis werk en binnen blijf en mezelf niet push zit ik ook rond de 1000. maar dan doe ik niets meer dan naar de wc gaan en de keuken.

2 likes