- en + punten 2023

Minpunten
-Mijn vader is heel erg hard achteruit gegaan. Ik heb continu in ziekenhuizen, revalidatie centra etc. gezeten.
-Ik heb mijn elleboog gebroken. Het gebeurde op een erg ongelukkig tijdstip waardoor ik er eigenlijk niet eens van kon herstellen ofzo, en gewoon heb doorgewerkt zonder er een enkele dag vrij voor te nemen :joy: Waardoor ik me echt super opgebrand voelde.
-Gediagnosticeerd met persisterende depressieve stoornis. Waar ik ook veel last van heb gehad.
-Veel ruzie gehad met mijn familie vanwege alle stress en ongelukkigheid.
-Ook nog even corona voor de tweede keer gehad tussendoor haha
-Het gaat niet echt goed met mijn vriend z’n moeder. Iets waar ik me ook vaak zorgen om maak.
-Personeel/collegas die er abrupt mee gestopt zijn op de drukste tijd van het jaar, waardoor ik heel erg veel spanning en stress had.
-Ben al het gewicht dat ik was afgevallen weer aangekomen. Woohoo

Pluspunten
-Ben 10 jaar met mijn vriend samen, en we zijn teruggegaan naar waar we elkaar hebben ontmoet. Dat was heel bijzonder voor me.
-Ik heb er nog een nichtje bij gekregen dit jaar
-Ben begonnen met therapie en daarin heb ik heel veel vooruitgang geboekt. En ik voel me daardoor oprecht een ander mens soms.
-Heb dit jaar best wat creatieve projecten gehad voor zowel werk als prive waar ik trots op ben en blij van werd haha.

Wow en ik denk heel hard na, maar meer kan ik serieus niet noemen? :smiling_face_with_tear:

19 likes

Ik vind jouw pluspunten allemaal juist heel mooi! Mag je echt trots op zijn🤗

1 like

Dank je wel :heart: Ja je hebt ook wel gelijk, het is misschien geen fijn jaar geweest maar gelukkig toch nog wat positieve dingen om te kunnen zeggen :blush:

1 like

+/- 2023

Plus

• lieve vrienden, lieve man, lieve ouders, en dat waardeer ik dit jaar nog steeds.
  • meer tijd doorgebracht met mijn oma en opa
  • op mooie vakanties/trips geweest naar parijs, marokko, peru, lissabon en budapest.
  • veel escape rooms gedaan
  • steeds beter leren koken, had ik een paar jaar terug nooit gedacht
  • autotheorie behaald en bezig met rijlessen (voor de derde keer maar dat terzijde)
  • begonnen met leren om arabisch te kunnen lezen

Min

• mentaal wel in een dipje gezeten voor een paar maanden
  • dus niet gewerkt > hap uit spaargeld
  • nog steeds geen stage voor mijn master gevonden
  • geen idee wat ik wil met mijn leven
21 likes

Min

• Gezondheid van mijn vader is erg verslechterd
  • Wat minder bewust geweest van mijn uitgaven
  • Financieel minder kunnen sparen door veel financiële tegenvallers

Plus

• Heel erg trots op waar ik nu sta in het leven.
  • Tevreden met mijn nieuw gevonden hobby: koekjes maken
  • Blij met mijn vriend en vriendinnen
  • 2 prachtige reizen mogen maken door 3 verschillende landen
  • Ik gezond ben en mijn benen ook nog steeds.
  • Een gezonde relatie met mezelf aan het opbouwen ben.
18 likes

Plus

• mooie reizen gemaakt
  • begonnen met therapie
  • alles gaat goed met de mensen waar ik van houd

Min

• zoon van m’n vriend heeft een half jaar bij ons gewoond en dat was verschrikkelijk
  • dom gevallen en daardoor hersenschudding en gekneusde pols gehad
  • hond moest ingeslapen worden en mis hem verschrikkelijk

in 2024 wil ik me minder druk maken om mensen/dingen die ver van me af staan en meer aandacht besteden aan de dingen en mensen die ik leuk vind. Dit is namelijk echt altijd mijn probleem geweest. Dus ben benieuwd hoe ik hier over een jaar op terug kijk. :upside_down_face:

11 likes

Plus

• Eind vorig jaar op de valreep beginnen sporten. En dat heb ik heel het jaar volgehouden want ik heb eindelijk een sport gevonden die ik leuk vind: dansen! In 2024 wil ik van twee lessen per week naar drie lessen gaan.
  • Na negen maanden in een baan waar ik geen toekomst in zie, twee weken geleden onofficieel ontslag ingediend :partying_face:
  • Ik geniet van het vrijgezellenleven (na opnieuw mijn hart te laten breken haha) en heb goeie vrienden om me heen.
  • Heimwee naar de stad, dus besloten dat ik stilaan op zoek ga naar een koophuisje in de buurt van Antwerpen.
  • Stappen ondernomen om nieuwe vrienden te maken om mee uit te gaan. Mijn huidige vrienden houden van rustige avondjes thuis, ik wil dansen. :man_dancing:
  • Veel vorderingen gemaakt bij de psych.
  • Eindelijk Spaans beginnen leren. ¡Estoy muy feliz!

Min

• Een van mijn tantes is overleden aan kanker en een andere tante zit ook in een vergevorderd stadium. Allebei aan mijn moeders kant, dus ik maak me zorgen over haar gezondheid. (En over mijn toekomst.)
  • Ik weet niet zeker of ik een kind wil, maar ik ben me wel continu bewust van mijn biologische klok.
28 likes

Minpunten:

• Begin dit jaar een miskraam gekregen
  • Overlijden van een dierbare vriend
  • Mijn moeder moest meermaals zware operaties ondergaan
  • Gezondheid van mijn oma gaat hard achteruit, al hoort dat bij het leven blijft het wel verdrietig

Pluspunten:

• Op 2 januari verhuisd naar ons droomhuis
  • Twee keer zwanger mogen raken
  • Veel afgesproken met vrienden en vriendinnen
  • Familie veel gezien
  • Naar een aantal toffe concerten geweest waaronder Bruce Springsteen
  • Fijne weekendjes weg geweest
  • Heel veel lekkere dingen gegeten
  • Naar Zweden geweest
  • 1 jaar getrouwd met de liefde van mijn leven

2023 was echt het jaar met heel veel veranderingen, diepe dalen maar ook hele hoge pieken.
2024 (of toch nog op de valreep van dit jaar hehe) wordt het jaar van de grootste verandering: mijn man en ik worden ouders!

23 likes

Positief
2 verre reizen gemaakt en een weekendje weg
Alle vakken voor school gehaald dat ik wou
Promotie gemaakt
Gezond en gelukkig gezin

Negatief
Work-life-study Balance is niet bestaande, heb het mentaal zeer lastig
Grootouder overleden
Huis nog niet opgeknapt

Hoop in 2024 mijn studie af te ronden zodat er meer tijd komt voor mentale rust.

3 likes

Plus

• Ik heb een maand in Berlijn gewoond
  • Ik heb een facking camino gelopen en ik ben nog in Santiago de Compostela aangekomen ook
  • Ik woon eindelijk op mezelf, in Rotterdam ook nog eens
  • Tripje naar Dublin in m’n eentje

Min

• Ik heb nog nooit zo’n rampzalig jaar gehad qua liefde
  • Ondanks al die sollicitatiegesprekken bij 10 verschillende bedrijven toch voor een baan gekozen die niet bij me past en waar ik niet op m’n plek zit
  • Nog steeds niet over m’n eetbuien en emotie eten heen
10 likes

Ik heb echt een beetje een rot jaar gehad.
Plus

• aangenomen bij mijn droom baan
  • op vakantie geweest naar Kreta
  • naar een aantal leuke concerten geweest
  • begonnen met dansles wat ik al lang wilde

Min

• gezondheid van mijn vader in 1 klap veranderd
  • gezondheid en psychische gezondheid van andere familieleden
  • niet kunnen sparen door veel financiële tegenvallers
  • om de 2 maanden mijn enkel kneuzen waardoor hij niet volledig hersteld en ik steeds pijn heb
  • partner heeft de relatie verbroken
  • kat lag plots op sterven en moest een operatie van 3000 euro ondergaan
  • mijn eigen psychische gezondheid
6 likes

Plus

• Tweede plaat uitgebracht
  • Mijn eerste concert in het buitenland gegeven
  • Op 2 festivals mogen spelen die wel voelen als een stap in mijn carrière
  • Veel tijd gehad voor vrienden/familie
  • Heel veel gezwommen op mooie plekken in mijn eentje in de zomer

Min

• Het jaar begonnen met mijn hart aan diggelen, heb daar nog (te) lang mee lopen worstelen en ben er sinds een maand eindelijk wel echt klaar mee
  • Gezeik met hpv
  • Huisbaas die me heeft geprobeerd eruit te zetten, kostte me teveel energie (maar ik woon er nog dus was het helemaal waard)

Geen grote erge minnen godzijdank.

21 likes

Plus

• Ik denk dat ik nu echt weet wat ik wil gaan doen qua werk en studie in de toekomst.
  • Ik ben op twee leuke vakanties geweest
  • Ik heb eindelijk een sport gevonden wat ik echt heel leuk vind (xcore)

Min

• Mijn tante is heel plotseling overleden in juni
  • Ik en mijn collega’s hebben een slechte band met onze leidinggevende, dat verpest de werksfeer
  • Verder is mijn leven nog precies hetzelfde als 2020 en merk ik niet veel groei bij mezelf
  • Nog steeds geen rijbewijs
3 likes

Pluspunten

• De band met mijn zus is beter geworden en bijna weer terug naar normaal
  • Mijn schoonmoeder heeft voor het eerst gedurfd hier naartoe te komen. En is meerdere keren geweest. Daardoor hebben we voor het eerst kerst kunnen vieren met mijn schoonmoeder hier. De afgelopen tien jaar is dat altijd gezeik geweest dus dat is wel fijn.
  • Therapie heeft me veel geholpen waardoor ik veel over mezelf te weten ben gekomen en mij wel echt een ander mens voel.
  • Mijn vader heeft een ontzettend mooie begrafenis gehad met zoveel mensen die er voor hem waren en hem een laatste eerbetoon hebben bewezen. En ik ben blij dat we dat nog voor hem hebben kunnen doen.
  • ik ga het weghalen van mijn verstandskies maar bij de plussen zetten hahaha moet je nagaan. Het is iig iets wat ik zo lang heb uitgesteld en zo lang bang voor ben geweest dat het wel als een opluchting voelt dat het achter de rug is

Minpunten

• Vreselijk intens jaar geweest met mijn vader. Ik heb denk ik wel bijna 20 keer met hem op de afgrond van de dood gestaan wat iedere keer verschrikkelijk uitputtend en emotioneel was. Ik snap soms niet hoe ik en mijn familie het allemaal volgehouden hebben.
  • Uiteindelijk is mijn vader dan toch overleden wat de meest heftige gebeurtenis uit mijn hele leven is geweest tot nu toe.
  • Trauma en een soort depressie door de gebeurtenissen opgelopen. Heb nergens meer energie voor.
  • Werk loopt ook niet zo lekker.
  • Hond van mijn moeder is met kanker gediagnosticeerd. Mijn moeder heeft het daar ontzettend moeilijk mee en ik weet gewoon niet goed hoe ik haar moet helpen ermee.
  • Bijna niks hebben kunnen ondernemen met mijn vriend. Geen vakanties en nauwelijks leuke uitjes etc. Gewoon omdat er zoveel shit gaande was en we niks konden riskeren.
  • Schoonmoeder ging het ook allemaal weer niet goed mee waardoor mijn vriend helemaal gestresst is.
  • Zit ook niet lekker in mijn vel en ben weer dik geworden haha

Dus ja echt een topjaar joh :+1: Ik hoop dat dit jaar eens een keertje wat positiever mag zijn. En zo niet ga ik er alsnog het beste van maken. Besefte me ook laatst dat ik 5 jaar op rij best wel shit jaren heb gehad en ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee ook :sweat_smile:

13 likes

Wow ik vind jouw pluspunten echt heel mooi om te lezen!

1 like

Plusplunten

• werktechnisch veel geleerd, me kunnen inschrijven in een vakregister
  • veel liefde van vrienden ontvangen
  • paar leuke concerten bezocht waar ik erg naar uitkeek
  • totaal niet ingestort :tipping_hand_woman:
  • m’n moeder gelukkig zien ondanks alles wat er is gebeurd

Minpunten

• overlijden van m’n vader na een kort ziekbed
  • de erkenning van m’n werkgever voor geleverd werk niet krijgen en onder andere daaruit concluderen dat ik zsm weg wil
  • veel te veel geld uitgegeven aan zinloze dingen :upside_down_face:
  • nog steeds veel te dik
7 likes

Ik begin met de minpunten omdat die een grote weerslag hebben gehad op mijn jaar ondanks de heeele lijst met pluspunten

Minpunten
• het jaar startte met de onverwachte ziekte van opa waar ik een hele hechte band mee had. Eerst in het teken van verdriet en boosheid om zijn ziekte terwijl hij nog midden in het leven stond en het naderende afscheid. Vervolgens ontzettend bijzondere paar maanden met hem en m’n gezin door kunnen brengen waar ik heel dankbaar voor ben. Uiteindelijk afscheid moeten nemen en veel verdriet om het missen van hem.
• Heftige tijd op werk met een reorganisatie en arbeidsconflicten waar ik in basis niks mee te maken had maar wel heel veel gevolgen van heb gehad zowel op werk als persoonlijk gebied.

Pluspunten
• Een uitdagende nieuwe leidinggevende functie van een team dat enorm aan het groeien is.
• Een camper gekocht, groot en deels zelf geklust/meubels ingebouwd en vaak op pad geweest ermee. Zo trots op het resultaat!
• Gestart met m’n yoga teacher training waardoor ik op allerlei vlakken zo ontzettend veel geleerd heb en ontwikkeld ben. Nog een maand en dan ben ik officieel vinyasa yoga docent!
• Naar New York geweest :star_struck::statue_of_liberty:
• Met mijn man en zoon gereisd door Oman met een 4x4 met daktent en gekampeerd op de meest geweldige plekken in de natuur. Wauw wat een droom was dat.
• M’n zoon, dit jaar zo bewust en veel genoten van hem en het moederschap. Leren accepteren dat ik echt goed genoeg ben als moeder ook al doe ik het niet volgens de ‘huismoeder standaarden’

16 likes

Dit klinkt echt geweldig! Mooie ervaring hoor.

4 likes

Plus;

• Getrouwd, dit was echt de mooiste dag van mijn leven met alle mensen die mij dierbaar zijn :smiling_face_with_three_hearts:
  • Droomreis gemaakt wat ik al jaren heel graag wilde + nog een huwelijksreis, vind dat bizar dat dat kon. Heel dankbaar voor!
  • Nieuw huis gekocht waarvan ik dacht dat dat nooit zou lukken. Moet nog wel gebouwd worden maar alleen het vooruitzicht is al fijn.
  • Vast contract gekregen op werk.
  • Met mijn kersverse man besloten dat we voor een kindje willen gaan. Was bang dat hij nog niet wilde maar lijkt hij soms nog enthousiaster erover dan ik. Heel fijn.
  • Akkoord gekregen dat het nu ook fysiek oké is om het te proberen. Dat is voor mij niet vanzelfsprekend en dat was zo’n opluchting.

Min

• Mezelf ontzettend tegengekomen en mentaal helaas nog lang niet waar ik wil zijn. Vind dat extra confronterend want ik heb echt een fantastisch jaar gehad vol hoogtepunten en dat het zelfs dan nog in mijn hoofd zwart kan zijn vind ik moeilijk. Volg weer zware therapie en dat triggert voornamelijk nog maar ze zeggen dat dat normaal is en ben hard aan het werk.

• Doordat het mentaal nog niet helemaal goed zit, ook weer aangekomen ipv juist afvallen wat ik zo graag wilde.

Al met al was het echt een topjaar qua gebeurtenissen en hoop ik vooral volgend jaar beter in mijn vel te zitten want ik had alles van dit jaar wel willen inruilen daarvoor. Maar dat wordt vast wel beter in 2024 doordat ik er nu wederom zo hard voor werk :four_leaf_clover:

17 likes

Min

• nieuwe baan gestart waar ik erg moest wennen en veel twijfels of ik er wel goed aan heb gedaan
  • niet tevreden met lichaam / uiterlijk
  • mentale issues van m’n partner
  • vaak erg moe geweest

Plus

• met manager m’n struggles besproken en we maken nu een plan zodat ik een opleiding kan volgen volgend jaar en hopelijk kan doorgroeien
  • eind november gestart met sporten en houd het vooralsnog goed vol om 2/3 keer per week te gaan. Ik ben hier best wel trots op want ik heb hiervoor jaren vrijwel niks aan sport gedaan
  • veel mooie momenten met mijn kinderen beleefd, ben zo blij met ze
  • gezondheid van mezelf en geliefden is goed (afkloppen)
  • partner op de valreep een nieuwe baan waardoor hij hopelijk zich ook weer wat beter gaat voelen. En na 13 jaar nog steeds gelukkig samen
  • leuke dingen gedaan met vrienden en familie en een mooie zomervakantie in Italië en Zwitserland gehad

Mooi jaar al met al!

9 likes