- en + punten 2023

Dit was trouwens een “not a babyshower” :grimacing:

2 likes

Min:
Kerstverlichting is vandaag kapot gegaan
Thalys reed niet terug (@oversized to the rescue)
Best wat vrienden die gebaard hebben
Pas geen jeans meer

Plus:
Kerstverlichting vandaag opnieuw gekocht met 70% korting
Veel leuke reisjes gemaakt (met oa @Vaasmodel en @oversized )
Nieuwe baan met veel leuke collega’s en hoger salaris (én vast contract!)
Nog steeds geen grijze haren dit jaar

23 likes

Plus:

  • Freelance gaat beter dan ooit.
  • Band met mijn familie is veel beter geworden.
  • Mijn beste vriendin is terug verhuisd naar Nederland.
  • Leuke bruiloften, feestjes en vakanties.

Min:

  • Nog steeds geen nieuw appartement.
  • Iemand dicht bij ging bij me wilde uit het leven stappen dus dat was best wel een heftige periode. Het gaat gelukkig wat beter.

Volgend jaar wordt een beter jaar!

7 likes

Min:
Relatie ging onverwachts uit.
Band met ouders soms nog steeds lastig.

Plus:
Super leuke vakantie gehad in Turkije.
Leuke nieuwe mensen leren kennen.
Contract is verlengd.
Voor eerst met de trein gereisd.
Gedate.
Een leuke jongen ontmoet.

13 likes

Plus :

  • Moeder geworden van een onzettend leuk kind
  • Mezelf ontwikkelt.
  • Knoop doorgehakt met een nieuwe baan en niet meer in een baan blijven hangen die oke verdient maar waar ik geen uitdaging in heb, mij gruwelijk verveel
  • naarmate ik ouder word, kan ik veel beter op een volwassen manier gesprekken voeren zonder gelijk te oordelen of mij aangevallen te voelen
  • maak mij veel minder druk over dingen waar ik weinig tot geen invloed op heb
  • relatiedip overwonnen omdat we veel hebben gepraat, naar elkaar toe zijn gegroeid en er achter kwamen dat we veel meer respect voor elkaar hebben dan we al dachten
  • gloednieuwe auto wat toch stiekem al jaren mijn droom was een gloednieuwe uit de garage

Min punten

  • veel gedoe in familie en gecompliceerde ongemakken vanuit die positie.
  • veel na gedacht wat veel energie heeft gekost
  • teleurgesteld geraakt in vriendschappen
  • nauwelijks gesport en daardoor erg aangekomen (vind het geeneens heel erg maar had vooral mentaal sterker willen zijn door meer te sporten)
9 likes

Plus:

Ik werd moeder van een geweldig kind en kan enorm genieten van ons meisje van inmiddels BIJNA 1.
Mooie stappen gezet op werkgebied.
Ondanks financieel heftig jaar toch serieus kunnen aflossen op mijn hypotheek.
Poes in huis doet het supergoed met de baby

Min:
In een levensbedreigende situatie zitten zonder het te weten, achteraf chronisch ziek blijken te zijn.
Partner die een ernstig verzwakte gezondheidssituatie bleek te hebben (gelukkig wel herstellende)
Mezelf bijna aan laten praten dat ik psychisch niet in orde was
Door medicatie aangekomen wat ik was afgevallen en even niet meer zien hoe ik terug kom waar ik was op dat gebied

7 likes

Plus

  • Het gaat “gewoon” goed, na jaren van slechte gezondheid familieleden/vol met begrafenissen dit jaar gelukkig niet
  • Roadtrip gemaakt in de zomer, een van de mooiste vakanties ooit
  • Vriendschappen zijn sterker geworden
  • Niet echt meer een covid jaar dus ik heb echt zoveel leuke dingen meegemaakt. Prive (naar de kroeg, veel concerten, uit eten, musea bezocht), werk (veel mensen in real life gezien die ik normaal alleen via een scherm sprak) Wat een verademing met vorige jaren
  • Tegenstrijdig met vorige punt want ik ben echt veel minder thuisgeweest maar ik ben eind vorig jaar verhuisd en ik voel me hier zo heerlijk thuis, ik ben daar echt dankbaar voor
  • Sporten is nu echt weer een routine en ik kan er soms zelfs naar uitkijken

Min

  • Van de trap gevallen en daardoor veel pijn gehad, gelukkig niet blijvend en inmiddels voorbij maar het was echt kut
  • Mn werk kabbelt een beetje voort, ik heb het wel naar mn zin en collegas zijn top maar ik werd/word er toch een beetje onrustig van (en weet niet zo goed wat ik ermee moet)
  • Sommige vriendschappen zijn juist minder geworden
11 likes

Plus:

  • Stap in het diepe gezet door te stoppen op de plek waar ik al jaren werkte en te starten met een nieuwe baan in mijn droomsector dat mega goed heeft uitgepakt. Het voelt echt alsof ik op de plek en carrière ben waar ik hoor te zijn. Geeft elke dag weer veel passie en positieve energie
  • yoga heeft een grote rol gekregen in mijn leven. Ik zit hierdoor echt veel beter in mijn vel zowel mentaal als lichamelijk.
  • Geweldige trips gemaakt naar Zuid Afrika, Italië, Lissabon, Marokko en Kopenhagen. En een weekend met de caravan op een geweldige mini camping gestaan met zijn drieën.
  • Op de schaatsen op het ijs gestaan met m’n zoon van 3 waarvan het lang onzeker was of hij überhaupt zou kunnen lopen, rennen, fietsen.
  • De trots voor mijn man dat zijn talent eindelijk is erkent en grote kansen die hij heeft gekregen en gepakt hierdoor.

Min:

  • begin van jaar veel onrust gevoeld binnen relatie in combinatie met drukke leven, ouderschap, carrière. Gelukkig halverwege het jaar elkaar weer helemaal gevonden en nu juist zo gegroeid samen/rust gevonden.
  • Schoonvader met veel psychische problematiek, gebeurtenissen en de impact die dat vooral op mijn man heeft
  • gezondheid van opa die flink achteruit gaat
13 likes

Plus

  • Mooie reizen gemaakt (NYC en Mexico), allebei in het teken van een dierbare vriendin die ging trouwen. Waarvan ik de Mexico-reis met mijn beste vriendin heb kunnen doen
  • Opnieuw tante geworden
  • Een nieuwe baan en ook gemerkt hoeveel waardering ik kreeg bij mijn vorige baan
  • Eindelijk begonnen met pianoles
  • Veel leuke feestjes en festivals met vriendinnen
  • Leuke dates gehad
  • Mijn biseksualiteit verder ontdekt
  • Veel sterker in mijn schoenen komen te staan tov dates
  • Nieuwe vriendschappen

Min

  • Negatieve date ervaringen :stuck_out_tongue:
  • 1 persoon nog altijd moeilijk los kunnen laten
  • Aan het begin van het jaar (toen er nog een lockdown was) erg gestruggled met een lichte depressie/somberheid
9 likes

min

  • covid gehad
  • het plotse overlijden van mijn neef in mei :white_heart:
  • bijna overwerkt raken door een nieuwe hectische baan
  • het ziek worden van mijn grootvader in oktober en zijn toch nog plotse overlijden in december :white_heart:

plus

  • eindelijk kunnen lezen en schrijven in het arabisch
  • fijne reis naar berlijn met mijn moeder
  • cum laude afstuderen aan mijn master
  • mijn familie in libanon weer hebben kunnen zien
  • de verschijning van mijn debuutroman :sob::blue_heart:
  • ontslag nemen van die nieuwe baan om vol te kunnen gaan voor mijn eigen kunstpraktijk
  • nieuwe freelance projecten in kunnen plannen voor aankomend jaar waardoor het ontslag niet zorgt voor extra onzekerheid
  • ondanks het verlies ook juist heel veel warme momenten met familie hebben gehad

denk dat dit echt het meest bewogen jaar uit mijn leven was, maar als ik het zo onder elkaar zet mag ik vooral heel erg blij en gelukkig zijn.

30 likes

Plus

  • Een nieuw boek mogen schrijven vanuit de uitgever en het vertrouwen dat ze mee gegeven hebben (ook al heb ik 2 deadlines gemist)

  • Een novelle bij een andere uitgever uitgegeven

  • Een diagnose erbij gekregen en aan medicatie begonnen

  • Vriendschappen verdiept

  • Stappen gezet mbt nieuw werk vinden (en dit is ook meteen een min, omdat het niet goed van de grond gekomen is)

  • Begonnen met DnD met een groepje

  • Mijn beide katten zijn er nog, ondanks dat ze allebei kwakkelen met hun gezondheid

  • Begonnen aan de redactie-opleiding

  • Afvallen (ook al heb ik er geen bewuste moeite voor gedaan, maar gewoon minder honger door medicatie)

  • Ebike gekocht

Min

  • Gedoe met hulpverleners
  • Het missen van mijn moeder dat dit jaar meer is dan eerder
  • Niet goed in mijn vel zitten en daardoor ook wel diepe dalen hebben
7 likes

Minnen

  • Het jaar werkloos begonnen en tot mei zonder werk gezeten
  • Ook niet weten wat ik met mn leven wilde
  • Nasleep van de ziekte van mn vriend
  • Covid gehad en daar flink ziek van geweest
  • Zorgen over de gezondheid van mn ouders
  • Onverwerkt trauma kwam naar boven
  • Na jaren mijn sport niet kunnen beoefenen, dit jaar eindelijk blessurevrij, kwam ik bij een coach terecht die het niet in mij zag en zat ik bijna heel het seizoen op de bank

Plussen

  • Nieuwe baan gevonden en heb het daar enorm naar mijn zin
  • Besloten weer te gaan studeren en in september met een deeltijdstudie begonnen
  • Vriend na de operatie en behandelingen kankervrij (nu nog wel 5 jaar controle)
  • Traumaverwerking gehad
  • Huis gekocht en verhuisd
  • Lowlands
  • Besloten te gaan trouwen in 2023
  • Nieuwe auto gekocht (na jaren een koekblik, heb ik nu een mooie auto, haha)
  • Van team veranderd en het sportseizoen alsnog leuk afgesloten
  • Fijn weekje weg gehad naar Zeeland in februari. Even alle ellende achter ons kunnen laten.
23 likes

Plus

  • Leuke vakanties
  • Veel leuke dingen gedaan met onze dochter
  • Veel klusjes opgepakt in huis
  • Het jaar afgesloten met de geboorte van onze zoon drie weken geleden :heart:

Min

  • Flink ziek geweest door corona
  • Veel last van mentale klachten en angsten tijdens zwangerschap
  • Niet echt op mn plek op mijn werk
  • Plotseling heftige dementie van mijn oma plus het feit dat ze nu op sterven ligt
  • Eenzaamheid bij vlagen
8 likes

Min

  • Nog steeds een erg fragiele mentale gezondheid
  • Stages waren heel zwaar (vooral degene in de zomer) en ik had hierdoor een existentiële crisis over wat ik wil met mijn leven qua werk
  • Moeilijke situatie met mijn ouders
  • Tijdelijk met studie gestopt omdat het mentaal even niet meer ging

Plus

  • Veel meer dan ooit dat ik echt kan voelen dat ik fijne mensen om me heen heb die er voor me zijn
  • Samenwonen met mijn vriend in een super mooi appartement
  • Aan het einde van het jaar toch een goede stage ervaring
  • Qua mentale gezondheid gemerkt dat ik de afgelopen jaren zo veel stappen heb gezet en vooral aan het einde van het jaar voelde ik me heel goed en stabiel
  • Leuke vakanties naar griekenland en londen
  • Ondanks moeilijke situatie met mijn ouders heb ik er veel aan gehad omdat het mijn perspectief op dingen erg heeft veranderd
  • EMDR overleefd en volgens mij heeft het wel effect
  • Meer zelfvertrouwen gekregen
  • Mijn vriend en mijn kat zijn vrienden met elkaar geworden
6 likes

Min

  • Veel maar alles is een les geweest, dus ik zie het als iets waardevols.

Plus

  • Mijn revalidatie na de operatie is goed gegaan.
  • Full-time aan het werk na mijn burn-out.
  • Iedereen in mijn familie is in goede gezondheid gebleven.
  • Traject bij de psycholoog afgerond.
  • Mezelf heel erg goed leren kennen.
  • Gezonder gaan voelen en kunnen gaan leven.
  • Financieel nog steeds op mijn benen kunnen blijven staan.
9 likes

+
Zwanger geworden
Vast contract gekregen
Eindelijk weer concerten bezocht

-
Vier uitvaarten gehad
Flink ziek geweest door corona
Gedoe met lekkages in huis gehad

6 likes

Min

  • Nog niet gelukt om te verhuizen, iets wat ik graag in 2022 had willen doen
  • Een van mijn besties is geëmigreerd
  • Mijn laatste grootouder is overleden
  • Mijn vriend zit al langere tijd niet lekker in zijn vel
  • Financieel krap vergeleken met voorgaande jaren

Plus

  • Mijn studie die eindelijk eens soepel verliep omdat ik me helemaal thuis voelde op mijn stage
  • De allerleukste afstudeerstage gehad in iets wat ik nu zou omschrijven als mijn droombaan (inclusief hele leuke collega’s), en ik kan hier blijven werken
  • Hiermee ook weer zicht op een normaal salaris en dus weer meer dingen kunnen doen
  • Een superfijne thuisbasis met een vriend die er altijd voor me is en mijn hond die het leven ècht nog veel leuker maakt
  • En hoe kon ik dit vergeten: de mogelijkheid om weer naar feestjes te kunnen :heart:
10 likes

Plus

Ten huwelijk gevraagd + bruiloft plannen
Besloten om écht voor een kindje te gaan
Heel veel leuke vakanties, met o.a. Den Bosch, Parijs en Keulen met heel goed vrienden
Twee weken naar Valencia
Bij een breiclub gegaan en daar veel lieve mensen ontmoet
Goed mn grenzen aangegeven bij sommige mensen
Vrijwilliger geworden bij een superleuk museum

Min

Slecht in mn vel, doordat ik nog steeds geen werk heb
Diagnose endometriose/moeite met zwanger worden

Overall best een goed jaar. Hopelijk volgend jaar wel nieuw werk en/of zwanger raken :slight_smile:

15 likes

Plus

  • Allerlei leuke dingen ondernomen met vrienden en vriendinnen
  • Promotie gekregen na succesvol onderhandeld te hebben
  • Eindelijk de reis naar de Verenigde Staten kunnen maken die al jaren op m’n lijstje stond
  • Mentortraject op werk dat me enorm heeft geholpen
  • Mijn moeders verloving en de kinderen van haar aanstaande die nu in mijn leven zijn gekomen

Min

  • Te weinig dingen in huis kunnen aanpakken
  • Kat is overleden
  • Mijn grootouders minder gezien dan gepland
  • Zorgen over vruchtbaarheid
  • Spanningen in relatie door het werk van mijn partner
  • Lastige situatie met schoonmoeder
8 likes

Min:

  • Vind mijn werkplek de laatste tijd echt niet leuk meer. Heb ook besloten dat het niet meer goed gaat komen en nieuw werk te zoeken komend jaar.
  • Nog steeds geen rijbewijs wat nieuw werk zoeken wel moeilijker maakt.
  • Veel ziek geweest en begin van de winter toch weer een beetje terugval in depressie.
  • Knieblessure waardoor ik moest stoppen met trainen voor de triatlon. Helaas na maanden nog wisselend last van.

Plus

  • Relatie met mijn vriend gekregen. Ben echt nog nooit zo verliefd geweest of zo gelukkig met iemand.
  • Ik was nooit zo goed met gevoel en dingen uitspreken, maar mijn vriend juist wel. Heb heel veel van hem geleerd op dat gebied, waardoor onder andere de band met mijn ouders ook (nog) beter is geworden. Echt leuk om te zien dat de reactie van anderen anders wordt als jij zelf anders reageert. Heb ook veel minder snel ruzie nu.
  • Studie lijkt eindelijk een klein beetje op te schieten.
  • Meer zelfvertrouwen gekregen in mijn eigen kunnen.

Al met al voor mij eigenlijk wel een heel goed jaar. Hoop volgend jaar iets meer rust nog te krijgen door hopelijk te gaan samenwonen met mijn vriend en een nieuwe baan te vinden.

10 likes