- en + punten 2023

Jawel hoor, maar vind je het oké als ik je hier over PB?

2 likes

Min

• Mentaal nog steeds erg in de knoop, hulp hielp niet voldoende en nu weer lange wachtlijst.
  • Niet op m’n plek op werk wat mentale toestand erg verslechterde.
  • Heftige ruzie met iemand erg dichtbij.
  • Rij angst nog niet overwonnen.
  • Lichamelijk meer last dan gehoopt.

Plus

• Eindelijk weer naar het buitenland na Covid.
  • Ten huwelijk gevraagd.
  • Steeds beter in ‘nee’ zeggen omdat dat nou eenmaal noodzakelijk is voor m’n lichaam.
  • Ongewenst aangekomen, maar er inmiddels (op een gezonde manier!) ook alweer iets af, wat hoop geeft voor 2023.
  • Een baan vinden die beter bij mij past en af en toe ook mooie complimenten mogen krijgen.
    -Voor het eerst in mijn leven een jaar niet naar het ziekenhuis geweest voor een bepaalde aandoening. Spannend, maar fijn dat het kon :four_leaf_clover:
  • Wajong een stuk minder nodig gehad omdat ik in 2022 grotendeels zelf het minimumloon kon verdienen (2023 helaas niet). Betekent voor mij heel veel.
13 likes

Plus:

• Eindelijk weer super leuke vakanties gehad

Min:

• Mijn werkgever doet niet wat ik wil. Als in: een studie betalen of me aannemen op een andere afdeling
5 likes

Negatief
Oma overleden op een nare manier (machines afkoppelen en dan nog enkele dagen geduurd voor ze stierf), en gedoe rond erfenis en verkoop van haar huis.
Teveel gewerkt, weinig kunnen genieten
Verbouwing van ons huis gaat niet zo snel
Te weinig gezonde keuzes gemaakt en te weinig gesport waardoor ik me mentaal ook minder voel

Positief
Grote sprong in salaris gemaakt
Gelukkige dochter die fijn opgroeit
Veel vakken van mijn bijkomende opleiding gehaald
Financieel kunnen we het gelukkig nog goed redden in deze tijden

Eerder een saai jaar, geen grote dalen gelukkig maar zeker ook niet veel pieken.

Hopelijk voor 2023 kunnen we ons huis verder opknappen, kan ik meer tijd investeren in mijn gezondheid, maken we een mooie reis en kan ik beter de work-life balance vinden. En misschien een verloving…

8 likes

Min:

• oma overleden
  • miskraam gehad, hele tweede helft van dit jaar was daardoor fysiek en mentaal pittig
  • inbraak bij schoonouders

Plus:

• vakantie met ons gezin (zonder aanhang)
  • New York met goede vriendin
  • naar Roland Garros geweest
  • tuin laten aanleggen, veel plezier van gehad
  • fijn huis, fijne relatie, fijne baan.

Ik haal toch wel heel veel plezier uit uitstapjes, dus dat moet ik zeker blijven doen!

10 likes

min

• Volgens mij nog nooit zo veel gehuild als dit jaar. Ik vond het emotioneel nogal een zwaar jaar.
  • Niet tevreden met mijn woonsituatie.
  • Voelde me vaak een beetje verloren ofzo.

plus

• Beste omzet ooit gehaald (eigen bedrijf).
  • Goede coaching/begeleiding gekregen.
  • Mijn rijangst zo goed als overwonnen.
  • Voor het eerst sinds lange tijd weer op vakantie geweest!!
  • Sta wel echt een stuk steviger in mijn schoenen.
9 likes

Min:
Op werkgebied was het mentaal een zwaar jaar.
Te veel druk gemaakt over de meningen van anderen, wat soms het genieten in de weg staat.

Plus:
Zwanger van ons tweede kindje
Genoten van het gezinsleven met z’n drietjes
Fijne vakanties gehad, inclusief kamperen met een dreumes

8 likes

Bijna mijn hele jaar stond in het teken van mijn breakup dus hier het allersaaiste overzicht ooit:

Min

• Na 5,5 jaar super onverwacht van het een op het andere moment mijn relatie uit
  • daardoor echt even totaal uit de roulatie geweest op werk en 2 maanden halve dagen gewerkt
  • echt ziek veel gezeik gehad over alle administratieve dingen die geregeld moesten worden, alles omtrent verhuizen en nieuwe huurder voor ons appartement zoeken zelf moeten doen terwijl hij ergens zat te party-en
  • mega grote werkdip gehad

Plus

• moeten verhuizen maar echt het allerfijnste appartementje ooit kunnen krijgen in hetzelfde gebouw waar ik al woonde, word echt iedere ochtend dolblij wakker en ben zo blij met hoe ik alles hier zelf heb gefixt.
  • doordat ik zo in de put zat zijn verschillende vriendschappen veel hechter geworden
  • weer contact gekregen na 5 jaar met mijn beste vriendin van vroeger :smiling_face_with_three_hearts:
  • mijn werkflow weer teruggevonden en nu heel veel plezier en empowerment (ja sorry) halen uit mijn werkzaamheden
  • super fijne yoga retraite gedaan in Ibiza
  • gevraagd om wekelijks les te geven bij mijn favo yogaschool
  • en als klapper: echt de liefste jongen ooit ontmoet en daar nu heel onverwacht megaverliefd op zijn
22 likes

Min
Mentaal dit jaar mwoah. Merk dat ik mezelf niet aantrekkelijk vind, spiegels vermijd. En emotioneel heb ik het idee dat ik wat vlakker geworden ben, emoties als blijdschap en verdriet niet meer zo ervaar als voorheen.

Plus

• Wel een fijne therapeut gevonden waarbij ik volgend jaar terecht kan
  • werk gaat top!
  • verhuisd naar een mega fijn appartement. Dacht dat ik mijn oude mini appartementje zou missen, maar ben echt blij dat we weg zijn uit dat schimmelige huis
  • een paar hele fijne vakanties gehad met vriendinnen
  • twee vakanties met het gezin die ook zo fijn waren. We zijn dan weer een week samen, iedereen kan volledig zijn eigen gang gaan, alle aanhang lijkt ook helemaal op zijn gemak. Heb echt mazzel daarmee. Geen spanning of gedoe, gewoon chill, veel wijn, goede gesprekken
  • mn vriendinen thriven dit jaar! Met nieuwe banen, huizen, relaties en mentaal goed in hun vel!
  • huwelijk van een vriendin dit jaar was echt fantastisch. Echt zo mooi! Kijk nog graag de foto’s terug, een dag met zoveel liefde
17 likes

Plus punten

• Mijn eerste auto gekocht
  • 2 keer op vakantie geweest met mijn vriend
  • nieuwe baan met beter salaris, vast contract en vaste werktijden. Zoveel beter voor mijn psychische gezondheid
  • na jaren zoeken eindelijk een mooie woning voor mijzelf
  • 2 katjes om de woning compleet te maken
  • veel leuke concerten bezocht en eindelijk weer naar een festival geweest
  • veel met vrienden gedaan

Min punten

• meer geldzorgen sinds mijn verhuizing
  • dieptepunt in mijn relatie gehad
  • ik ben ontevreden met mijzelf en heb het gevoel hierin niet vooruit te gaan
  • nog steeds geen hobby’s ontdekt of aan meer lichamelijke beweging gedaan

Al met al was dit denk ik het beste jaar dat ik ooit gehad heb, als ik mijn onbezonnen jeugd weg laat haha. Hopelijk nu ik tevreden ben met mijn thuis en werksituatie dat ik aankomend jaar meer kan focussen op hobby’s en beweging.

7 likes

Wat tof dat je dit bij jouw pluspunten noemt!

30 likes

Min

• mijn burnout afgelopen jaar
  • ziektes van familieleden
  • tegenslagen bij vrienden

Plus

• door mijn burnout kan ik op werkgebied steeds beter voor mijzelf op komen
  • ik ben echt heel gelukkig met mijn vaste vriendengroep
  • gestart met mijn podcast waar ik super veel energie uit haal
  • leuke vakanties en uitjes gehad met vrienden
  • goede beslissingen gemaakt voor mijn toekomst
  • ik durf mij eindelijk weer open te stellen op het gebied van daten
4 likes

Pluspunten
• Zelf groei, voor mezelf op aan het komen en proberen te voelen wat ik nodig heb.
• Coaching op werk wat vooral privé al dingen heeft opgeleverd
• Vorige week aangemeld bij nieuwe psycholoog
• iets meer helderheid in mijn hoofd en wat meer rust (door nieuw traject)
• Vriendschappen waar ik heel dankbaar voor ben
• Het gaat beter met mijn vader.
• veel weekendjes weg/vakantie

Minpunten
• Mentaal heel zwaar gehad, veel paniekaanvallen en flashbacks.
• Psycholoog traject dat opeens stopte
• Na intake bij nieuwe psycholoog daar ook niet terecht kunnen
• Mijn vader die heel ziek bleek te zijn.

Ik vond het een heel heftig jaar. Gelukkig merk ik dat het de laatste weken weer een klein beetje beter gaat

10 likes

Echt een barslecht jaar gehad eigenlijk

Plus

• Eindelijk op een consequente manier beginnen sparen waardoor ik dit jaar eindelijk veel heb gespaard;
  • Grote commissies op het werk binnengehaald, na twee jaar trekken en sleuren zit dit bijna op het punt half-automtisch te werken;
  • Begonnen bij de psycholoog;
  • Traag maar gestaag besef aan het krijgen op mijn eetproblemen, ik ben bijna gestagneerd, denk ik;
  • Leuke vakantie naar Venetië gehad;
  • Jaar 1 fotografie afgerond waardoor ik nu zelf al ok beelden kan schieten van mijn werk;
  • Terug beginnen forummen.

Min

• Oma die recent heel onverwachts overleed;
  • Covid gehad in februari zonder veel problemen op dat moment;
  • Na Covid last beginnen krijgen van mijn ogen, veel pijn, slecht zicht, veel consultaties, volgende week eindelijk de volgende stap/poging op verbetering;
  • Rugklachten gekregen die nog niet verklaard zijn;
  • Vaak discussies op het werk omtrent het type klanten waar we momenteel voor werken, niet echt leuk en inspirerend werk;
  • Terug beginnen forummen.

Ik denk dat volgend jaar echt niet slechter kan worden dan nu, ik hoop vooral dat het werk terug wat aanzwengelt, we zijn bijna alleen bezig geweest met kleine prutsen dit jaar ipv. grotere/interessantere projecten.

8 likes

Plus

• mijn droombaan gekregen
  • begonnen met dansen
  • hersteld van burnout
  • begonnen bij fijne psycholoog, relaxt maar ook grondig
  • iets meer zelfvertrouwen op date niveau
  • steviger in mezelf , heb beseft dat ik niet echt iemand nodig heb om gelukkig te zijn en me goed te voelen over mezelf, ik creeer mn eigen zekerheid
  • begonnen met wandelingen gewoon voor het wandelen
  • beseft dat ik een paar heel goeie vriendschappen heb & ben begonnen met echt luisteren naar mensen &zien hoe ze om me geven

Min

• Beseffen hoe ik vrienden heb gekwetst tijdens mn burnout/flarden van depressie, beseffen wat voor pijnlijke automatismes ik had in mn omgang
  • katers waar ik spijt van heb
  • wat ruzies en gepieker dat vermeden kon worden
  • niet altijd genoeg rust gepakt en nog iets te hectisch geweest soms
  • weinig boys lol
  • moet iets beter letten op mn gezondheid.

Ik ben eigenlijk trots op mezelf. Ik ben bewuster en geniet meer van dingen voor mezelf, op de bank liggen enzo en thee drinken

Bedankt voor dit topic, was vandaag een beetje in een dip maar besef eigenlijk dat het wel een goed jaar was. Steeds traag rechtop staan.

15 likes

Plus :

• Ik ben dit jaar op mezelf gegaan.
  • Ik red het financieel prima en soms kan ik me dat niet helemaal voorstellen ofzo
  • Ik heb iedereen nog om me heen

Min :

• Mijn hypochondrie + andere angstoornis waren weer heel heftig dit jaar
  • Ik mis mijn oude woonplaats
  • Het is nu niet zo heel leuk op mijn werk meer.
  • Ik ben een hele erge doemdenker en kan me drukker maken om iets wat nog moet komen en daardoor het heden missen.
10 likes

Minpunten:

• Mijn vader kreeg een beroerte
  • Erg ziek geweest van corona
  • Ik scheurde mijn enkelband tijdens slootje springen
  • Familie ruzies

Plus punten:

• Ik mocht 25 worden
  • Ik werd ten huwelijk gevraagd
  • Plande een bruiloft in 10 weken en had de mooiste dag van mijn leven
  • De katten
  • Veel bij mijn oma langs kunnen gaan
  • Veel leuke dingen gedaan met vrienden
  • Veel concerten bezocht
  • Twee weken op vakantie naar Valencia
  • Mijn beste vrienden werden voor het eerst ouders
  • Op de valreep ons druimhuis gekocht. Morgen gaan we echt verhuizen!
  • Gestart met onze kinderwens

2022 was een fantastisch jaar! Ik hoop dat 2023 dat ook mag zijn. Onwijs mooi, fijn nieuw jaar gewenst lieve allemaal :heart:

11 likes

Min :

• Band met mijn moeder een stuk minder hecht geworden.
  • Mijn zusje als laatste ook contact verbroken met onze vader, vond dit moeilijk om te zien.
  • Mijn libido is bijna helemaal weg
  • Af en toe eenzaam gevoelt omdat ik weinig vriendinnen heb.

Plus :

• Baan aangeboden gekregen wat enorm goed uit heeft gepakt. Door o.a. volledig thuiswerken, gekregen opleidingen en flink gegroeid in mijn werk en salaris
  • Na jaren therapie de diagnose ADHD gekregen en daardoor meer begrip gehad voor mezelf.
  • Onverwacht zwanger geraakt en ondanks de schrik zijn we er wel heel gelukkig mee.
  • Mijn zoontje zien groeien van een intens eenkenige dreumes naar een super sociale en ondernemende peuter. Mijn dochter haar eerste jaar op school en vind het heel leuk om te zien hoe leergierig en creatief ze is.
  • Hele hechte band gekregen met mijn zusjes. Hadden we al maar het leeftijdsverschil maakt minder uit naarmate we ouder worden. En dankbaar met hoe gek ze op mijn kinderen zijn.
  • Relatie na bijna 12 jaar nog steeds goed ondanks de tropenjaren en weinig libido.
6 likes

Plus
Afgestudeerd
Nieuwe baan waar ik me echt op mn gemak voel
25 geworden
Nieuwe vriendschappen gesloten
3 weken alleen in een hostel in Zagreb gewerkt
Leuke tripjes gemaakt waaronder vakantie met vader en broertje
Lange pauze van forum genomen

Min
Veel gehuild
Veel alleen geweest
Veel alleen gevoeld
Nog steeds single
Gevoelens uitgesproken maar was niet wederzijds
Veel moeten werken om rond te komen
Huur met 80 euro verhoogd
Vriendschappen verbroken

27 likes

+

• Verhuisd naar mijn eerste koophuis.
  • Relatie met mijn partner is heel fijn en dit jaar verdiept.
  • Twee vakanties en drie citytrips.
  • Een manier van bewegen gevonden die ik vol kan houden.
  • 2022 in goede gezondheid kunnen afsluiten.

-

• Ernstig zieke ouder.
  • Erg ziek geweest door covid.
  • Een serieuze health scare (verdenking borstkanker😥) waarvoor onderzoeken en biopsies nodig waren om het uit te sluiten.

Al met al een heel fijn jaar, maar voor 2023 wens ik mezelf minder tijd in ziekenhuizen toe.

5 likes