Etsy

Ik zou het allebei doen! Ken meerdere mensen die allebei hebben en die verkopen vooral heel veel internationaal op hun Etsy. Ik zou wel altijd je eigen webshop ook behouden. De regels en fees bij Etsy worden steeds hoger en ik denk dat het verstandig is om nooit honderd procent afhankelijk te zijn van zo’n groot platform en iets te hebben waar je op terug kan vallen.

1 like

Maar als je iets verkoopt zitten er nog wel veel fees aan toch? Ik geloof transactiefees en nog meer? Het leek me dat dat nog wel een beetje kan aantikken, of ervaar jij dat anders? En ik had gisteren een listing toegevoegd en toen stond er iets over een code voor de douane, maar ik vond dat maar erg ingewikkeld. Doe jij daar wel iets mee? :sweat_smile:

@quarterlife jaa ik ga dat eens overwegen! Ik verkoop sowieso niet megaveel dus de dingen op Etsy zou voor een ander publiek zijn dan mensen die me al volgen. Het ding is wel alleen dat er volgens Etsy alleen maar mensen via mijzelf op dit platform komen haha, maar dat is me wel even een raadsel :sweat_smile: Goed ik ga er naar kijken, thanks!

Als mensen wat kopen zijn wel wat extra fees idd, daarom leidde ik mijn verkeer naar mijn eigen webshop. Ik communiceer zelf ook nooit dat ik een Etsy shop heb. Alleen helemaal in het begin om mijn eerste paar verkopen op gang te krijgen en wat goede reviews. De verkopen op Etsy gaan niet ten kosten van mijn eigen webshop, want ik verkoop daar met name aan Duitsland en België. In mijn geval betaal ik voor mijn webshop ook een paar tientjes per maand, dus uiteindelijk ben ik goedkoper uit via Etsy. Buiten Europa verkoop ik niet dus dan heb geen ervaring met douanadingen. Zou daar eerst ook gewoon mee beginnen, scheelt een hoop kopzorgen.

2 likes

Jaaa slim, hoe leid je mensen zoveel mogelijk naar je webshop? Ik wel een link geplaatst naar mijn webshop (die nu nog dicht is ff maar toch ahha) maar wist niet zeker of dat wel was toegestaan. Maar dat controleren ze dus niet. Vind die fees echt duur :frowning: Ik betaal zelf alleen fees aan Mollie maar dat vind ik nog wel behapbaar, mijn domein heb ik toch en ben wel een beetje handig met Wordpress. Dus mijn webshop is wel echt voordeliger.

Maar goede, thanks voor je tips :smiley: (en wat is je etsy? :slight_smile: )

Voor de mensen hier met een shop en dan voornamelijk diegene die prints verkopen: hoe doen jullie dat met verpakkingen? Ik verzend het meestal via een brievenbuspakketje (mijn prints zijn vooralsnog niet groter dan A4) maar ben ook een beetje op zoek naar van die kartonnen plaatjes die je in een folietje kan doen enzo. Maar wellicht is dat niet nodig (denk het niet in een brievenbuspakketje, maar voelt toch steviger?).
En ik heb wel van die ronde stickers voor op de doos enzo maar hebben jullie bijv. ook tape met jullie logo er op of vloeipapier o.i.d.?

Ik verkoop zelf geen prints, maar als ik iets verstuur wat dun en kwetsbaar is doe ik dat meestal tussen twee kartonnetjes (bijvoorbeeld van een stukgesneden doos), bubbeltjesplastic er omheen en dan in een envelop of brievenbusdoosje, dat overleg ik met degene die de verzendkosten betaalt.

1 like

Na de enthousiaste reacties in het teken-topic wil ik toch eens kijken of ik iets met Etsy kan. Ik zou dan het liefst printables/digitale illustraties verkopen. Zijn er anderen hier die dat ook doen?

2 likes

:raising_hand_woman:t2:

Digitaal is het makkelijkst, want je hoeft slechts een hr pdf (of png) erop zetten. Het enige is dat Etsy een bug heeft wanneer je een uitverkoop daarmee doet. Dan gaan de prijzen omhoog in plaats van omlaag.

1 like

Ja dat dacht ik ook inderdaad. Oh die bug is wel storend dan :grimacing: kun je daar omheen werken?

Even nog een reminder voor iedereen. Als je wat verkoopt, zorg ervoor dat je niet aan het plagiëren bent (dus geen Disney karakters of iets dergelijks). Want je kunt een boel gezeik mee krijgen.

@DelilahBard gewoon geen sale houden. Nee, ik weet niet hoe je daar omheen kunt.

2 likes

Haha duidelijk :joy::ok_hand:t2:

Er is een volgens mij Nederlandse verkoop die heel veel disney pins verkoopt. En ik snap maar niet dat zij er nier uitgepikt wordt door disney. Lijkt me niet dat ze een deal heeft met disney toch maar dat moet haast wel toch. Heb t r een keer gevraagd maar geen antwoord gekregen :joy:

Nou die moet uitkijken. Want als Etsy haar in het vizier heeft, wordt ze gebannen. Dan wordt haar winkel gesloten en mag ze ook niet meer kopen op Etsy.

Kan haar niet meer vinden maar wel zo 2 anderen met tienduizenden verkopen. Is toch gek dat sommige er uitgepikt worden en anderen jarenlang hun gang kunnen gaan.

Etsy is gewoon een gigantisch platform, maar je loopt een risico als je dit doet.

Kan ik beter Nederlands als taal kiezen of Engels? Er staat dat je het later niet meer kunt wijzigen (wel kun je nog een taal toevoegen). Voor digitale prints ben ik natuurlijk niet aan Nederland gebonden… heb ik dan in het Engels niet een groter bereik?

Hoe bedoel je taal kiezen? Als ik zelf op etsy zoek in t Nederlands komt ie ook met andere resultaten en hij vertaalt t gewoon meteen. Daarom heb ik t nu nog in t Nederlands maar weet niet of t uitmaakt eerlijk gezegd.

3 likes

Je kan alles in Engels en NL doen. Ik heb eerst alles in het NL gedaan omdat ik die teksten voor mijn webshop had, maar anders zou ik het gelijk in het Engels doen. Etsy vertaalt overigens sowieso je listings in de taal van de bezoeker (en dat klinkt niet altijd goed :laughing:)

1 like

Als je digitaal doet zou ik het in het Engels doen. Iedereen in de wereld kan het dan namelijk kopen en dan is Engels het makkelijkst.

Als je fysieke prints gaat doen, ligt het eraan waar je het allemaal naartoe gaat verzenden (ja dat kan je namelijk ook instellen)

1 like

Dank je! Dan ga ik voor nu voor Engels.