Europese verkiezingen 2024

Ik had iemand bij m’n buurtwerk die vertelde dat die z’n kandidatenlijst kwijt was en hij vroeg of die dan wel mocht gaan stemmen en of ze die daar nog voor hem hadden. Zo zoet!

2 likes

Nu ingrijpen is op de lange termijn inderdaad beter voor de economie, maar rechtse partijen houden gewoon niet van overheidsingrijpen, helemaal niet als het om de economie gaat. En dat is nou net wat er nodig is als we iets aan het klimaatprobleem willen doen.

Je ziet bij een partij als D66 dat het nog net samen kan gaan, maar dan wel allebei maar half. Dus mediumrechts in combinatie met mediumgroen. Maar met het huidige klimaatprobleem hebben we veel meer dan mediumgroen nodig en de maatregelen die dan genomen moeten worden zijn behoorlijk in strijd met rechtse denkbeelden.

In dit artikel gaat het ook over groenrechts:

https://www.ad.nl/politiek/groen-links-vs-groen-rechts-wat-is-het-verschil~ade9d808/

Ik ben wel echt benieuwd @anon23538476 en anderen (volgens mij heb ik @Flamoes ook wel eens iets zien posten over een wens naar een groene rechtse partij) hoe jullie hierover denken? Hoe zou zo’n partij er uitzien? Ik kan me er echt niks bij voorstellen namelijk.

2 likes

echt supertof als je stem echt een duidelijk verschil heeft gemaakt! (Ja heb ook op Kim gestemd, u go Kim)

1 like

Ohh wat leuk, had ook op Kim gestemd :smile:

Ik had netjes naar de peiling gekeken en dan naar de 6 mensen die daarop volgde (pvda doet om en om) gekeken. Op mijn kandidaat gestemd #4 (Kati) dacht ik maar die is er nu sowieso ingekomen. Dus daar ben ik ook blij mee. Pvda en nog een andere partij dacht ik hebben man en vrouw om en om staan en vraag me eigenlijk af waarom niet meer partijen het zo doen. De kans op 50/50 verdeling wordt dan toch sowieso groter, want ik denk dat het grootste deel toch wel automatisch op de lijsttrekker stemt.

2 likes

https://www.vice.com/nl/article/xwn4qd/een-greep-uit-de-meest-rechtse-en-populistische-nieuwe-europarlementariers?utm_source=vicefbned Wat een engerds allemaal…

Volt had dit ook. Ik hoop ook dat meer partijen een vrouw op 1 gaan zetten. Dat was nu (bijna?) niet zo :frowning:

Ik heb gegoogled maar ik weet het toch niet 100% zeker;
Ik weet dat je iemand kunt machtigen om te stemmen; de gemachtigde persoon moet in dezelfde stad wonen, achterkant stempas vul je beiden in en kopie van ID bewijs moet mee.
Maar maakt het dan uit dat diegene een onderdaan van een ander EU land is? Diegene mag dus stemmen met de Europese verkiezingen en woont nu in dezelfde stad als de volmachtgever (en vult dus een model Y 32 formulier in).

Ik heb op stembureaus gewerkt en nee, dit mag gewoon

1 like

Ik heb toevallig vandaag een stemwijzer gedaan. Merk ook dat t bij mij en mijn omgeving totaal nog niet leeft. Ben benieuwd naar de opkomst.

Ik kwam op Volt uit, na de extra stellingen. D66 en GL-PvdA stonden dichtbij. Zou met alledrie kunnen leven maar ben toch blij dat Volt t meest overeenkomt!

Bij de landelijke verkiezingen heb ik GL-PvdA gesteld onder het mom van front vormen tegen rechts maar ik vraag me nog steeds af of dat de juiste keuze is. Is er nu een strategie oid?

1 like

Ik heb best wel zin om te stemmen, ik heb me bij de nationale verkiezingen voor de zoveelste keer laten verleiden tot een ‘strategische stem’, op GL/PvdA in de hoop in ieder geval een grote partij in de oppositie te hebben, maar hoewel ik ook achter die partijen sta en die ook in de top 2 van mijn meest overeenkomende partijen stond, geloof ik niet dat er ook maar enig strategisch voordeel is.

Dus ik ga nu lekker kappen met die strategieën en vol voor de idealen op PvdD stemmen (alleen nog even stemwijzer oid doen om te bevestigen dat ze echt het meest passend zijn in Europa).

1 like

Denk dat het ook te vroeg is om daar iets van te zeggen. Moet er in elk geval niet aan denken dat de (beoogde) oppositie nog kleiner of versnipperder zou zijn.

Ik weet niet of het in de stemwijzer zit, maar voor de Europese verkiezingen loont het wel om te kijken in welke fractie een partij zit. D66 zit bijv. In dezelfde groep als de VVD, CU bevindt zich in een vrij dubieus gezelschap en Volt wil een eigen fractie beginnen. En bij GL-PvdA heb je ergens twee smaken, want die blijven in aparte fracties zitten. Al is het idee dat ook daar de groenen en sociaaldemocraten meer gezamenlijk gaan optrekken (dus niet alleen de Nederlandse Europarlementariërs).

4 likes

Ik hoorde hier laatst over in een podcast van de groene Amsterdammer voor als iemand er nog iets over wil weten.

(of doel jij nog op wat anders?)

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, het is waarschijnlijk mijn desillusie over de rest die dingen niet meer in perspectief kan zien :sweat_smile:

1 like

Net ook even een stemwijzer gedaan.

GL/PvdA, PvdD en Volt.

Ik ga me er nog verder in verdiepen, maar ik denk dat ik toch weer op mijn oude vertrouwde GL/PvdA uitkom. Wil me wel inlezen op Volt, ik vind het een interessante partij.

Ik ben wel echt in dubio. Heb m’n GL lidmaatschap (met pijn) opgezegd een tijdje geleden, en ben nu lid van de PvdD. Als zij nou bij de groenen hadden gezeten in Europa, dan had ik geen dilemma. Maar ik gun GL, helemaal met de samenwerking met PvdA eigenlijk m’n stem niet, al vind ik Kim bijv wel een topper. Ik zou echt het liefst direct op een Europese fractie stemmen.
Waardevolle inzichten welkom, want ik ben echt het spoor bijster.

2 likes

Ik ben echt totaal het tegenovergestelde juist lid geworden van GL door de linkse samenwerking :joy:

Misschien is Volt iets voor jou? Als ze in Europa genoeg stemmen krijgen kunnen ze een eigen fractie beginnen.

2 likes

Waarom zou je dan niet op een GL-kandidaat stemmen? Zij blijven gewoon deel van de fractie van de Groenen en zijn in dat opzicht nog wat autonomer GL vergeleken met bijv. de Tweede Kamer fractie. En waarschijnlijk zijn de Groenen straks nodig voor een meerderheid; dus daarmee ligt een kans om het beleid nog steviger naar de groene kant te trekken. En nog een laatste tip: leg je twijfel voor aan kandidaten zelf. Die willen juist nu graag dit soort vragen beantwoorden en zijn vaak heel goed benaderbaar. Vast ook bij de PvdD.

Ik ben als PvdA’er vast ernstig bevooroordeeld, maar ik ben juist echt onder de indruk wat die Europarlementariërs de afgelopen jaren voor elkaar hebben gekregen (stond laatst ook een mooi artikel over in de Groene), dus ben ook wel benieuwd naar de aversie. Ik moet er niet aan denken wanneer onze nieuwe regering niet door Europa afgeremd zou (gaan) worden als het gaat om sociale en klimaatwetgeving.

Was dit artikel:

5 likes

Ik dacht ik doe even de kieswijzer en dan oriënteren maar kennelijk ben ik GroenLinksPvda

@grace trots?
@ iedereen: nog ideeën voor een specifieke kandidaat?

17 likes

Er staan echt veel goede (vrouwelijke) kandidaten op de lijst. Ik ga zelf op Lara Wolters stemmen. Vind haar eigenlijk wat te laag staan voor wat ze in 1 termijn bereikt heeft. Er is net een hele documentaire van Arte uit over de totstandkoming van de anti-wegkijkwet en ze zat ook in deze recente Tegenlicht aflevering (laatste stuk).

En de Arte-documentaire

4 likes