Euthanasie en zelfbeschikkingsrecht

Hierbij een topic naar aanleiding van een interessante discussie in Impopulaire Meningen

Dit is -denk ik- een hĆ©Ć©l impopulaire mening, maar ik vind dat de regels voor euthanasie veel soepeler zouden moeten worden. Nu is het alleen bij ondraaglijk lijden (en pas nadat IEMAND ANDERS heeft vastgesteld dat het inderdaad ondraaglijk is). Niemand heeft erom gevraagd om geboren te worden, en dan mag je ook niet zelf bepalen wanneer het genoeg is geweest (in elk geval niet op een ā€˜vredigeā€™ manier). Hoe komt het toch dat er zo vaak de nadruk wordt gelegd op koste wat kost blijven leven?

64 likes

Nou, dat dus! Alsof blijven leven Ɣltijd voor ƭƩdereen de beste optie is. En zelfs al is het leven niet een groot feest, dan moeten de mooie momenten (als je die hebt) wat mij betreft opwegen tegen de rotmomenten, om het leven de moeite waard te maken. En dat is niet voor iedereen het geval, en uitendelijk zou je zelf degene moeten zijn die bepaalt of jouw leven voor jou de moeite waard is. Niemand anders kan en mag dat voor je doen.

3 likes

@Totoro Ik snap jouw punt ook hoor. Ik vind het fijn om te lezen dat de mensen in jouw omgeving die aan suĆÆcide dachten nu op een punt zijn dat ze daar spijt van gehad zouden hebben. Hopelijk betekent dat dat ze het leven weer (een beetje) zien zitten/aankunnen en dat er een stijgende lijn in zit voor ze :heart:

Het lastige aan geestelijk lijden is (vind ik) dat je nooit zeker kunt weten of het van voorbijgaande aard is, en hoe lang dat dan duurt. Maar ik vind dat ieder voor zich mag bepalen of ze bereid zijn die gok te nemen, of dat het ā€˜gewoonā€™ genoeg is geweest.

@Eddie om heel eerlijk te zijn, weet ik niet 100% zeker hoe het in Nederland zit. Uiteindelijk is het hier denk ik ook de patiĆ«nt die bepaalt wanneer het tijd is, maar de regels om Ć¼berhaupt in aanmerking voor euthanasie te komen zijn dacht ik heel streng. Het stuit me echt tegen de borst dat de hele maatschappij ingericht is op ā€˜leven is altijd beter!1!!!1!ā€™, en dat mensen die er anders over denken voor mijn gevoel nauwelijks serieus worden genomen.

5 likes

Maar maakt het eigenlijk uit of iemand er later ā€˜spijtā€™ van gehad zou hebben?
Op het moment dat je besluit dat het genoeg is en je gaat dood, kun je toch niet later terugkijken op die actie?

16 likes

De kans is groot dat het initiatief voor de fotoā€™s vanuit de inwoners kwam. Wij zijn in IndonesiĆ« erg vaak gevraagd voor fotoā€™s. Soms stond er een hele rij meisjes die met mijn vriend op de foto wilden. Ze maken ook vaak stiekem fotoā€™s.

1 like

Ik ben het volkomen met je eens. Ik heb daarom er zoā€™n gruwelijke hekel aan als de wat zwaardere christelijke partijen in televisieprogrammaā€™s ook bij de extremere situaties maar blijven volhouden dat alleen God mag beslissen en/of dat er altijd kans is op verlichting / hoop, ongeacht je christen bent of niet. Het eeuwig willen belissen voor een ander, terwijl het vaststaat dat er mensen in deze maatschappij zijn die zowel lichamelijk of geestelijk ontzettend lijden. Bijvoorbeeld mensen die al vele tientalen jaren worstelen met zware depressies, verschillende mislukte zelfmoordpogingen hebben gedaan en iedere vorm van therapie wel hebben geprobeerd. Voor sommigen van hen is iedere dag eigenlijk een hel op aarde. Wie zijn wij dan om te beslissen dat zij het hier tot hun succesvolle zelfmoordpoging moeten uitzingen. Die mensen gun ik hun hopelijk eeuwige rust.

12 likes

Hebben jullie ook die docu van Vice hierover gezien? Heel interessant en verdrietig.

Heel verdrietig dat het dan zo moet aflopen. Dat je dan niet op een waardige manier mag sterven.
Ik heb zelf een ouder gehad waarvan ik mij nu op latere leeftijd afvraag of die persoonj wel echt beter had kunnen worden als hij/zij nu nog geleefd had. Hoewel het wetenschappelijk niet bewezen kan worden ben ik ervan overtuigd dat het voor ieder persoon verschillend is wat je op je bord kan hebben tot dat je er aan bewzijkt.

1 like

Moeders springen niet van flats!
Mooie docu. Tranen in mā€™n ogen.

6 likes

@Eddie Ik vond wat jij zei juist een goede aanvulling op mijn punt en ik was ook wat kort door de bocht met mijn formulering. Overigens denk ik net als jij dat versoepelde regels tot een euthanasiegolf zullen leiden, maar wel voor een waardiger einde kunnen zorgen voor mensen die daarnaar verlangen.

@Kiedis Ja, die docu vond ik heel indrukwekkend! Dat was toch ook de docu waarin ze mensen in verschillende stadia van de euthanasie-aanvraag volgden?

Overigens ben ik zo opgelucht dat er nog geen enkele reactie is gekomen in de trant van ā€˜Ja maar leven is zo fijn, je moet gewoon kijken naar wat er wel goed gaat en je focussen op het positieveā€™. Fijn om met jullie van gedachten te kunnen wisselen over dit thema :heart:

8 likes

Zou het ook kunnen dat de voorwaarden er zijn om niet alleen de aanvrager voor zichzelf in bescherming te nemen (kan deze persoon hier nu een weloverwogen besluit over nemen), maar misschien ook ter bescherming van de arts? Dat die kan aantonen dat bepaalde dingen dan de lijst zijn aangetoond en hij/zij niet zomaar een spuitje gaf. Ik ben het verder met je eens dat mensen hier vrij in zouden moeten zijn, ik kan wel inzien dat sommige situaties uitzichtloos en een enorme lijdensweg voor mensen zijn. Al lijkt het me als familielid heel erg zwaar, maar dat staat er los van

2 likes

Ja klopt! En ook over het verschil tussen Nederland en Belgiƫ qua mogelijkheden.

Je mag altijd zelf bepalen om dood te gaan, niemand houdt je tegen om je polsen door te snijden of een zak over je hoofd te trekken. De regels houden alleen tegen dat de dokter jou moet vermoorden.

Jezus ik ben wel 5 keer opnieuw in snotteren uitgebarsten tijdens deze docu. Wat afschuwelijk zeg. Voor alle betrokkenen. Zelfs voor zoā€™n arts. (Want euthanasie is ook heftig om toe te passen lijkt me.)
En inderdaad, hoe lang is ā€œuitzichtloosā€. Is dat als er na 2 jaar nog geen verbetering is? Na 5 jaar? Na 10 jaar? Ik weet het niet. Het lijkt me ook ondraaglijk om 5 jaar of langer te moeten wachten op euthanasie als je je zo verschrikkelijk voelt.

Sorry hoor, maar wat is dit nou voor botte reactie? Voor zover ik weet, is een dokter er om zijn patiĆ«nten zo goed mogelijk te helpen, en soms houdt helpen in dat je iemand vredig en waardig laat overlijden, i.p.v. elk leven zo lang mogelijk te rekken. En inderdaad, mensen die niet serieus worden genomen in hun wens om te overlijden, gaan in hun wanhoop over tot zoiets als polsen doorsnijden, of een zak over hun hoofd trekken, of voor de trein springen. Voor wie is dat uiteindelijk beter? Voor de persoon die zich niet gehoord voelde in zijn schreeuw om hulp (ja, vragen om uit je lijden verlost te worden is Ć³Ć³k om hulp vragen)? Voor de nabestaanden die de restjes van hun geliefde moeten begraven? Voor de dokter die niemand heeft hoeven ā€˜vermoordenā€™?

Goed punt! Ik ben het ook zeker met je eens dat er regels voor moeten zijn, en dat het zwart op wit vastgelegd moet worden dat het echt de wens van de patiĆ«nt is om te overlijden en dat de procedure om voor euthanasie in aanmerking te komen transparant moet zijn. Alleen denk ik dat meer mensen in hun wens serieus genomen moeten worden, als je bijvoorbeeld kijkt naar het aantal zelfdodingen. Ik kan me echt niet voorstellen dat deze mensen allemaal impulsief hebben besloten dat ze niet meer willen leven, na een slechte dag op school/kantoor. Wat de nabestaanden betreft, ja, dat is ook zwaar, maar uiteindelijk mag de keuze om (niet meer) te willen leven een egoĆÆstische keuze zijn.

1 like

Maar denk je dat al deze mensen die suĆÆcide plegen hier open over zijn? Ik denk dat veel mensen zich schamen en hier niet per se mee naar de dokter gaan om hun doodswens te bespreken

Ik heb het idee dat dit inderdaad vaak wordt vergeten in de discussie. Er zijn wel mensen die dit moeten uitvoeren ook en artsen zien dat vaak ook niet zitten. Artsen zweren ook het leven te beschermen en niet iemand vredig te laten sterven geloof ik. Ik heb heel veel respect voor mensen zoals jij die dit werkt uitvoeren, maar ik zou het zelf niet willen doen.

7 likes

Plus, dat als je het echt heel graag wilt, heb je ook zon stichting die hierbij helpt. Die geeft advies over bepaalde medicatie en dosis die je zou kunnen nemen. Dus je kan er in principe zelf achteraan en bent niet afhankelijk van een dokter

1 like

Artsen tegen euthanasie bij dementerende ouderen

Dit had ik eerder gelezen over artsen die het niet willen, maar dat gaat dus specifiek over bij dementerende. Dat vind ik ook een hele moeilijke kwestie trouwens. Ook al heb je al aangegeven eerder dat je dat wilde, wie zegt dat je dat op dat moment ook vindt? Mijn oma is onlangs gestorven (zware dementie) ze was ook al jaren gelukkig, maar we konden er eigenlijk niks mee omdat ze niet meer bij was. En toen heeft ze op een dag gewoon zelf besloten op te houden met eten. Alle andere dingen vergat ze om de vijf minuten, maar dit wilde ze zooo graag dat ze dat dus wel onthield. Echt vreselijk vond ik dat.

1 like