Favoriete/lekkere recepten

Daar heb ik ook wel interesse in!
Er zitten in ons groentenpakket nu veel rode en witte kolen en daarbij kom ik vaak op dezelfde recepten, beetje variatie is welkom.

1 like

Als ik een overschot aan kool ( rood/wit/paars) heb dan maak ik er Kimchi van, en dat is heel lang houdbaar.
Dat is natuurlijk geen hoofdgerecht, maar wel een smaakvol bijgerecht bij nagenoeg alles.

3 likes

Niet dat iemand er om vraagt maar ik heb een snel maar lekker recept voor wie graag noedels eet maar geen zin heeft om met potjes/zakjes te koken.

Voor 1 kom:

  • 100gr noedels
  • 1 aubergine in blokjes (of andere groenten die je lekker vindt)
  • een halve tl verse gember, fijngesneden
  • 1 teen knoflook fijngesneden

Voor de saus:

  • 1 eetlepel chili-olie (ik maak zelf om de paar maanden een grote pot, recept kan ik altijd doorgeven) maar laoganma kan ook!
  • halve eetlepel lichte sojasaus
  • theelepel rijstazijn
  • halve theelepel sesamolie
  • halve theelepel szechuanpeper (of gewone peper als je het niet vindt)
  • halve theelepel five spice (ofwel een klein snufje kaneel)

De aubergine bakken in neutrale olie en bij de laatste minuten de gember/knoflook mee laten bakken. Alle ingredienten voor de saus mengen in je kom, noedels en aubergine erbij en mengen. En dan eventueel wat lente-ui en sesamzaadals topping. Is hier iedere keer weer een hit. :sweat_smile:

16 likes

Ik heb je een berichtje gestuurd weer alleen niet of het nu is gelukt of dat je niks ziet… geef het maar aan en stuur anders mij een berichtje!

Yessss Half Baked Harvest komt met een nieuw kookboek! :star_struck: 22 februari

image

5 likes

Kent iemand toevallig écht een goed recept voor granita? Heb het wel eens zelf gemaakt maar dat werd niet zo romig/zacht als deze op de foto. Jaren later en denk er nog regelmatig aan :broken_heart:

1 like

Wat is jullie favoriete recept voor lasagne zonder vlees? Ik ben op zoek naar inspiratie want ik maak steeds dezelfde.

1 like

Roast pumpkin & spinach lasagne recipe | BBC Good Food deze met pompoen en spinazie :yum:

3 likes

De pittige paddestoelenlasagne van ottolenghi, zo hartig en smaakvol. Heel veel werk (en keuken lijkt ontploft) maar prima voor in het weekend

2 likes

Bewerkelijk, maar heerlijk!

1 like

Ik vind deze lekker en makkelijk.

2 likes

@kitsune @smeagol @TanteBetje @roeptoeter Dank! Ziet er allemaal heerlijk uit :ok_hand:t2:

1 like

Hoe voorkom je bij het maken van koolraap frietjes dat het op sommige plekken zwart wordt en op sommige plekken verre van knapperig/gaar/krokant? :sweat_smile:

1 like

misschien eerst kort koken zodat ze niet volledig hoeven te garen in de oven? verder kook ik nooit met koolraap maar dat doe ik vaak met aardappels zo!

3 likes

Ik had ze inderdaad voorgekookt, maar dan misschien juist te lang?:thinking:

Hallo hallo,

Dit recept van hummus al vaak voorbij zien komen hier en ook bekeken en weer weggeklikt omdat alle maten in het Engels zijn en daar ben ik niet zo goed in. En net dacht ik weer aan dit recept en omdat jullie het altijd zo lekker vinden wil ik het toch graag proberen. Heeft iemand zin om mijn te helpen met het omzetten van de maten?

Heb het vast naar het Nederlands vertaald voor mezelf

1 cup gedroogde kikkererwten – Hoe veel gram is dat? Ik heb gegoogeld hoor maar kom er niet helemaal precies achter

2 tsp baking soda, verdeeld – hoe veel is 1 tbs, niet precies 1 theelepel dacht ik, of toch wel?

1 tbsp + 1 tsp sea salt, divided – ok dit is 1 eetlepel en 1 theelepel, nog steeds de vraag, kan ik daar mijn eigen Nederlandse bestek voor pakken?

¼ cup lemon juice – ook hier weer de vraag hoe veel dat is

Offff zal ik gewoon in het kookwinketje bij mij in het dorp zo’n cupsmaat-lepeltjes ding kopen. Net zo makkelijk wellicht haha

1 like

Haha ja dank je, heb ik ook gedaan! Alleen kikkererwten staat er dan niet tussen, wel rijst en andere droge dingen.

1 like

Als ik het opzoek kom ik op de meeste plekken tegen dat een cup gedroogde kikkererwten 200 gram is! En wat eigen bestek gebruiken betreft, als je het precies wil doen zou ik afwegen in plaats van een random thee- of eetlepel pakken (die zijn per merk of serie vaak ook een andere inhoud). Maar als je vaker Amerikaanse recepten wil gebruiken en het omzetten gedoe vindt is zo’n cup setje wel erg handig haha

2 likes

Dan zou ik zo’n cup ding halen. Hoef je in ieder geval nooit meer te rekenen. Vind het zelf heel handig in ieder geval.

5 likes