Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dit niet wow vond, heb lekkerdere hummus gehad. Maar van die cupjes halen is wel echt handig! Ik zet het vaak alsnog om bij bakrecepten, maar bij koken vind ik die dingen wel handig (dan hoeft het niet zo precies).
Ah lief dank je! Slechte googelaar dan.
Tnx @Lula dan dat ga ik maar doen, net zo handig!
@Bunnyslippers nee niet wow? Hm ben benieuwd, ga het iig 1 keer maken
@ZusjevanJoost Ik heb ook betere hummus gehad maar vond het op zich wel de moeite waard voor een keer (zoveel werk is het ook weer niet).
Ik heb geen maten omgerekend voor theelepels en eetlepels want dat is bijna niet te doen. Zou echt zoān setje lepels kopen.
Samenvatting
200 gram kikkererwten
1 theelepel baking soda
1 eetlepel zeezout
1 theelepel baking soda
1 theelepel zeezout
halve ui
1 laurierblad
5 teentjes knoflook
60 ml citroensap
snufje zout
80 gram tahini
1/2 theelepel komijn
kookvocht kikkererwten
Ik ben wel benieuwd wat jouw favoriete recept is voor hummus. Heb je er ƩƩn die je kunt delen?
Voor alle hummusrecepten is het een aanrader om tijdens het mixen/blenden een aantal ijsblokjes toe te voegen voor extra creamy hummus.
Let wel op, per land verschillen de maten ook weer ongeveer. Zo is een Britse cup niet gelijk aan een Amerikaanse en een Australische is ook weer anders. MAAR: toen was daar Nigella en als je googled legt zij uit hoe je die ondeling moet omrekenen zodat je niet 3 setjes cups hebt liggen.
Edit: verschillen zijn klein hoor, 20 ml bijv. Maar kan net het verschil maken
GEDOE
Ik heb binnenkort een etentje met Italiaans thema en ik ben nog op zoek naar een drietal amuses die ik kan maken. De gasten kunnen allemaal goed koken, dus ik wil graag iets bijzonders doen, een standaard bruschetta vind ik voor dit gezelschap wat te simpel. Hebben jullie toevallig nog leuke ideeƫn? Ik zat al met arancini in mijn hoofd, maar ik moet nog even navragen of ik daar kan/mag frituren.
Iets met artisjokken en dan een hapje van vijgen met honing. Ik vraag mijn vriend even of hij leuke hapjes heeft.
Nee, die heb ik helaas nog niet gevonden! Ik heb ooit zulke lekkere gegeten ergens, maar nooit het recept gevraagd, zo een spijt van. Ik vind wel dat dit recept een goede basis is, maar ik vind m zelf flauwig.
@zaatar mss heb jij nog een recept?
Ik ben eigenlijk erg lui in het maken van mān hummus en gebruik vaak voorgepureerde kikkererwtem van de arabische supermarkt waar ik tahin, olijfolie en eventueel wat kruiden doorheen doe . Voor een gemakkelijke en snelle hummus is dat wel een goeie optie!
Ik dacht ook gelijk aan arancini inderdaad! Anders, als je nog geen ravioli doet, een grote raviolo met een bijzondere vulling? Ik moet denken aan Chris Morocco die ooit op het Bon Appetit kanaal een raviolo met een vulling van eierdooier deed en dan een saus met guanciale en parmezaan geloof ik, als een soort moderne carbonara. Of iets met risotto met inktvisinkt en dan misschien met lamsoor en/of zeekraal?
Edit: en als je er iets deeg/broodachtigs bij wil ipv bruschetta is zoiets misschien ook wel leuk? Kan je qua vulling zo ingewikkeld maken als je zelf wil natuurlijk
Dit is momenteel mijn favoriet.
Mocht je het recept nog niet gemaakt hebben, ik heb voor oudjaar deze hummus gemaakt en ik heb gebruikt:
- 164gr kikkererwten
- 2 gewone theelepels baking soda
- ook voor het zout mijn gewone bestek (gratis tip: niet te veel zout bij het mengsel doet voor je het blend, ik deed dat wel en het was erg zout, volgendeā keer doe ik het pas achteraf na proeven.)
- ik gebruikte sap van 1.5 citroen.
Je bent een schat, dank je wel!
@Mees jij ook bedankt, het klinkt lekker!
@Doperwtje oh klinkt inderdaad als gedoe ja! Maar ik ga het zeker googelen, dank je wel.
Een van mijn lievelings recepten
Wat zijn jullie favoriete soeprecepten? Wel & niet vega(n). Heb een staafmixer gekocht en ben nu helemaal enthousiast over het maken van verse soepen.
En misschien ook tips voor soepkookboeken? Zijn deze aanraders?
Ik heb dat eerste kookboek (gratis via kobo plus) kan wil dingen voor je checken als je vragen hebt Ik weet niet of het voor jou een aanrader is want ik maak niet zo vaak soep en kijk dus nooit in dit boek haha
Oh, ik vind soep heerlijk en maak nauwelijks soep met een recept. Eigenlijk altijd groentesoepen. Wat je nodig hebt is:
- Grote pan
- Lekkere bouillonblokjes
- Basisproduct (Dus welke groente wil je als basis)
- Ui of prei en knoflook als basis om aan te fruiten en extra smaak te geven
- Kruiden / specerij / smaakgever om er een twist aan te geven.
- Staafmixer (hele goede aanschaf)
Zo doe je het:
- Fruit ui/prei/knof aan in de pan
- Stoof de basisgroente mee
- Blus af met in water opgelost bouillonblokje
- laat koken voor 15-30 min
- Breng verder op smaak met jouw gekozen smaakmakers (hangt beetje vanaf, soms moet je deze al meefruiten met de ui, zoals gember of peper, of meekoken, zoals laurierblad of kardamompeulen)
- Bij het serveren kun je de soep nog fancy-er maken door wat gehakte nootjes, gehakte kruiden of creme fraiche erover heen te doen.
Geweldige combinaties;
- wortel /sinaasappelsap
- Pompoen/gember
- Courgette / Kervel
- Bloemkool / gorgonzola
- Tomaten / Italiaanse kruiden
- En wat je verder zelf lekker lijkt!
Succes!
Heb je naast je ene pit toevallig ook een oven? Qua budget eenpansgerechten vind ik shakshuka, couscous met gegrilde groenten en harissa yoghurt, pastasalade, ramen, curry, okonomiyaki, pastasalade, orzo en risotto altijd erg lekker. Mocht je ook een oven hebben kun je ook lasagne maken, pasta bake met penne, spinazie en ricotta en tray bake (groenten en aardappelen roosteren op ƩƩn bakplaat in de oven).
Verder blijven je boodschappen voornamelijk goedkoop als je meerdere gerechten kunt maken met een product. Zo kun je wortels verwerken in een traybake, maar ook in ramen. Of paksoi in curry en in ramen. Zo hoef je maar een paar producten te kopen en kun je wel afwisselende maaltijden maken.
Goeie tips van @George. Misschien heb je een magnetron, waarmee je eerder gekookte rijst of aardappelen kunt opwarmen.
Ik dacht aan een bonenstoofje. Fruit wat prei en knoflook aan een stoof wat paprika of wortel in stukjes zacht. Voor wat jonge kapucijners toe en in stukjes gesneden tomaat (evt tomatenpuree) en laat nog even stoven. Breng op smaak met zout, peper en kruiden wat je lekker vind. (Paprikapoeder, kerrie, oregano, etc). Variatie is om wat gebakken spekjes vooraf te bakken en later toe te voegen.
Kun je met rijst eten, maar hoeft niet.
Oh en met een stoof mandje kun je in 2 lagen eten bereiden.