Favoriete/lekkere recepten

Ik vind deze lekker en makkelijk.

2 likes

@kitsune @smeagol @TanteBetje @roeptoeter Dank! Ziet er allemaal heerlijk uit :ok_hand:t2:

1 like

Hoe voorkom je bij het maken van koolraap frietjes dat het op sommige plekken zwart wordt en op sommige plekken verre van knapperig/gaar/krokant? :sweat_smile:

1 like

misschien eerst kort koken zodat ze niet volledig hoeven te garen in de oven? verder kook ik nooit met koolraap maar dat doe ik vaak met aardappels zo!

3 likes

Ik had ze inderdaad voorgekookt, maar dan misschien juist te lang?:thinking:

Hallo hallo,

Dit recept van hummus al vaak voorbij zien komen hier en ook bekeken en weer weggeklikt omdat alle maten in het Engels zijn en daar ben ik niet zo goed in. En net dacht ik weer aan dit recept en omdat jullie het altijd zo lekker vinden wil ik het toch graag proberen. Heeft iemand zin om mijn te helpen met het omzetten van de maten?

Heb het vast naar het Nederlands vertaald voor mezelf

1 cup gedroogde kikkererwten – Hoe veel gram is dat? Ik heb gegoogeld hoor maar kom er niet helemaal precies achter

2 tsp baking soda, verdeeld – hoe veel is 1 tbs, niet precies 1 theelepel dacht ik, of toch wel?

1 tbsp + 1 tsp sea salt, divided – ok dit is 1 eetlepel en 1 theelepel, nog steeds de vraag, kan ik daar mijn eigen Nederlandse bestek voor pakken?

¼ cup lemon juice – ook hier weer de vraag hoe veel dat is

Offff zal ik gewoon in het kookwinketje bij mij in het dorp zo’n cupsmaat-lepeltjes ding kopen. Net zo makkelijk wellicht haha

1 like

Haha ja dank je, heb ik ook gedaan! Alleen kikkererwten staat er dan niet tussen, wel rijst en andere droge dingen.

1 like

Als ik het opzoek kom ik op de meeste plekken tegen dat een cup gedroogde kikkererwten 200 gram is! En wat eigen bestek gebruiken betreft, als je het precies wil doen zou ik afwegen in plaats van een random thee- of eetlepel pakken (die zijn per merk of serie vaak ook een andere inhoud). Maar als je vaker Amerikaanse recepten wil gebruiken en het omzetten gedoe vindt is zo’n cup setje wel erg handig haha

2 likes

Dan zou ik zo’n cup ding halen. Hoef je in ieder geval nooit meer te rekenen. Vind het zelf heel handig in ieder geval.

5 likes

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dit niet wow vond, heb lekkerdere hummus gehad. Maar van die cupjes halen is wel echt handig! Ik zet het vaak alsnog om bij bakrecepten, maar bij koken vind ik die dingen wel handig (dan hoeft het niet zo precies).

3 likes

Ah lief dank je! Slechte googelaar dan.
Tnx @Lula dan dat ga ik maar doen, net zo handig!

@Bunnyslippers nee niet wow? Hm ben benieuwd, ga het iig 1 keer maken :grin:

1 like

@ZusjevanJoost Ik heb ook betere hummus gehad maar vond het op zich wel de moeite waard voor een keer (zoveel werk is het ook weer niet).
Ik heb geen maten omgerekend voor theelepels en eetlepels want dat is bijna niet te doen. Zou echt zo’n setje lepels kopen.

Samenvatting

200 gram kikkererwten
1 theelepel baking soda
1 eetlepel zeezout

1 theelepel baking soda
1 theelepel zeezout
halve ui
1 laurierblad
5 teentjes knoflook
60 ml citroensap
snufje zout
80 gram tahini
1/2 theelepel komijn
kookvocht kikkererwten

5 likes

Ik ben wel benieuwd wat jouw favoriete recept is voor hummus. Heb je er één die je kunt delen?

2 likes

Voor alle hummusrecepten is het een aanrader om tijdens het mixen/blenden een aantal ijsblokjes toe te voegen voor extra creamy hummus. :heart:

6 likes

Let wel op, per land verschillen de maten ook weer ongeveer. Zo is een Britse cup niet gelijk aan een Amerikaanse en een Australische is ook weer anders. MAAR: toen was daar Nigella en als je googled legt zij uit hoe je die ondeling moet omrekenen zodat je niet 3 setjes cups hebt liggen.

Edit: verschillen zijn klein hoor, 20 ml bijv. Maar kan net het verschil maken

GEDOE

Ik heb binnenkort een etentje met Italiaans thema en ik ben nog op zoek naar een drietal amuses die ik kan maken. De gasten kunnen allemaal goed koken, dus ik wil graag iets bijzonders doen, een standaard bruschetta vind ik voor dit gezelschap wat te simpel. Hebben jullie toevallig nog leuke ideeën? Ik zat al met arancini in mijn hoofd, maar ik moet nog even navragen of ik daar kan/mag frituren.

2 likes

Iets met artisjokken en dan een hapje van vijgen met honing. Ik vraag mijn vriend even of hij leuke hapjes heeft.

3 likes

Nee, die heb ik helaas nog niet gevonden! Ik heb ooit zulke lekkere gegeten ergens, maar nooit het recept gevraagd, zo een spijt van. Ik vind wel dat dit recept een goede basis is, maar ik vind m zelf flauwig.

@zaatar mss heb jij nog een recept?

Ik ben eigenlijk erg lui in het maken van m’n hummus en gebruik vaak voorgepureerde kikkererwtem van de arabische supermarkt waar ik tahin, olijfolie en eventueel wat kruiden doorheen doe :sweat_smile:. Voor een gemakkelijke en snelle hummus is dat wel een goeie optie!