Favoriete/lekkere recepten

Ik zoek lekkere recepten voor sauzen en soepen die makkelijk in te vriezen zijn. Dus als iemand hier nog een lekker recept heeft?

2 likes

Met verse pasta, dat is ook lekker snel klaar. Ik maak 'm vega met vegetarisch gehakt en ik vervang de wijn ook, staat in het recept hoe.

Deze soep is ook top:

Geen pasta of soep, wel goed in te vriezen:

Of als je echt soep wilt, de linzensoep van Ottolenghi.

Als ze in de bonus zijn koop ik verspakketten soep van de Appie om vooruit te koken en in te vriezen. En (lekker luie optie) ook de kant en klare quiches voor erbij. Die quiches zijn niet de aaaaallerlekkerste maar wel makkelijk en snel.

2 likes

Maakt iemand wel eens kaasfondue zonder wijn? Zo ja, is dat gemakkelijk? Wat heb je nodig voor 2 of 4 personen? Google staat er vol mee maar daardoor weet ik ook niet meer wat een goed recept is.

2 likes

Het goede recept is door naar een echte kaasboer te gaan en daar te vragen naar 3 pittige kazen en het recept dat zij erbij geven.
De wijn in een recept kun je vervangen door appelsap of melk of een mix van beide. Een beetje knoflook en een klein lepeltje mosterd doen wonderen, maar zijn naar smaak. Maar echt, de kaas doet het werk, niet de wijn.

2 likes

Ja heb ik weleens gedaan, ook met alcoholvrije wijn. Oké dit was wel vegan kaasfondue uit een potje. Maar normaal vind ik die altijd superlekker en deze miste echt die kick, dat zuurtje, dat wijn het geeft.

Wat zijn jullie favoriete recepten voor soep?
Ik kan wel weer wat afwisseling gebruiken van die ik normaal maak (ik maak vaak bosui/prei en wortel/pompoen/koriander)

Deze! Kan de recepten als het je wat lijkt wel doorsturen

2 likes

Oeeh ja graag! Thanks

2 likes

Ik vind deze altijd heerlijk
https://www.ah.nl/r/1198171
Of in het algemeen houd ik altijd wel van een linzen of bonensoep

1 like

Zou ik het recept van de prei aardappelsoep ook mogen?

2 likes

@Marquez ik ook graag als het kan!

2 likes

@Marquez ik wil het recept ook graag, als je het wil delen.

@Evenveel deze aardpeersoep vind ik ook lekker.
En deze simpele ook, ik maak ´m met vegetarische balletjes van AH of kikkererwten. Verder linzensoep idd, of ik ´gooi´ wat groenten bij elkaar naargelang wat er (over) is.

2 preistengels,
1 ui,
2 tenen look,
2 selderstengels,
½ knolselder,
vermicelli,
blikje tomatenpuree,
1,5 l water,
klontje boter,
olijfolie,
versgemalen peper,
kruidenzout,
laurierblaadje

Snipper ui en look. Snij de prij in halve ringen. Snij selder en knolselder in stukjes. Verhit olijfolie in een soeppot. Stoof ui en look aan en nadien ook de andere groenten gedurende een paar minuten. Voeg 2 el tomatenpuree toe en laat even meebakken . Kruid met peper, zout en een beetje oregano. Giet 1,5 l water over de groenten en breng aan de kook. Verlaag het vuur en leg de gehaktballetjes en het laurierblaadje in de soep. Laat het geheel 20 minuten rustig sudderen. Voeg 10 minuten voor tijd de vermicelli toe en laat ze meegaren in de soep. Kruid bij naar smaak met peper en zout (en andere kruiden).

1 like

Deze vind ik ook lekker (rode linzensoep met kokosmelk) Linzensoep met kokosmelk | De Groene Meisjes

7 likes

Hebben jullie favoriete recepten die je maakt wanneer er veel mensen komen eten? Ik heb volgende week eters en verder dan bruschetta’s kom ik niet (als voorgerechtje) :joy:

Ik maak dan graag iets van een rijsttafel. Maar kan ook bijv. Mexicaans zijn. In ieder geval veel gerechtjes/eten op tafel zodat mensen zelf van alles kunnen pakken en samenstellen. Vind ik ook makkelijk met verschillende dieetwensen en voorkeuren. @Chicago

2 likes

@Chicago Dat is ook precies hoe ik het doe. Zo’n tafel met allemaal kleine gerechtjes staat superfeestelijk en gezellig, en als je iets niet lust kan je het eenvoudig links laten liggen. Ik kies ook meestal voor Indonesisch of Mexicaans.

Heb je toevallig een slowcooker? Ik heb laatst zoetzure kip in een slowcooker gemaakt en mijn gasten van toen hebben het er nog steeds over hoe lekker dat was. :rofl:

4 likes

Dit is een geweldig gerecht dat je grotendeels van.te voren maakt, Alleen het afmaken (in bladerdeeg rollen) en afbakken doe je van te voren. Juist het terugkoelen van alle lagen maakt het lekkerder.

https://ottolenghi.co.uk/recipes/butternut-squash-leek-and-zaatar-pie?utm_source=youtube&utm_medium=social&utm_campaign=christmas_series

Tijdens de oventijd kun je dit bijgerecht makkelijk maken, de dressing maak ik al vooraf:

Vooraf een leuk voorgerechtje (ik had coquilles uit de oven in noilly prat kaassaus) en toe een bitterkoekjespudding. Groot succes.

3 likes

Haha toevallig, dit was precies mijn kerstavond menu! Inderdaad een erg groot succes

1 like

Mijne ook! En sindsdien nog 2 keer geserveerd. Ik zag de YouTube video voor Kerst en vond het goed idee, en het bleek een. topper. En die groente is Ottolenghi’s eigen advies om erbij te serveren. Ik deed er nog de beroemde Ottolenghi groene saus bij, in plaats van die in het filmpje!

1 like

Welke saus is dat?

1 like