Favoriete/lekkere recepten

Met tahin en peterselie, echt heerlijk bij alles!

2 likes

Zoals iedereen al zegt is het het leukst om rondom een thema of land allemaal kleine gerechtjes te maken,
zelf ga ik vaak voor indische curry’s met naan etc. Ook spaans doet het vaak goed met aardappeltortilla, paella, gazpacho en andere kleine tapas gerechten.

Als het moeilijkere eters zijn die niet graag nieuwe dingen proeven of met veel kinderen is het vaak makkelijker als ze zelf kunnen opscheppen wat ze lekker vindeen en als ze willen kunnen ze makkelijk een beetje proeven, in mijn ervaring gaat het beter op dan.

Ik lees dat je al bruscetta hebt. Zelf vind ik amusecups ook altijd leuk, of kleine mini quiches vanfilodeeg in een muffin of cupcake vorm en dan vullen met je vulling

1 like

Heeft iemand een echt goed recept voor moussaka?

1 like

Heeft iemand een favoriet recept voor butter chicken?

Deze maak ik altijd, echt heel rijk aan smaak

2 likes

Ik at van de week bij The Libanese Sajeria een wrap met aubergine, linzen en labneh en heb die vandaag thuis nagemaakt. Ontzettend makkelijk en zo lekker dat ik het recept wilde delen.

Voor een grote pan (ook ideaal om in te vriezen namelijk):
2 aubergines, 2 blikken linzen, grote ui, wat gedroogde pruimen (bij the Sajeria gebruikten ze cranberry maar die had ik niet in huis. Rozijnen zou ook kunnen), blokje groentebouillon, paar tenen knoflook, kaneel, peper (ik gebruikte isot biber voor een lekker rokerige smaak), harissa, zout, olijfolie, bakje labneh, pak Libanees flatbread

Oven voorverwarmen op 200 graden
Aubergines wassen en afdrogen, paar gaatjes in prikken en in zijn geheel insmeren met wat olijfolie. Per stuk goed inpakken in aluminiumfolie samen met de tenen knoflook. Uurtje laten poffen in de oven.

Ui snipperen en in een braadpan bakken in wat olie, daar de gepofte aubergine en knoflook bij doen (die zijn helemaal zacht geworden en vallen zo uit elkaar). Doe daar dan de blikken linzen bij (niet helemaal laten uitlekken), samen met het bouillonblokje, de fijngehakte pruimen en de harissa, kaneel, peper en zout. Ik heb de hoeveelheden naar smaak gedaan, weet niet precies hoeveel van alles.

Dit prutje lekker een tijdje laten sudderen. Dan flatbread besmeren met een laagje labneh, prutje er op en oprollen :100:

41 likes

Dit klinkt heerlijk, dank je wel voor het delen!

3 likes

Welke je wil. Ik had gewoon bruine van de Lidl

Wat lekker! Heb deze nooit gehad daar eigenlijk, werkte er vroeger in de buurt en nam altijd die halloumi met za’atar, ook heel lekker.

Waar heb je je flatbread gekocht? Vind degenen die ik in de winkel heb gekocht altijd zó droog.

1 like

Ik koop het altijd bij zo’n oosters supermarktje hier in de buurt, het merk is Ikra

2 likes

Hebben jullie tips voor lekkere overnight oats recepten/ingredienten? Ik heb nu met geprakte frambozen erop en dan een dun laagje gesmolten chocola als cover maar beetje te ongezond :grimacing: wie heeft het lekkerste recept?

Havermout en chiazaadjes met amandelmelk ‘s avonds in de koelkast zetten, ‘s ochtends een appeltje in blokjes snijden en 1,5 min in de magnetron doen met wat kaneel. En dan alles bij elkaar en mengen met een lepel 100% pindakaas. Liefst die met stukjes pinda erin. Zo lekker :drooling_face: Is al jaren favoriet hier!

6 likes

Lekker! Ik wil alleen ‘s ochtend 0 tijd kwijt zijn dus appel schillen snijden opwarmen en mengen wordt hem echt niet :clown_face::clown_face:

3 likes

Snap ik! Moet eerlijk zeggen dat ik een hele lieve man heb die dat ‘s ochtends voor ons doet, als ik me boven nog sta op te maken :joy:

2 likes

Ik maak zoiets gewoon avond van tevoren, appel snijden en mengen met kaneel. Ik vind dat knapperige van de appel juist lekker. Verder doe ik er nog een of 2 eetlepels kwark doorheen om het extra romig te maken. En wat walnoten

2 likes

Ik doe al 100 jaar chocolade overnight oats:
1/2 cup havermout
3/4 cup amandelmelk
Eetlepel rauwe cacao
Wat honing óf vanille eiwitpoeder
Roeren en in de koelkast
Volgende ochtend halve banaan in stukjes, chiazaad/lijnzaad etc. wat ik in huis heb, beetje 100% pindakaas eroverheen.

Eet af en toe weleens een ander ontbijtje, maar kom altijd weer terug op dit. Vind het gewoon nog steeds zó lekker.

6 likes

Ik doe havermout, chiazaad, twee eetlepels yoghurt, verder aanvullen met (volle) havermelk en dan bevroren mango en framboos. In de koelkast en ‘s ochtends verder niets eigenlijk.

Of 1x in de week appel in blokjes met citroen en kaneel opwarmen zodat het een soort compote wordt (maar nog wel een beetje knapperig), daar doe ik dan elke ochtend een dikke lepel van op de havermout.

Of met bevroren zomerfruit en in de ochtend nog banaan erbij

4 likes

ja! een “lemon cheesecake/tiramisu?” variant:

• 40 gram havermout
  • 15 gram chiazaad
  • vanille eiwitpoeder (of vanille extract)
  • amandelmelk
  • citroenrasp

dit door elkaar mengen en dan een laag met skyr + beetje honing en tot slot toppen met 2 lange vingers in stukjes

2 likes

Heeft er iemand echt een lekker recept voor een tajine? Mag vega of met vlees. Ik heb vandaag deze gemaakt en vind hem mwah:

1 like

Deze is niet in een tajine gemaakt maar kan volgens mij wel prima:

Echt lekker!

3 likes