Feminisme

Ter aanvulling: WC papier zit doorgaans ook in de pakketten van de voedselbank en is dus (gelukkig) gratis voor mensen die daar gebruik van maken. Daarbij is ‘overal’ gratis WC papier, zoals op scholen, maar zijn er niet altijd menstruatieproducten.
Gratis menstruatieproducten zijn specifiek belangrijk omdat mensen die dit niet kunnen betalen bijv. thuisblijven, wat zorgt voor een nog grotere ongelijkheid. (Denk bijv. aan jonge meisjes die maandelijks school missen t.o.v. jonge jongens.)
Het is i.m.o. een van de weinige basisproducten waar nog weinig voor geregeld is. (Niet dat het systeem voor mensen die geen eten of wc papier kunnen betalen heel top is, maar het is beter geregeld dan maandverband.)

23 likes

Hoe zou je zoiets dan vergoed willen zien? Een vast bedrag per jaar dat je kan declareren? Zoals bij brillen?

Maar gaat de overheid dan ook bepalen vanaf welke cupmaathet vergoed wordt? Bij welke winkels wel en bij welke winkels niet? (Oftewel geen vrije beha keuze)…
@Vaiana

1 like

Hahaha misschien moeten we even Ploumen of Simons bellen om dit meer “vorm” te geven :wink:

3 likes

ik heb in elk geval alle zwangerschapsbeha’s en -kledij van de gemeenschappelijke rekening betaald. Dat was ten slotte een gezamenlijke project:)

Ik heb me al wel vaak bedacht dat bvb een gezin met drie tienerdochters versus drie tienerzonen, toch wel een aanzienlijke meerkost is: beha’s, tampons, maandverband, eventueel nog een anticonceptiepil. Ik heb dat een keer aan mijn vriend voorgelegd, en gevraagd of jongens ook zo’n meerkost hadden. Het enige wat hij kon aanbrengen was scheren (maar toen heb ik hem snel duidelijk gemaakt dat de meeste tienermeisjes ook graag een goed scheermesje hebben) en dat opgroeiende jongens super veel kunnen eten. Blijkbaar was dat bij hem wel echt een dingetje, omdat hij als puber de hele tijd honger had.

Maar ik vraag me af of dat die kosten ooit echt berekend zijn, en of er effectief een verschil is in de kosten van tienermeisjes vs tienerjongens basisbehoeften. Een snelle google search leert dat meisjes volgens onderzoek duurder zijn ‘want geven meer geld uit aan kledij en make-up’, maar ik heb het echt over de basisbehoeften. Bovendien zijn er heel wat ge-genderde basisproducten zoals shampoo, deodorant en douchegel, die voor vrouwen ook vaak duurder zijn dan voor mannen. Voor gezinnen in armoede zou het dan effectief een groot verschil kunnen uitmaken of ze jongens of meisjes hebben, en daar zou ook rekening mee gehouden moeten worden.

8 likes

Ik ben er volledig mee eens dat zoiets goed moet overdacht worden, maar ik denk dat we in België/ Nederland nog ver zijn van omstandigheden waarin een systeem dat meisjes een (klein) fiscaal voordeel zou geven, nota bene dan nog om de verschillen gelijk te trekken, zo’n dramatische gevolgen zou hebben.

Voor zover ik weet is dé grote oorzaak van bvb de meisjes-abortussen, juist dat er een heel grote ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen, én dat meisjes vaak een grote kost met zich meebrengen (bruidschat), terwijl jongens als extra kostwinners worden beschouwd. Terwijl het einddoel toch moet zijn dat jongens én meisjes vanaf de start dezelfde kansen hebben.

Vandaag hebben we niet dezelfde kansen. Denk aan menstruatiearmoede, meisjes die niet kunnen gaan sporten omdat ze zich geen goed sportbeha kunnen veroorloven, de zoektocht naar de juiste anticonceptie, tienerzwangerschappen omdat meisje geen anticonceptie konden/wilden betalen. De voorbeelden zijn legio, en de verschillen worden steeds groter naargelang de armoede groter wordt. De maatregelen gaan voor mij dus vooral over mensen in armoede.

Mijn broertje at in de puberteit per dag bijna een heel brood, een pot pindakaas, 1.5L melk, en verder alles wat hij in huis tegenkwam. Ik denk dat hij op een dag meer geld opat dan dat ik in een maand aan menstruatieproducten nodig had.
Zal niet voor alle jongens zo zijn, maar sommige meisjes worden op hun 9e ongesteld en andere op hun 17e, de onderlinge verschillen zijn enorm.
Anticonceptie onder 18 jaar zit in de basisverzekering zonder eigen risico overigens, dus dat is voor een meisje niet duurder.

5 likes

Mijn tante heeft vier zonen, die aten in de puberteit ieder een brood per dag. En dat was alleen nog maar de broodmaaltijd :see_no_evil: Ik weet niet of dat opweegt tegen maandverband.

Het lijkt me ook lastig uit te rekenen, want ieder mens verschilt natuurlijk. Mijn menstruatie is ook zonder de pil vrij licht. Ik heb dus minder maandverband nodig dan iemand die zwaar menstrueert. En mijn broer at helemaal niet zoveel in de puberteit.

Dat zelfde probleem heb je denk ik bij de kostenvergoeding voor beha’s waar het eerder over ging. Beha’s met een grote cupmaat zijn duurder, zelfs als je ze bij de Hema koopt.

1 like

Of gewoon 300 euro behavergoeding per jaar

2 likes

Maar je houdt moeilijke vraagstukken; voor iedereen die zich als vrouw identificeert? Moet dat officier vastgelegd zijn?
Zodra overheid betaalt moet er zo’n streng kader komen en dat lijkt mij in het geval van beha’s best lastig.

Nouja zo lastig is het toch niet we krijgen toch ook allemaal zorg- en huurtoeslag en je kan toch ook brillenvergoeding krijgen en vergoeding voor homeopathie en noem maar op.

Je zorgverzekeraar weet volgens mij ook hoe jij je identificeert

Omdat mensen meer zijn dan productiviteitspaarden en gezinnen met een gezonde werk-zorg balans de staat hoogstwaarschijnlijk minder kosten dan de baten van fulltime tweeverdieners. Ik geloof zelf dat ze op lange termijn meer oplsveren. Dit soort maatregelen zijn ingewikkelde ecosystemen waarbij een kleine draai aan de knop honderden neveneffecten heeft.

Waarbij ik absoluut niet beweer dat een gezonde werkbalans en fulltime werk niet samen gaan, maar wel dat niet iedereen in de mal past en gezinnen vrij moeten zijn om zelf hun behoeften te bepalen.

9 likes

Ik zit hier niet genoeg in (belasting en wat wel en niet gestimuleerd wordt) om erop in te gaan!

Ja best wel, maar ik koop ook nooit A merken eigenlijk, altijd huismerk. Misschien dat dat nog verschil maakt. Maar 10% is best nog een groot aantal mensen die het niet kunnen veroorloven, dat had ik niet in de gaten. Dus als dit ervoor zorgt dat deze mensen geholpen zijn dan is dat heel fijn natuurlijk!

Wat vind je fijn om te lezen? Dat shaaar zegt dat ze er niet genoeg over weet?

Bij ons op het werk wordt er een symposium gehouden. Dat is heel mooi, maar het is jammer dat de ondersteunende tak nooit is uitgenodigd (of ja, ze mogen vast komen, maar het zal niet over hen gaan). Terwijl daar juist veel vrouwen zitten (maar niet in de managersfuncties).

1 like

Ik vind alle reacties op Doutzens viruswaarheid-achtige berichten behoorlijk misogyn. Ja, ze moet stoppen met gevaarlijke onzin verkondigen maar nee ze moet niet ‘haar mond houden en mooi zijn’ (echt gelezen/gehoord ook op dit forum).

3 likes

Ik werk op een universiteit. Vrouwelijke onderzoekers van verschillende faculteiten komen bij elkaar om te luisteren naar interne spreeksters, die iets vertellen over hun onderzoek om op de hoogte te blijven en te kijken of ze kunnen samenwerken.

1 like

Ugh, van die nare pisventjes die altijd bang zijn iets tekort te komen. Bah bah.

1 like