Feminisme

Dit zijn precies de dingen die in mijn bovenbouwklas werden gezegd door de jongens obviously, toen ik zei dat ze een liedje mochten kiezen maar alleen van een vrouw want vrouwendag. Dus nu gaan we straks even een quizje doen om te kijken of ze wel echt weten waar ze het over hebben (spoiler: nee).

10 likes

Sois belle et tais-toi, echt waar, hier? In het Frans klinkt het wel beter.

1 like

Mijn vriendin kreeg vanochtend een enorme bos bloemen van haar werkgever thuisbezorgd vanwege internationale vrouwendag. Ze werkt in een overwegend mannelijke branche en ik vind het echt tof dat ze de moeite hebben genomen even bij de dag stil te staan.

30 likes

Wat goed! Wat zijn de vragen?

Hoeveel bezit vrouwen hebben, hoeveel ze verdienen, hoeveel werk ze doen, hoeveel procent analfabeet is etc. Heel globaal maar wel even met de neus op de feiten. En daarna les over Aletta Jacobs

25 likes

Oh wat goed! Mooie invulling.

Ik benoemde het op werk ook en natuuuuurlijk die ene vet irritante collega vragen wanneer het dan mannendag is :crazy_face::crazy_face::crazy_face::crazy_face: en ik spuwde echt HET IS ELKE DAG MANNENDAG

Natuurlijk allemaal collega’s “rustig rustig misschien moet je er met iemand over praten hahahahaha”
:face_with_symbols_over_mouth:

5 likes

Ja zo irritant!! Altijd als ik me ergens over opwind. Nouja: eigenlijk als iets me aan het hart gaat want opwinden klinkt alsof het een niet passende emotie voor de situatie is terwijl dat het wel is.
:face_vomiting:

Nou de algemene consensus na de quiz was toch wel dat het erg belangrijk is dat er een internationale vrouwendag is. Ze waren behoorlijk in shock van de cijfers. Na de quiz vroeg een meisje: ‘maar waarom hebben we dan eigenlijk mannendag?’. Precies meid. Daarna hebben een hele goeie aflevering van klokhuis gekeken over Aletta Jacobs. Vooral het feitje dat Aletta 25 jaar heeft moeten strijden voor vrouwenkiesrecht kwam wel aan bij ze.

Natuurlijk ook een kereltje dat zich dan alleen maar concentreert op alles wat in die aflevering ‘niet klopte’. Heel irritant. En dan zegt hij later ook nog: ‘ja die vrouwen doen maar, interesseert me niks en ik help ze ook niet’. Nou denk dat we het ook wel zonder jou kunnen maar bedankt. Echt bizar dat je elf bent en dan zo denkt.

36 likes

Dan vraag je je af hoe discussies thuis gaan.

Neeee joh waar denk je gdvrdmm dat je uitgekropen bent?

2 likes

Had dit ook al in WJEKW geplaatst maar wil het ook nog even hier delen: ik luisterde laatst de podcast van Miljuschka Witzenhauzen, Eetgeheimen. Daar maakte de opmerking: “Hoe vaak ik wel niet mannen heb horen zeggen; ‘nou daar heb je die weer met die feministische mening.’ Terwijl, het is natuurlijk helemaal geen feminisme, het gaat over gelijkwaardigheid.’

Ik vind dat zo kwalijk, dat je als vrouw met een groot publiek zulke opmerkingen maakt waarmee je impliceert dat feminisme niet over gelijkwaardigheid gaat terwijl dat juist preciés is wat het is. Straks denken mensen die dit luisteren dat ook, lekker dan. :roll_eyes:

Ik heb trouwens ook bloemen gekregen vandaag haha maar dan voor m’n verjaardag, ik doe gewoon alsof ze ook een beetje voor vrouwendag zijn. :slight_smile:

7 likes

mijn directe collega en ik hadden een stuk taart voor ons zelf gehaald want vrouwendag. Kwam de directeur net binnen met de directeur van een collega organisatie om even het kantoor te laten zien. Vraagt hij: ‘Waarom hebben jullie taart?’ Nou meneer de directeur, omdat het internationale vrouwendag is, en helaas stond er geen taart van de baas voor ons klaar.

Die is met het schaamrood op de kaken de deur uit gelopen.
Mag hopen dat hij hier een lesje van leert.

ps1. Mijn leidinggevende ( man) stuurde wel een mail rond dat er morgen taart is voor iedereen op zijn afdeling.
ps2. onze taart was in ieder geval wel lekker.

34 likes

Oh hier ging het PRECIES zo

Ik heb mijn mond ook maar gehouden want het is volkomen kansloos

1 like

Goede column en goed ook die voorbeelden!

1 like

Ik zou het juist echt vervelend vinden als ik een bos bloemen of een stuk taart zou krijgen van mijn baas op internationale vrouwendag. Of dat mensen iets in de trant zeggen van “fijne vrouwendag” of een liedje over vrouwen doorsturen. Misschien ben ik zuur of snap ik de betekenis van vrouwendag niet maar ik zou op zo’n dag juist extra willen stilstaan bij alle problematiek. Momenteel valt er voor mij weinig te vieren aan vrouw zijn.

Of nou ja, taart is eigenlijk altijd welkom zolang er ook maar serieuze dingen worden ondernomen.

17 likes

Ja ik heb liever gelijke behandeling en salaris dan een stuk taart, maar ik zeg natuurlijk geen nee tegen allebei.

16 likes

Als je dat zou zeggen krijg je wsl gezeur ‘jemig het is voor jullie ook nooit goed hè? Eerst zeuren dat we niets aan vrouwendag doen, halen we taart is het weer niet goed! Nou dan weet ik het ook niet meer!’

5 likes

Nou ik weet het wel pik, wat dacht je van 7% salarisverhoging om de loonkloof te dichten en geen zwangerschapsdiscriminatie of seksistische opmerkingen op de werkvloer. Als je dat hebt gefikst eten we een taartje joeee

15 likes

Ik word zo moe van het tegenargument op stemmen op een vrouw dat je vooral moet stemmen op kwaliteit en niets moet forceren

JA JE KAN HET OOK ALLEBEI DOEN HE

22 likes

Haha, ja blijkbaar is de aanname dan ook dat mensen die lager op een lijst staan niet geschikt zijn voor de Tweede Kamer. Wat gek is, want ik ga er vanuit dat je hoopt op veel zetels voor de partij waarop je stemt 🤷

3 likes