Maar er zijn echt wel veel onderzoeken die aantonen dat vrouwen op managementposities of bijv. bij het handelen in aandelen anders handelen dan mannen. (Dit kan positief gebruikt worden of negatief, het is in eerste instantie gewoon neutraal denk ik.) Is het dan seksistisch om dat te erkennen?
En het is geschreven door een vrouw!
Ik ben het er ook niet echt mee eens. Ik vind hakken erg mooi en ik draag ze graag, maar als ik er mee over straat loop denk ik juist altijd: “Als iemand me nu belaagt dan heb ik geen schijn van kans.” Empowerment door middel van wat je draagt heeft heel erg met je eigen gevoel te maken denk ik, dus een ander kan dat niet echt voor jou bepalen, zowel een man als een vrouw niet.
Het kan ook tegen je gebruikt worden. Althans, ik moest hier aan denken: https://www.volkskrant.nl/economie/hogehakkenopstand-bedrijf-stuurt-vrouw-op-platte-schoenen-op-eerste-dag-naar-huis~b6a43f39/
(Ik vind het echt een mega slecht artikel trouwens. “Schoenen met hakken blijven overigens wel onverminderd populair in het uitgaansleven.” en “De hogehakkenkwestie speelt niet in Nederland, reageert Leontine Bijleveld van de vereniging vrouw en recht.”
Ok Leontine…
Ik ben nog bezig met het bijlezen van dit topic en wil veel dingen kwijt, maar voor nu alvast: Ik heb de afgelopen weken 24/7 in de ub doorgebracht en heb dat Kavanaugh verhaal niet echt meegemaakt. Weet iemand een goed artikel/ bron waar het hele verhaal staat uitgelegd?
Alleen weet je nooit in hoeverre dat in de aard van vrouwen zit en in hoeverre het komt doordat we in een maatschappij leven (en zijn opgegroeid) waarin er verschillende verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen zijn en veel vrouwen daar toch onbewust door zijn beïnvloed. Puur omdat ze dit van jongs af aan al meekrijgen.
Ik denk hier ook vaak over na met betrekking tot make up (en ook wel kleding). Veel mensen zeggen dat het het er bij feminisme niet om draait dat je als vrouw bepaalde dingen moet doen of juist moet laten, maar dat het draait om de keuzevrijheid hierin.
Dan vraag ik me wel heel erg af: er zijn ontzettend veel vrouwen die make up dragen en over het algemeen kleden vrouwen zich ook heel anders dan mannen. (Ik draag zelf bijvoorbeeld vrijwel alleen jurkjes / rokjes en nooit broeken, als dat nog geen typische vrouwenkleding is weet ik het ook niet meer.) Als een vrouw zich ‘vrouwelijk’ kleedt en make up draagt zien we dat niet als iets wat haar minder feministisch kan maken.
Ik denk dat de meeste forummers die make up dragen ook zullen stellen dat dit volledig hun eigen keuze is en dat ze dit juist graag blijven doen omdat het voor hen een manier is om zichzelf te uiten.
Maar ergens is het wel gek. Je ziet zo’n duidelijke scheiding in de maatschappij. Hoe openminded we ook zijn, feit blijft dat mannen heel incidenteel make up gebruiken en ontzettend veel vrouwen dit dagelijks doen.
Is er dan toch een wezenlijk verschil tussen mannen en vrouwen waardoor vrouwen hier meer behoefte aan hebben? Of is die eigen keuze onbewust ontzettend beïnvloed door de niet feministische maatschappij waarin we opgroeien, waarin de verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen nog steeds heel erg verschillend zijn?
In beide gevallen geef je toch eigenlijk in de praktijk een signaal af dat het voor vrouwen nodig (of op z’n minst normaal) is om je mooi te versieren. Impliceert dit dan niet dat het voor vrouwen belangrijk is om mooi te zijn en dat dat voor mannen niet belangrijk is?
Ofwel (heel kort door de bocht): vrouwen moeten mooi zijn, terwijl het bij mannen draait om wat ze kunnen.
Dit laatste is toch juist hetgene waar feministen zich tegen verzetten? (Al was het voor mij persoonlijk alleen al omdat ik het (helaas) niet bepaald van mijn uiterlijk moet hebben.)
Ik weet eigenlijk niet of het in dit topic hoort, maar ik las net dit:
En ben het er zo mee eens, na jarenlang verafgoden van die meiden. Het is zo achterhaald.
Ik zag net deze op YouTube en vond dat dit hier wel thuishoorde
https://youtu.be/tCWRdp5NAFI
Edit: lukt niet om het in te sluiten maar echt de moeite om even te klikken
Mijn moeder had vroeger al een sticker op de auto met “de heer in het verkeer is vaak een vrouw”
En wat is ufffdcht blij?
Oh gelukkig, ik was al bang dat ik weer de nieuwste hippe slang had gemist ofzo.
Eindelijk! Vind het ook zo achterhaald inderdaad.
Zag dat Kendall Jenner op Instagram een foto had gepost met "I’ve had so much pasta since this photo’. Dus een dun model dat al in shape is voor haar andere werk, moet trainen om nog meer in shape te komen voor 1 dag? Ze promoten een manier van leven die voor niemand haalbaar is, zelfs niet voor supermodellen blijkbaar.
Als ik het goed begrijp is het toch gewon ironisch bedoelt?
Ik las het alsof hij juist die ander die stelt dat er een mannen en een vrouwen manier van muziek luisteren is belachelijk maakt. Maar ik kan het ook verkeerd hebben.
Maar is het juist niet goed om te laten zien dat dit soort onzinnige vooroordelen nog steeds spelen in de maatschappij? En de bewoording kan anders maar ik ben ook heel blij dat ik een wijf ben
Ik heb geen goede koptelefoon en geen goede geluidsinstallatie.
Maar ik heb wel een router waar mannen altijd erg van onder de indruk zijn. Als in: erg.
(Ik snap überhaupt niet hoe je een router interessant kan vinden, ik heb m van mn ex overgenomen want ik had een router nodig)
Ja ik snap je wat bedoelt. Dat staat er natuurlijk letterlijk, maar ik meen dat de auteur het juist zo overdreven opschrijft om aan te tonen hoe belachelijk deze denkwijze is. Want het slaat natuurlijk nergens op, dat sommige mensen menen dat vrouwen geen echte muziekluisteraars zijn. Maar ik denk en hoop dat de schrijver dit ironisch bedoelt. Juist omdat hijzelf volgens deze theorie ook een wijf zou zijn. Hij steek eigenlijk de draak met deze zienswijze; ironie.
En ik vind niet dat je je aanstelt, als je het interpreteert zoals jij het interpreteert ik denk alleen niet dat de schrijver het op deze wijze bedoelt. Ik denk dat hij juist zwaar overdrijft om juist degene die dit denken belachelijk te maken.
Ik weet niet of het hier al een keer besproken is (en of ik wel in het goede topic zit), maar ik vroeg me af wat jullie mening/hoe jullie omgaan met (slut)shaming door vrouwen. Zeg je er altijd wat van? Heb je er zelf wel eens last van?
Ik zie dit vaak gebeuren bij zogenaamde gamergirls -> vrouwen die streamen terwijl ze aan het gamen zijn maar vaak veel bloot laten zien. Hoewel ik voorstander ben van ‘als zij dat willen, helemaal prima’, merk ik dat het wel een stereotype in de hand werkt waar ik dan weer ‘last’ van heb (maar ik vind natuurlijk dat geen reden om hen naar beneden te halen). Hetzelfde bijvoorbeeld op Instagram: vrouwen met veel bloot die vervolgens door vrouwen worden bekritiseerd/naar beneden worden gehaald.
Goede vraag, ik merk dat ik zelf ook geneigd ben om vrouwen die veel bloot laten zien/sexy foto’s posten te veroordelen. Terwijl ik het met je eens ben dat als zij dat willen ze dat vooral moeten doen. Ik denk omdat ik het soms lastig vind dat deze vrouwen dan van zichzelf een lustobject maken en bepaalde lichaamsidealen in stand houden. Maar vind het zeker niet eerlijk van mezelf.
Is alweer bijna een week geleden dus ik zal er niet inhoudelijk op in gaan, maar ironie hoeft niet per se grappig te zijn of binnen die context gebruikt te worden.