Feminisme

Dat is toch juist een teken dat we nog lang niet uit onze genderrollen zijn gestapt? Wat maakt het uit of een juf of meester met een kind praat over gevoel?

Ik denk dat dat onvermijdelijk is in een mannenwereld, daar zullen mannen in moeten leveren om gelijkheid te kunnen verkrijgen.

Lijkt me niet dat dat het feministische einddoel is.

2 likes

Ik vraag me af in hoeverre we volledig uit onze genderrollen kunnen stappen. Het gaat er niet over of een juf of meester over gevoel praat, maar feit blijft dat meisjes en jongens gewoon verschillend zijn. Gelijkwaardig ja, maar niet gelijk als in hetzelfde. Het is eerder al eens aangetoond in Joodse kibboetsen waar ze kinderen bewust een genderneutrale opvoeding gaven, dat meisjes echt meer aangetrokken zijn tot poppen en knuffels en jongens meer tot auto’s en constructies. En dat jongens over het algemeen meer met exacte vakken hebben en meisjes meer met talen. Wil uiteraard niet zeggen dat een meisje geen exacte vakken kan en ik vind het ook slecht hoe dit onbewust voor vrouwen zo ontmoedigd wordt, maar ik ben het er mee eens dat het kwalijk kan zijn als jongens of meisjes worden gedwongen om op een bepaalde manier te functioneren die voor hen tegennatuurlijk voelt. En ik denk dat de auteur van hierboven hiermee wel een punt heeft eigenlijk.

7 likes

Wat jij zegt, daar ben ik het veel meer mee eens.
Ik denk dat veel mensen dat verwarren, dat met gelijkheid gelijkwaardigheid wordt bedoelt en niet dat we allemaal hetzelfde moeten zijn. Ik denk ook dat we juist de verschillen tussen man en vrouw in balans nodig hebben voor een goed functionerende maatschappij

Woooow dat is niet oké joh. Ik zou echt kijken of je dit ergens kan melden, ondernemingsraad/vakbond/meldpunt discriminatie iets?! Ik weet niet waar je precies werkt en heb ook niet heel veel verstand er van qua waa rje het best terecht kan. maar dit zo benoemen is echt niet oké.

7 likes

Wooo wat bizar! Ik zou hier sowieso wat mee doen, dat zijn echt hele rare aannames die ze doen. Prima om te zeggen dat het een fulltime functie is, maar dan hoef je er toch niet bij te zetten ‘dĂșs we zoeken een man’

2 likes

Dit mag toch ook gewoon niet? Wtf

1 like

@tukker dit soort studies vind ik altijd heel lastig, want hoe weet je zeker dat die ouders/opvoeders niet toch hun eigen sociale ideeĂ«n doorvoerden? In het boek Inferior wat ik hier al eerder had aangeraden wordt dit ook behandeld en daar was er volgens mij geen verschil als ze baby waren (ze testten dan waar baby’s naar keken, poppen of meer technisch speelgoed) maar vanaf dat ze ouder waren was idd ook dat de jongens een grotere voorkeur hadden voor auto’s enzo. Maar goed, of je dat ooit 100% zeker kan weten zolang die kinderen niet opgroeien in een gecontroleerde omgeving


2 likes

Aahh ok precies! En ja zeker doen als je man-vrouwverschillen en de hele nature/nurture discussie leuk vindt, is echt een interessant boek!

1 like

Oh dat boek Inferior klinkt interessant. Ik heb ook Testostoron Rex gelezen, de auteur van dat boek probeert wetenschappelijk aan te tonen dat er eigenlijk geen verschillen zijn tussen mannen en vrouwen behalve het geslacht en dat dus praktisch alles in principe nurture is.

Het boek heeft wel wat kritiek gekregen, maar het heeft mij persoonlijk wel het standpunt gegeven dat de meeste verschillen meer door nurture komen dan meestal wordt gedacht.

3 likes

Ik vond Het idee m/v van Asha Ten Broeke ook interessant, dat was mijn eerste echte introductie aan feminisme en gendergelijkheid/ongelijkheid. Vond het ook een fijn boek om mee te beginnen zeg maar.

Ik merk dat ik mij steeds meer ga ergeren aan mijn omgeving en ik weet niet zo goed hoe ik er op moet reageren. Ik reageer altijd heel erg uit emotie terwijl ik juist rustig wil uitleggen waarom feminisme belangrijk is. Zo zag ik bijvoorbeeld iemand voorbij komen op tinder en in zijn bio stond dat feministen naar links moesten swipen. Ik was het liefste met hem in discussie gegaan, omdat het mij echt raakt dat je zo kunt denken alleen kan ik mijn punten niet goed onderbouwen. Ik ben dus echt zoekende hoe ik dit het beste kan toepassen in mijn leven.

Ik vind het wel goed dat de Volkskrant allerlei mensen een podium geeft. Het gros van de lezers zal het niet met hem eens zijn, maar zo kun je in ieder geval niet zeggen: ‘wat een linkse eenzijdige kutkrant.’
Althans, dat hoop ik dan maar hù, dat het gros van de mensen denkt: ‘wat lul je.’

(Zegt mijn vader nog steeds voor de grap, maar ja hij heeft dan ook trauma’s. Hij het FD, mijn moeder de Volkskrant, dat huwelijk was vanaf het begin gedoemd te mislukken natuurlijk.)

*Hij had overigens wel een paar punten waar ik in kan komen maar het eerste wat ik dacht was: ‘Pfff het gaat nu even niet over jou.’
(Of nou ja wel, want het is zijn interview, maar ik haat het als mannen doen alsof ze zo getroffen zijn door het feminisme. Meer mannen in het onderwijs willen is ook helemaal niet on-feministisch.)

5 likes

Ik denk dat sommige mannen zich ook wel degelijk getroffen voelen door het feminisme. Ik kan het me ergens wel voorstellen. Ze verliezen in feite hun ‘privileges’ die ze altijd als vanzelfsprekend hebben ervaren. Vroeger kreeg elke man, hoe onaantrekkelijk ook, eigenlijk wel een vrouw (en dus ook seks). Dan kon ie ook een beetje het hoofd van de familie zijn en zich belangrijk voelen. Nu (veel) vrouwen onafhankelijk en ook hoger opgeleid zijn, is dat wel intimiderend. Dat maakt de kansen van veel mannen ook minder. Ik denk dat het voor knappe, hoogopgeleide en/of rijke mannen minder een probleem is, maar voor minder knappe, werkloze Robbie met zijn toch wel degelijk als een bedreiging voelt. Het is niet meer vanzelfsprekend dat hij een vrouw krijgt die zonder morren seks met hem heeft en het huishouden doet en hem op een voetstuk plaatst. En dan is het makkelijk om feminisme de schuld te geven, in plaats van toegeven aan jezelf dat je wellicht gewoon niet de meest aantrekkelijke optie bent.

Ik vroeg me echt vaak af waarom de leukste, mooiste, slimste vrouwen alsnog onzeker zijn, terwijl elke man, hoe grote sukkel het ook is, zich wel de moeite waard lijkt te vinden. Maar ik denk dat dat echt komt van het generaties lang de dominante sekse zijn. Ik denk dat het beter wordt voor vrouwen nu het gelijker wordt (al zijn er nog veel stappen te maken) maar ik kan me levendig voorstellen dat het voor een heel deel van de mannen niet voelt alsof het beter wordt. Ik vind die hele beweging van incels zo ontzettend walgelijk en tegelijk intrigerend. Het slaat nergens op, maar ergens denk ik wel dat zo’n beweging van zielige, verongelijkte mannen ‘erbij hoort’. Ik ben het ook echt helemaal met je eens als je zegt: ‘het gaat nu even niet over jou’, want dat is ook niet zo, maar ik denk dat het voor veel mensen wel het eerste is wat ze voelen, hoe het HEN gaat beïnvloeden. Net als de zwarte pieten discussie in feite. Maar, geen verandering zonder opstand.

7 likes

Ik ben het met je eens maar ik vind het niet zielig. Ik vind dat een beetje het zelfde als wanneer ik zielig zou gaan zitten doen als ik mijn witte privilege kwijt raak (wat helaas nog niet zo is.)
Ik vind het eigenlijk walgelijk dat die mannen hun privililege willen behouden ten koste van een andere groep, terwijl ze zich wel bewust zijn (of in deze tijd bewust zouden moeten zijn) dat het ten koste van een andere groep is.

Dus ja, het is wel logisch maar ik vind dat soort mannen heel naar.

12 likes

Ben t met je eens hoor. Is inderdaad precies hetzelfde als mensen die zielig zitten doen omdat ze hun white privilege zouden verliezen. Ik vind het ook niet zo zeer zielig voor die mannen, maar wel begrijpelijk dat ze mauwen en externaliseren.

1 like

Soms vind ik het wel bijzonder om te zien hoe het er 50-70 jaar geleden aan toe ging.

3 likes

En fijn om te zien dat dit dus al relatief ‘snel’ belachelijk is geworden. Geeft hoop voor de toekomst.

2 likes

Nou ik had het met mn zeer slimme vriendin over dit artikel en ze was het er juist helemaal mee eens. Terwijl ik haar best feministisch vind maar zij vond dat iedereen teveel over 1 kam werd geschoren. Ik had toen het artikel niet gelezen trouwens en dit hier ook niet.

dit vind ik dus ook niet helpen he
 vrouwen die elkaar vriendelijk of minder vriendelijk “behoeden voor vergissingen” die hen minder aantrekkelijk maken, of het nou om figuur gaat of om leeftijd:

1 like

Ik heb deze toevallig gekeken omdat die youtube concealertips nooit werken bij mij, dus ik dacht “eindelijk iemand die me misschien wel kan helpen”.