Alleen weet je nooit in hoeverre dat in de aard van vrouwen zit en in hoeverre het komt doordat we in een maatschappij leven (en zijn opgegroeid) waarin er verschillende verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen zijn en veel vrouwen daar toch onbewust door zijn beĂŻnvloed. Puur omdat ze dit van jongs af aan al meekrijgen.
Ik denk hier ook vaak over na met betrekking tot make up (en ook wel kleding). Veel mensen zeggen dat het het er bij feminisme niet om draait dat je als vrouw bepaalde dingen moet doen of juist moet laten, maar dat het draait om de keuzevrijheid hierin.
Dan vraag ik me wel heel erg af: er zijn ontzettend veel vrouwen die make up dragen en over het algemeen kleden vrouwen zich ook heel anders dan mannen. (Ik draag zelf bijvoorbeeld vrijwel alleen jurkjes / rokjes en nooit broeken, als dat nog geen typische vrouwenkleding is weet ik het ook niet meer.) Als een vrouw zich âvrouwelijkâ kleedt en make up draagt zien we dat niet als iets wat haar minder feministisch kan maken.
Ik denk dat de meeste forummers die make up dragen ook zullen stellen dat dit volledig hun eigen keuze is en dat ze dit juist graag blijven doen omdat het voor hen een manier is om zichzelf te uiten.
Maar ergens is het wel gek. Je ziet zoân duidelijke scheiding in de maatschappij. Hoe openminded we ook zijn, feit blijft dat mannen heel incidenteel make up gebruiken en ontzettend veel vrouwen dit dagelijks doen.
Is er dan toch een wezenlijk verschil tussen mannen en vrouwen waardoor vrouwen hier meer behoefte aan hebben? Of is die eigen keuze onbewust ontzettend beĂŻnvloed door de niet feministische maatschappij waarin we opgroeien, waarin de verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen nog steeds heel erg verschillend zijn?
In beide gevallen geef je toch eigenlijk in de praktijk een signaal af dat het voor vrouwen nodig (of op zân minst normaal) is om je mooi te versieren. Impliceert dit dan niet dat het voor vrouwen belangrijk is om mooi te zijn en dat dat voor mannen niet belangrijk is?
Ofwel (heel kort door de bocht): vrouwen moeten mooi zijn, terwijl het bij mannen draait om wat ze kunnen.
Dit laatste is toch juist hetgene waar feministen zich tegen verzetten? (Al was het voor mij persoonlijk alleen al omdat ik het (helaas) niet bepaald van mijn uiterlijk moet hebben.)