Feminisme

Gisteren keek ik Pauw en hij had het met Jort Kelder over een hele rijke vent die de Hema ging kopen. Hij had helikopters, hij had meer dan 40 bedrijven en ook 3 dochters. Er werd een foto getoond van die man met zijn dochter. Ik dacht al: “oh God hier gaan we, wie gaat m maken. Jort of Jeroen?” Er valt een korte stilte na die foto, Jeroen zegt: “Ehh ehh hoeveel Ehh kosten die helikopters per stuk eigenlijk?” Er wordt al gegniffeld in het publiek. Jort: “ Aaaaaa ik dacht dat je ging vragen hoeveel kost zo’n dochter haaaaaa.” Publiek ligt dubbel.
Sorry voor deze lange inleiding maar ik word hier zo verdrietig van, dat dagelijkse nonchalante seksisme, die old boys network grapjes ALTIJD ten koste van vrouwen. Niemand die er wat van zegt. Iedereen lacht het weg. En hoe meer ik er op ben gaan letten, hoe erger het lijkt te zijn. Ik weet niet hoor, ik word er zo moedeloos van.

11 likes

‘we zijn pas echt geëmancipeerd als er ook luie, slechte vrouwen aan de top komen.’

Uit het interview met Beatrice de Graaf uit Volkskrant Magazine van dit weekend, hoop dat dit mag, vond dat ze hele zinnige dingen zei.

24 likes

Hier het hele interview, maar weet niet of je dat kan lezen zonder abonnement

8 likes

Ben het niet met alles eens en ze zegt het wat hard haha, maar ze heeft het op sommige punten gewoon echt gelijk. Mannen passen zich nooit aan, vrouwen wel áltijd. En natuurlijk is niet iedere man zo, maar het is wel een onderliggend probleem.
6 likes

Handig, nu hoeven we zelf niet meer uit te zoeken wat ons machtig maakt, hij heeft het helemaal uitgezocht.

2 likes

Ik merk de laatste tijd dat ik heel erg neig naar het idee dat mannen en vrouwen echt niet zo anders zijn. Zeker als je het dan hebt over vrouwenquota en vrouwen aan de top, hebben mensen vaak de argumenten: ‘ja het is een beter bestuur met vrouwen want die kijken nu eenmaal anders naar dingen/kunnen beter overleggen/zijn gevoeliger voor sfeer’. En ik denk dan: ‘nee het is gewoon onrechtvaardig dat vrouwen nog steeds niet de kans krijgen. Die moeten ze niet krijgen omdat ze zo speciaal zijn, die moeten ze juist krijgen omdat ze normaal en net als mannen zijn’.

7 likes

Je kunt als je dragking bent een cursus volgen om je fysiek meer als een man te gedragen. Eigenlijk zou ik best eens zo’n les willen doen om te kijken wat er allemaal anders is, zoals inderdaad meer ruimte innemen. Ik zou het denk ik niet altijd toepassen maar lijkt me leuk om te kunnen.

5 likes

Maar er zijn echt wel veel onderzoeken die aantonen dat vrouwen op managementposities of bijv. bij het handelen in aandelen anders handelen dan mannen. (Dit kan positief gebruikt worden of negatief, het is in eerste instantie gewoon neutraal denk ik.) Is het dan seksistisch om dat te erkennen?

En het is geschreven door een vrouw! :exploding_head:

Ik ben het er ook niet echt mee eens. Ik vind hakken erg mooi en ik draag ze graag, maar als ik er mee over straat loop denk ik juist altijd: “Als iemand me nu belaagt dan heb ik geen schijn van kans.” Empowerment door middel van wat je draagt heeft heel erg met je eigen gevoel te maken denk ik, dus een ander kan dat niet echt voor jou bepalen, zowel een man als een vrouw niet.

Het kan ook tegen je gebruikt worden. Althans, ik moest hier aan denken: https://www.volkskrant.nl/economie/hogehakkenopstand-bedrijf-stuurt-vrouw-op-platte-schoenen-op-eerste-dag-naar-huis~b6a43f39/
(Ik vind het echt een mega slecht artikel trouwens. “Schoenen met hakken blijven overigens wel onverminderd populair in het uitgaansleven.” en “De hogehakkenkwestie speelt niet in Nederland, reageert Leontine Bijleveld van de vereniging vrouw en recht.”
Ok Leontine…

2 likes

Ik ben nog bezig met het bijlezen van dit topic en wil veel dingen kwijt, maar voor nu alvast: Ik heb de afgelopen weken 24/7 in de ub doorgebracht en heb dat Kavanaugh verhaal niet echt meegemaakt. Weet iemand een goed artikel/ bron waar het hele verhaal staat uitgelegd?

Alleen weet je nooit in hoeverre dat in de aard van vrouwen zit en in hoeverre het komt doordat we in een maatschappij leven (en zijn opgegroeid) waarin er verschillende verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen zijn en veel vrouwen daar toch onbewust door zijn beïnvloed. Puur omdat ze dit van jongs af aan al meekrijgen.

Ik denk hier ook vaak over na met betrekking tot make up (en ook wel kleding). Veel mensen zeggen dat het het er bij feminisme niet om draait dat je als vrouw bepaalde dingen moet doen of juist moet laten, maar dat het draait om de keuzevrijheid hierin.

Dan vraag ik me wel heel erg af: er zijn ontzettend veel vrouwen die make up dragen en over het algemeen kleden vrouwen zich ook heel anders dan mannen. (Ik draag zelf bijvoorbeeld vrijwel alleen jurkjes / rokjes en nooit broeken, als dat nog geen typische vrouwenkleding is weet ik het ook niet meer.) Als een vrouw zich ‘vrouwelijk’ kleedt en make up draagt zien we dat niet als iets wat haar minder feministisch kan maken.
Ik denk dat de meeste forummers die make up dragen ook zullen stellen dat dit volledig hun eigen keuze is en dat ze dit juist graag blijven doen omdat het voor hen een manier is om zichzelf te uiten.

Maar ergens is het wel gek. Je ziet zo’n duidelijke scheiding in de maatschappij. Hoe openminded we ook zijn, feit blijft dat mannen heel incidenteel make up gebruiken en ontzettend veel vrouwen dit dagelijks doen.
Is er dan toch een wezenlijk verschil tussen mannen en vrouwen waardoor vrouwen hier meer behoefte aan hebben? Of is die eigen keuze onbewust ontzettend beïnvloed door de niet feministische maatschappij waarin we opgroeien, waarin de verwachtingspatronen voor mannen en vrouwen nog steeds heel erg verschillend zijn?

In beide gevallen geef je toch eigenlijk in de praktijk een signaal af dat het voor vrouwen nodig (of op z’n minst normaal) is om je mooi te versieren. Impliceert dit dan niet dat het voor vrouwen belangrijk is om mooi te zijn en dat dat voor mannen niet belangrijk is?
Ofwel (heel kort door de bocht): vrouwen moeten mooi zijn, terwijl het bij mannen draait om wat ze kunnen.

Dit laatste is toch juist hetgene waar feministen zich tegen verzetten? (Al was het voor mij persoonlijk alleen al omdat ik het (helaas) niet bepaald van mijn uiterlijk moet hebben.)

12 likes

Ik denk inderdaad dat dit allemaal aangeleerd gedrag is. Voor mij draait feminisme inderdaad ook om die keuzevrijheid, omdat het denk ik ook teveel gevraagd is van de maatschappij (en misschien wel van jezelf) om al dat aangeleerde gedrag af te leren. Ik houd van kleren en make-up, maar ik besef me ook dat dat iets is wat ik mooi vind omdat het normaal is. Maar dat laatste wat jij zegt over wat vrouwen op hun uiterlijk beoordeelt worden en mannen op hun kunnen, is denk ik ook heel erg waar.

Soms vind ik het wel moeilijk in hoeverre je daar dan in mee moet gaan, als in: je vrouwelijkheid juist benutten als het je uitkomt, of dat je dat juist weer niet moet doen als een soort act of restistance. Ik las eens een column van een vrouw die het niet meer wilde dat mannelijke verkopers haar iets gratis of met korting aanboden omdat ze een vrouw is. Ze vond het hypocriet om de hele tijd voor gelijkheid te zijn en dan wel het verschil weer te ‘misbruiken’. Dat vond ik wel heel mooi, maar ik denk dan ook weer: wij hebben al zoveel nadeel aan het vrouw zijn, geniet dan van die kleine gelukjes :’) maar dat is misschien een bad feminist denkwijze haha

5 likes

Ik weet eigenlijk niet of het in dit topic hoort, maar ik las net dit:

En ben het er zo mee eens, na jarenlang verafgoden van die meiden. Het is zo achterhaald.

4 likes

Ik zag net deze op YouTube en vond dat dit hier wel thuishoorde
https://youtu.be/tCWRdp5NAFI

Edit: lukt niet om het in te sluiten maar echt de moeite om even te klikken

Mijn moeder had vroeger al een sticker op de auto met “de heer in het verkeer is vaak een vrouw”

12 likes

En wat is ufffdcht blij?

Oh gelukkig, ik was al bang dat ik weer de nieuwste hippe slang had gemist ofzo.

2 likes

Misschien reageert Coolblue hier wel goed op als je dit meldt, ze staan toch zo bekend om hun ‘vlotte’ imago?

1 like

Eindelijk! Vind het ook zo achterhaald inderdaad.

Zag dat Kendall Jenner op Instagram een foto had gepost met "I’ve had so much pasta since this photo’. Dus een dun model dat al in shape is voor haar andere werk, moet trainen om nog meer in shape te komen voor 1 dag? Ze promoten een manier van leven die voor niemand haalbaar is, zelfs niet voor supermodellen blijkbaar.