ik ben echt een beetje radfem tegenwoordig want ik vind het irritant als ik boeken van vrouwelijke buitenlandse schrijvers lees en ik dan zie dat die vertaald zijn door een man ![]()
Dit soort dingen geeft het feminisme dus een slechte naam
Is het dan de bedoeling dat feminisme een goede naam heeft? (En voor wie?)
Ook wel geĂŻnteresseerd in jullie beider onderbouwing @issa
huh hoezo?
ik voer geen campagne tegen mannelijke vertalers ofzo, zeg er zelfs nog bij dat ik het zelf ook wat radicaal vind én ik plaats het op een vrouwenforum in een feminisme topic.
@Pastiche woorden en de vertaling daarvan zijn afhankelijk van perspectief en context en mannelijk perspectief is nu eenmaal vaak anders want door het leven gaan als man vs als vrouw is nu eenmaal anders (niet op gender essentialistische manier bedoeld). in werkelijkheid zal het verschil tussen een vrouwelijke of mannelijke vertaler allemaal wel meevallen hoor, het is geen homerus in het oud grieks, en ik lees de boeken alsnog gewoon, maar ik kies er de laatste tijd voor om zoveel mogelijk vrouwelijke schrijvers te lezen omdat ik in mijn leven al genoeg media gemaakt door mannen heb geconsumeerd, en dan heeft het mijn voorkeur dat de vertaling ook door een vrouw wordt gedaan.
en buiten het vertaaldingetje om vind ik het gewoon een extra fijne gedachte dat er zoveel mogelijk vrouwen aan het boek hebben meegewerkt. als ik kan kiezen tussen een vertaling door een vrouw of door een man kies ik als eerste de vrouw
als ik daarmee feminisme een slechte naam geef ligt dat denk ik meer aan mensen die sowieso gewoon commentaar willen hebben op feminisme. idd wat jij zegt, voor wie moet feminisme een âgoedeâ naam hebben, de mensen die erop willen haten vinden toch wel manieren.
Als je benieuwd bent hoe vertalers hier zelf naar kijken dan kan ik je een nummer van het tijdschrift filter aanraden. Het gaat om nummer 2 van jaargang 30. Er staan verschillende artikelen en essays in over dit thema.
En de FixDit podcast ken je die al? Het manifest wat wordt genoemd is ook een aanrader. Op dit moment hebben ze ook een historische podcast serie is erg leuk!
Haha waanzinnig hoe jij voor letterlijk alles een artikel of boek of podcast weet te tippen, echt een groots talent en kunde <3
wat interessant, ik ken het allemaal niet en ik ga er naar kijken! dankjewel :))
Ik vraag me af wat jullie associatie is met het woord âfelâ?
Moest eraan denken omdat ik zonet een discussie/ruzie met mân vriend had en ik gewoon hartstikke serieus mijn kant van het verhaal zat aan te geven, en ik dan âfelâ genoemd word. Heb ook al eerder bij hem aangegeven dat ik dat woord vervelend vind. Hoor niet alleen van mannen, maar ook wel eens van mân zus of moeder tijdens discussies. Ik scheld niemand (uiteraard) uit, ben niet aan het schreeuwen en voor mijn gevoel dan gewoon heel serieus ergens tegenin aan het gaan.
Weet niet, voor mijn gevoel zit er soms een seksistisch randje aan dat woord ofzo? Zal vast ook wel bij mannen gebruikt worden maar zie het toch vaker bij vrouwen. Het triggert me gewoon echt meteen wanneer dat gezegd wordt.
Ik weet niet of ik dat woord wel eens gehoord heb bij een man, zeker wel voor vrouwen inderdaad.
Mensen vinden mij ook fel. Maar mogelijk omdat ik zeer duidelijk in discussies zit op mijn standpunt en scherp ben in de dingen die ik zeg.
Herkenbaar, ik word ook vaak fel genoemd. Terwijl ik gewoon inhoudelijke argumentatie geef. En vind het ook zeer irritant als iemand dan zegt dat ik rustig aan moet doen.
Hierop aan aanhakend, weet je wat ik echt HAAT? Als ik iets zeg, of voor mezelf opkom en dat iemand dan een kat nadoet? Zo âmraaauw!â Je kunt me haast niet bozer krijgen. Doe normaal.
Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik zou dan echt niet voor mezelf instaan, wtfâŠ
Ja en ook gewoon door vrouwen hĂš? ![]()
Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar in hetzelfde kader wel regelmatig âNiet zo happen!!â als ik wat terugzeg.
How about dat jij dan eerst je bek houdt?
Mijn associatie: ik vind fel meer met je energie te maken hebben. Je kan inhoudelijke discussies voeren zonder fel te zijn door wat lager in je energie te blijven. Dat vind ik zelf prettiger om mee te discussiëren als iemand dat doet maar ook bij mezelf. Dan heb ik het wel over gezonde discussies hÚ. Je kan het verschil ook wel hier op het forum voelen vind ik.
@ZusjevanJoost mensen doen een kat na als jij gewoon praat? Ik denk dat ik ze een mep zou geven, wat bizar
Nee niet gewoon praat maar maar als ik mijn mening geef of zeg ik vind dat hoe Piet dat net tegen mij zei echt niet ok, bijvoorbeeld. Iig in een situatie waarbij ik mijn mening geef. Nouja dat is wel gewoon praten natuurlijk maar je snapt me vast ![]()
@Whistle ah ook zo irritant!
Ah dat is zo irritant!! Echt een manier om je de bek te snoeren ipv op inhoud een gesprek aan te gaan