Feminisme

Ik wil het boek ei foetus baby van Trudy Dehue even tippen. Ik ben ongeveer op de helft nu maar het is een heel interessant boek. Ze is bij de podcast Groene Amsterdammer te gast geweest om over haar boek te praten, ook een leuk gesprek.

3 likes

Damn Honey post dit vrijdag: Spotify

Maar wat is er gebeurd? Ik kan niks vinden op hun socials en lees ook geen extreem nieuws in het actualiteitentopic?

Weet iemand waar ze het over hebben?

2 likes

Het klinkt als iets persoonlijks en ik denk dat als ze het zouden willen delen (nu of ĂŒberhaupt) dat ze het wel specifiek hadden gemaakt.

11 likes

Ik denk dat je gelijk hebt maar dan vind ik het wel een gekke upload, plaats dan niks i.p.v. 3,5 minuut nietszeggend ergens omheen lullen dat er iets heel ergs is gebeurd en dat er daarom geen nieuwe aflevering is? :sweat_smile:

Hoezo? Ze krijgen waarschijnlijk ook heel veel vragen als er een keer geen aflevering is dus hebben daar misschien liever eigen regie in. Ze hebben nu wel weer een nieuwe aflevering waarin ze aangeven dat een goede vriend ernstig ziek is.

Uiteraard #zelfweten maar ik kreeg alleen maar meer vragen ervan. Ik dacht oprecht dat er iets algemeens heftigs was in de wereld waar ik vanaf moest weten dus vandaar dat ik het een gekke post vond. Als ze zeiden dat er in hun privé sfeer iets was waar ze niet op in wilden gaan dan was het al veel duidelijker. Als er helemaal geen post was dan had ik me persoonlijk niet eens gerealiseerd dat er een keer geen nieuwe aflevering was.

Ik vond het echt mega duidelijk dat het iets privé’s was uit die 3 minuten.

13 likes

Really?

2 likes

Ja want als er iets privé was zou ik zelf nooit 3,5 minuut vol lullen waarom er geen aflevering is zonder te zeggen waarom er geen aflevering is?!

Maar nu lijkt het alsof ik het allemaal heeeeel erg vind en wordt het een beetje opgeblazen. Het is niet zo zwaar als dat het nu overkomt. Ik dacht na die upload gewoon heel luchtig “oh wat een vaag verhaal, wat is er gebeurd?” Toen ging ik zoeken op hun socials: niks. Op het nieuws: niks. En daarna mijn post hier of ik iets gemist had. Nee dus. Prima!

Maar ik blijf erbij dat een korte simpele “er is privĂ© iets gebeurd en daarom is er geen aflevering” duidelijker was. :smiling_face_with_tear: (En waarom leg ik dus hier uit)

1 like

Hee, het is nog helemaal niet over de nieuwe wet gegaan!

Wat vinden jullie daarvan en hoe ervaren jullie onze seksduider des vaderlands Linda Duits hier? Ik heb het helaas af moeten zetten omdat ik haar redeneringen de plank zo rakelings zie missen dat het net te pijnlijk was.
Sorry Linda maar je ergert me zo dat ik op het punt sta om over die dooie haarpunten van je te beginnen.

1 like

Het boek 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis is zo leuk! Ik heb die een hele tijd terug tweedehands gekocht en heb er al heel wat in gebladerd en gelezen. Een heel groot gedeelte van de vrouwen uit dit boek ken ik niet, maar dat zal voor veel mensen gelden. Het grappige is dat nu ik er op let, ik ze steeds meer tegen kom in boeken, podcast enzovoorts.
Bij Parel radio was er aflevering over Mien Ruys. Blijkbaar een hele bekende ontwerper van tuinen. Ik had nog nooit van haar gehoord maar vond het een hele leuke aflevering. Dus ik dacht laat ik eens in dat naslagwerk/boekwerk zoeken of ze er in staat. Dat is dus zo! Een korte biografie en dan weer namen in dat stukje die weer naar andere vrouwen verwijzen in het boek. Er staan echt heel veel verschillende vrouwen in die iets hebben betekend op wat voor manier dan ook. Dus voor als als je nog eens op zoek bent naar een leuk cadeau, dan is dit boek echt een aanrader.

Het boek Vraauwlu is trouwens ook een tip als je eens wat meer wilt weten over de geschiedenis van vrouwen uit de provincie Groningen. Heel interessante dingen staan er in en wat mij het meeste verbaasde was hoeveel Groningse vrouwen hebben gedaan in de vrouwenbewegingen en hoe er contact onderhouden werd met andere provincies.

Ik heb de lijsten van vrouwen niet naast elkaar neergelegd, maar er zal vast overlap in zitten. Er is alleen wel een verschil qua inhoud en opmaak. Waar 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis een naslagwerk is en daardoor best beknopt, is Vraauwlu wel wat meer een geschiedenisboek over Groningen aan de hand van vrouwen uit de geschiedenis. Wel beknopte informatie, maar omdat het nog een ander hoofdthema heeft leest het wel anders en doet het anders aan. Nja ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
De opmaak is van vraauwlu meer als een populair non fictie boek met plaatjes en mooie uitlijningen enzo. 1001 vrouwen is veel zakelijker en soberder qua opmaak, wel foto’s maar het is minder uitnodigend om achter elkaar door te lezen. Het is wel op roze papier gedrukt dat dan weer wel.

In elk geval beide boeken zijn interessant en de moeite van het lezen waard!

Edit: oh ik kom net ergens achter wat te leuk is om niet te delen. In het boek 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis word geschreven over Aagje Klaasdr. Luijtsen. Ze word omschreven als een briefschrijvende zeemansvrouw. Ze is bekend geworden door een stapel brieven die ze aan haar man heeft geschreven tussen 1776 en 1780. (kan je terug vinden op pagina 786 bij nummer 574) In een van die brieven schrijft ze over de dood van haar zoontje. Dat kwam me heel bekend voor. En wat blijkt in het boek PS staat deze brief afgedrukt! Dus mocht iemand benieuwd zijn naar de brief, die staat op pagina 282 en verder.

17 likes

Wat leuk dank voor het delen!

2 likes

Hoe heet ook alweer dat instagram account waar posts op staan die (normaliter) tegen een vrouw gezegd worden. Maar dan omgedraaid, dus tegen een man?

bedanktwitteman?

Nee, maar wel soortgelijk.
Thanks trouwens, want die heb ik ook een tijd gevolgd en nu weer toegevoegd.

1 like

Ik denk dat je @themanwhohasitall bedoelt!

1 like

Ik lees de opzij altijd en nu vond ik in de kringloop een aantal nummers uit de jaren 1995 t/'m 1998. Super leuk om door te bladeren en te lezen. Er komen veel dingen voorbij die nu ook nog actueel zijn maar ook dingen die nu niet meer zo’n rol spelen want het is al veranderd. Er staan trouwens ook veel grappige cartoons in.
Dus mocht je nog eens in de kringloopwinkel hele oude opzij’s zien liggen, aanrader om mee te nemen!

7 likes

Wie werden er langs de Feministische Maatlat gelegd?

3 likes

Ik heb het even opgezocht en deze mannen werden langs de meetlat gelegd

• Willem Wagenaar (juli/aug 1997)
  • Dries van Dantzig (juli/aug 1996)
  • RenĂ© Kahn (juli/aug 1998)
  • Willem Van Tilburg (juli/aug 2005)
  • Joop van Reijden (jan 1995)
  • Nico Frijda (juli/aug 1995)
  • Wim Kok (dec 1997)
  • Jos Brink (jan 1996)
2 likes

Ik wil 8 maart graag naar de vrouwenmars in Amsterdam. Is dat ook een beetje toegankelijk voor een kind? Ik wilde m’n dochter van 9 meenemen, of is het een beetje te heftig misschien?

1 like