Feminisme

68% volgens de exit polls voor repeal. Dus 68% heeft voor legalisatie abortus gestemd. Yes.

17 likes

Deze uitslag maakt me zo blij! Ik heb familie in Ierland en heb dit op de voet gevolgd.
Ook regelmatig dat ik Ierland was en er mensen zag demonstreren. Voor en tegen.

1 like

Ik quote even mezelf.

14 likes

Wauw, dit is echt herkenbaar.
Mijn vriend is ook zo, maar ik moet ook zeggen dat hij is opgevoed met deze denkbeelden: vrouw doet alles in huis, man niet. Vrouw kookt, man niet. Vind het soms wel moeilijk, maar blijkbaar kan hij er ook ‘niets’ aan doen omdat hij hiermee opgevoed is. Hij doet ook geen moeite om zijn denkbeeld te veranderen (in mijn opzicht).
Dit is wel een eye opener, thanks for sharing!

2 likes

Wat een geweldige comic! Thanks for sharing! Ik heb een (inmiddels) behoorlijk feministische vriend maar idd met het vooruitdenken over alles behalve boodschappen trek ik nog de “zwaarste last”. Terwijl hij concreet meer in het huishouden doet doordat hij vaak eerder thuis is dan ik.

1 like

Heb je niet dat je er nu juist meer aan gaat ergeren? Hier ook de verdeling van huis uit dat de vrouw alles in het huishouden doet.
Ik vond de commic ook erg herkenbaar, maar ik merk dat ik mij de laatste dagen juist meer erger. Omdat ik mij nu nog bewuster ben geworden van wat ik allemaal doe in huis en als ik iets vraag dat dan alleen letterlijk datgene gebeurt en niet even verder meegedacht wordt.

1 like

Ik ben wel erg blij dat mijn vriend qua huishouden en werken is opgevoed met het idee dat mannen en vrouwen gelijk zijn, maar qua tradities en etiquette heeft hij wel een traditioneel beeld. Zo ging hij er bijvoorbeeld gewoon vanuit dat onze toekomstige kinderen zijn achternaam gaan krijgen.

Ik vind mijn eigen voorliefde voor etiquette trouwens soms ook moeilijk te rijmen met mijn feministische ideeën. Feminisme gaat in mijn ogen over gelijkwaardige behandeling van alle geslachten, maar behandel je iemand gelijkwaardig als je als vrouw niet op hoeft te staan als je een man een hand geeft en andersom wel? (Zo zijn er nog duizenden voorbeelden maar dit kwam het eerste in me op.)

Misschien kan ik hier terecht met de volgende vraag: ik werkte aan een project voor mijn studie samen met een jongen (uit Iran, heeft lange tijd in Amerika gewoon, doet er eigenlijk niet toe maar wil ik alleen mee aangeven dat hij in andere landen heeft gewoond dan in Nederland en daardoor mogelijk andere ideeën heeft). Hij vertelde me heel vaak dat hij een feminist was en dat hij moeite had met het feit dat mensen hem soms niet serieus namen, want hij was een man en mannen konden, volgens veel mensen, geen feministen zijn (zoals hij dus beweerde).

Nou zal ik even een hele korte achtergrond over mijzelf geven, ik ben geen feminist, weet er ook echt het fijne niet van, en misschien zou je mijn ideeën wel feministisch kunnen noemen maar noem ik mezelf gewoon geen feminist. Ik vind het allerbelangrijkste dat iedereen gelijkwaardig behandeld wordt en als die jongen van mijn studie zich een feminist wil noemen en dat als man wil zijn, dan lijkt mij dat helemaal dikke prima en ik denk een mooi gebaar als hij daar ook echt voor zou staan.

Maar dat is dus juist mijn hele punt, hij noemde zichzelf een feminist, maar zijn gedrag bewees juist het tegendeel. Hij deed zo ontzettend denigrerend naar mij in de samenwerking tijdens ons project. We deden dit ook nog samen met een andere jongen (uit India, wederom noem ik dit omdat het misschien relevant zou kunnen zijn) en ik denk dat we alle drie op hetzelfde niveau zaten, zo ongeveer. Het was een technisch vak en ik wist van de jongen uit Iran dat hij niet zo goed was, of tenminste niet veel tijd wilde besteden aan het uitwerken van de opdracht en eigenlijk alleen maar met het praktische deel bezig wilde. Nou doet dat er allemaal niet zo heel veel toe, maar ik kan dus wel goed vergelijken hoe hij zich gedroeg tegen mij en tegen die andere jongen uit India. Het kwam op mij duidelijk over dat zijn gedrag geleid werd door het feit dat ik een vrouw ben. Hij vond dat ik de kutklusjes wel even kon opknappen, hij wees ål mijn ideeën af (terwijl ik lang genoeg studeer om te weten dat dat gewoon goede ideeën waren), wilde alleen maar dat alles zo ging zoals hij dat wilde en maakte ook regelmatig grapjes dat ik bepaalde dingen niet begreep, omdat ik een vrouw ben (dat zij hij er letterlijk bij).

Voorbeelden als: ach jij eet natuurlijk kleine porties want je bent een vrouw. Snap je wel hoe dat allemaal moet (een technisch onderdeel van de opdracht, ik studeer fucking hell al 7 jaar een technische studie). Ooooh maar ja jij gebruikt windows, je begrijpt natuurlijk niet hoe apple producten werken (ik heb een iphone en jongen uit india had ook een windows laptop). Oooh het is black friday, jij bent natuurlijk al vanaf vanochtend aan het shoppen (zegt de persoon die op dag 1 alle nieuwe gadgets van apple moet hebben). Dat ik de presentatie maar moest gaan doen, want dan gaf de mannelijke docent vast een hoger cijfer als ik een beetje leuk zou doen.

Nouja zou kan ik nog eindeloos door blijven gaan, maar HOE durft zo’n vent zich een feminist te noemen, toch? Ik werd er echt misselijk van dat hij het zijn van een feminist als het ware misbruikt om een beetje in goede aard te vallen, om vervolgens de meest vreselijke man te zijn die afschuwelijk doet tegen vrouwen.

Wat zouden jullie in zo’n situatie doen?

(Ondertussen is dit alweer een paar weken geleden en heb ik deze hele gozer uit mn leven verbannen, hem vriendelijk verteld dat ik me niet dagelijks wil omringen met mensen zoals hij, gestopt met het vak en gezegd dat ie het maar uit kon zoeken met zn shitzooi).

1 like

Dan ben je een feminist. Welkom! :smiley:

Klinkt alsof je het goed hebt opgelost, haha.

Ik zou zo iemand erop wijzen dat hij zich als een seksistische lul gedraagt. En met hem praten over wat hij denkt dat feminisme inhoudt, om te snappen waarom hij van die lullige dingen zegt en hoe hij vindt dat dat aansluit op wat hij gelooft.

5 likes

Soms vraag ik me af of je mensen nog wel wat kunt bijleren, vooral ouderere mensen. Laatst gaf een wat oudere man als verklaring dat er op mijn studie tegenwoordig meer vrouwen dan mannen zijn, dat ‘geen man nog zo gek is om die studie te gaan doen.’ Ik denk dat hij zelf gewoon een hekel heeft aan zijn baan (zelfde studie) en dit moet afreageren, maar ik vind het echt moeilijk om hier mee om te gaan. Ik twijfel dan altijd of ik er iets van moet zeggen of dat ik het gewoon moet laten omdat iemand gewoon niet meer te redden is.

Ik denk en hoop altijd dat de meeste van dit soort gedachten uitsterven door het feit dat mensen die zo ouderwets denken er straks niet meer zijn of achter de geraniums zitten. Wow, klinkt hard dit maar niet voor vol aan worden gezien omdat je een vagina hebt is ook hard.

2 likes

Ja, ik vind dit ook altijd lastig
 Afhankelijk vd situatie probeer ik er wel wat van te zeggen inderdaad maar soms laat ik het ook gewoon maar. Het is inderdaad fijn om te zien dat er een geleidelijke verandering geschiedt als je onze generatie vergelijkt met die van onze grootouders.

1 like

Ik merkte in het begin dat mijn vriend ook zo was. Maar ik heb me gewoon heel erg ingehouden en niet meer qua huishouden gedaan dan hij. Dan maar een rommelig huis haha.

Tegenwoordig gaat het goed. Hij heeft zo z’n taken ik doe weer andere dingen. Nog steeds niet een heel opgeruimd huis maar ik vind dat ook niet zo belangrijk.

@Barosmijnschatje Wat een lul is dat zeg! Lijkt wel zo iemand die zegt dat hij geen racist is want zijn zwager/vriend/buurman is donker en dat hij daarom ongegeneerd racistische grappen kan maken. Ben blij dat je van hem af bent!

3 likes

‘geen man nog zo gek is om die studie te gaan doen’.

ik weet niet waarom, maar ik moest hier best hard om te lachen, het klinkt zo achterlijk dat ik me haast niet kan voorstellen dat iemand Ă©cht zo zou denken. Helaas zijn er waarschijnlijk zat mensen die zo denken en zou ik daar waarschijnlijk anders op moeten reageren dan lachen, maar goed, ik moest er toch even om lachen.

Ik herken wel de reactie die jij noemt, dat je twijfelt of je er iets van moet zeggen omdat je je afvraagt of het uberhaupt wel zin heeft. Ikzelf zou het zeker de moeite niet waard vinden en al vrij snel afhaken, zonde van je energie. Aan de andere kant is het jammer als deze man geen weerwoord krijgt omdat iedereen zo denkt, en die man vervolgens misschien wel denkt dat zij manier van denken helemaal dikke prima is.

In de wetenschap dat hij waarschijnlijk spreekt vanuit frustratie over zijn eigen leven en baan, denk ik dat de man toch al niet ĂĄl te happy zal zijn met zichzelf en daardoor ligt zijn probleem misschien ergens anders. Dat zou voor mij nog een reden zijn dat het misschien geen zin heeft om moeite te steken in deze man, omdat hij om te beginnen een ander probleem heeft en dat is zichzelf.

1 like

Dankje voor je reactie! Ik wou dat ik het geduld had om dat laatste te doen wat je zegt, met hem praten over wat feminisme inhoudt, wat hij denkt dat het inhoudt dat hij zélf een feminist is, nouja zegt dat hij het is, zodat ik uiteindelijk had kunnen begrijpen wat zijn probleem nou eigenlijk is.

Maar ik heb eigenlijk alleen het eerste gedaan wat je zei, dat hij zich als een seksistische lul gedroeg ja en zoals @SissyThatWalk zegt, ben ik blij dat ik van hem af ben!

2 likes

Ja het lijkt bijna een parodie he? Maar helaas is het echt. Een man van begin 60 die thuis de traditionele rolverdeling aanhoud (wat ok is, maar hij maakt vaak duidelijk dat zijn vrouw hier niets over in te brengen heeft) en waarvan je commentaar krijgt als je tijdens de lunch iets anders neemt dan een boterham met vlees of kaas en een beker melk. Ik denk dat je dan het type wel voor je kunt zien.

Ja, een parodie inderdaad. Ik denk altijd maar dat het beter is om erover te lachen omdat ik anders echt haast woest en verdrietig kan worden van alles.

Maar goed, ik wens hem veel plezier met zn achterlijke gedachten en zn boterham met kaas en zn glas melk.

4 likes

Hahaha

1 like

@Barosmijnschatje Ik vind dat gedrag van die jongen ook seksistisch. Maar ik denk ook dat dat voor een groot deel komt uit de cultuur waarin hij is opgegroeid. Misschien is hij voor Iraanse begrippen wel heel feministisch.

Ik kan je wel wat vertellen over het “feminisme” van veel Syrische mannen. Misschien is het vergelijkbaar? Het komt er op neer dat veel mannen, zeker op universiteiten zichzelf daar als feminist bestempelen. De belangrijkste reden is voor veel van hen dat ze dan populairder bij vrouwen zijn. En dat werkt.
In SyriĂ« studeren vrouwen ook heel hard maar de meesten komen na hun studie in ‘acceptabele’ beroepen terecht zoals juf of vertaler tot ze gaan trouwen en dan wordt vaak toch verwacht dat ze stoppen met werken. Veel van die feministische mannen roepen dan dat hun vrouw wel gewoon mag werken (daar komen sommigen ook weer op terug als puntje bij paaltje komt). Maar daarnaast runt ze dan ook gewoon zo goed als het complete huishouden.

2 likes

@anon76889665 Ik ben wel bekend met het “feminisme” van mannen uit die regio, maar dat het ook wordt ingezet om te scoren bij vrouwen wist ik nog niet. Al had het me eigenlijk ook niet moeten verbazen.
Feminisme van een van mijn schoonbroers: “mijn vrouw mag ook meebeslisen hoor!!!” :no_mouth:

2 likes