Feminisme

Afgelopen weekend uitgebreide gesprekken gehad met mijn vriendinnen over de mental load. Ze begonnen er zelf over en heb ze toen die strip laten lezen die hier eerder is gepost. Sommigen vonden het heel herkenbaar! Zelfs als ze hun vriend een bepaald klusje willen laten opknappen zijn ze alsnog zelf bezig met elke dag weer ze eraan te herinneren. Zo blijf je alsnog bezig met de mental load natuurlijk.

Ik ben blij dat mijn vriend wel dingen uit zichzelf oppakt. Terwijl hij uit een traditioneel gezin komt.

Ik word hier zoooo boos van. Ik probeer het regelmatig aan mn vader uit te leggen maar ik krijg het er gewoon niet in? Hij ontkent ook gewoon dat vrouwen anders worden behandeld? Hij heeft nota bene drie dochters. Ik denk niet dat hij het ooit gaat begrijpen.

Ik heb sowieso een hekel aan de meeste remakes ongeacht ze de rollen aan vrouwen geven of niet. Alsof vrouwen geen nieuw scenario waardig zijn. Waarom weer de makkelijke weg kiezen? Maak dan een toffe actiefilm met een groep vrouwen in de hoofdrol maar dan iets compleet nieuws. Genoeg getalenteerde vrouwen die iets nieuws op de plank kunnen brengen.

2 likes

Van beginnende (of hele jonge) actrices kan ik het nog wel begrijpen. Er moet brood op te plank komen en het duurt soms even voordat je helemaal weet wie je bent en waarvoor je staat, maar van doorgewinterde zeer succesvolle actrices dan weer niet.

Ik was afgelopen weekend op een metalfestival en een krant had een artikel gepubliceerd waarin de nadruk lag op de vrouwelijke artiesten die op dat festival speelden. Ik las de comments op facebook en werd maar weer heerlijk met mijn neus op de feiten gedrukt dat veel metalboeren toch nog steeds in de jaren 50 leven.

Nou is het binnen die muziekscene, die nog steeds een mannenwereld is, ook wel een ingewikkelde discussie. Van ‘Chicks in metal’-tours tot bladen die alleen een vrouw op de front cover willen plaatsen als ze weinig kleding draagt. Maar een harige man van het type holbewoner krijgt hoe dan ook de aandacht in de pers. Sommige vrouwelijke muzikanten willen helemaal geen onderscheid omdat ze het gevoel hebben anders toch niet voor ‘vol’ te worden aangezien. Andere vrouwen gooien toch hun vrouwelijkheid in de strijd om hun band meer in de publiciteit te krijgen. Is er dan uberhaupt wel een consensus te bereiken. :stuck_out_tongue:

1 like

image

Eindelijk eens een keer goede tips om verkrachting te voorkomen.

39 likes

27 likes




(Vertaling: which one of the following men should be punished? a) men who film. b) men who upload them. c) men who watch them.)

14 likes

Sinds ik hier gelezen heb over mansplaining kan ik het niet meer niet-horen. Echt iedereen doet het.

3 likes

Ik had deze gezien en was echt mega geshockeerd, dus ik liet het aan heel veel mensen zien en toen kreeg ik van 8/10 mensen (ja ook vrouwen) de reactie: ‘Zie je wel, wat zeuren vrouwen in Nederland nu over ongelijkheid, daar is het pas erg.’
Dank je voor het meedenken, maar dat was niet mijn punt
 :roll_eyes:

Ik vind het echt mega goed dat dit soort docu’s gemaakt worden, maar ik zou het echt prettig vinden als mensen eens zouden stoppen met vergelijken op die manier. (Zelfde verhaal met racisme bijv.)

Ik ben nu echt benieuwd: ligt dat aan de mensen met wie ik omga, of merken jullie dit soort dingen ook om je heen? Ik ken niemand die hier zo veel mee bezig is als de Ellegirls.

3 likes

Hmm in mijn omgeving zijn eigenlijk al mijn vriendinnen hier best wel veel mee bezig. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de meeste vriendinnen heb leren kennen tijdens mijn studietijd, toen ik aan een linkse faculteit studeerde waar we veel vakken volgden over gender theorieen, intersectionaliteit, racisme en feminisme. Het feit dat veel van mijn vriendinnen deze vakken kozen zegt natuurlijk ook wel wat over hun denkwijzen en interesses.

Maar bijvoorbeeld mijn vriend en vrienden van buiten mijn studietijd zijn hier ook wel veel mee bezig, of delen in ieder geval dezelfde mening als ik als het draait om deze kwesties. Maar dat komt dan weer doordat ik niet echt bevriend zou kunnen zijn met mensen die hier heel anders over denken, omdat ik gelijkheid gewoon zo belangrijk vind. Zodra iemand tegen mij zou zeggen dat ik me niet zo aan moet stellen of dat vrouwen in de slachtofferrol kruipen en “allochtonen” maar niet zo moeten zeiken, dan staat diegene al zo ver van me af dat ik daar geen vriendschap mee op kan bouwen denk ik. Althans, zo is in het verleden wel vaker gebleken.

3 likes

Ja, hier hetzelfde. Veel van mijn vrienden en vriendinnen zijn er ook veel mee bezig of iig geĂŻnteresseerd in wat ik dan weer te vertellen heb. Tegelijkertijd merk ik dat je je dan ook wel in een soort van feministische bubbel bevindt die niet per se overeenstemt met de consensus in de rest van de maatschapij. Dat vind ik soms wel moeilijk en confronterend.

Daarnaast gaat het vaak ook over zware onderwerpen en structurele ongelijkheden in de samenleving, waardoor ik niet met iedereen altijd zo de diepte in ga. Dat is online toch anders, iedereen die dit topic aanklikt is al geĂŻnteresseerd in het onderwerp en dan vind je natuurlijk per definitie meer gelijkgestemden. En ik denk ook dat het online makkelijker is om iemand aan te spreken op seksisme. Ik probeer het irl op straat en bij bekenden wel zo vaak mogelijk te doen maar soms denk ik ook pff ik heb nu even geen puf om uitgemaakt te worden voor zure feminist

5 likes

@LizzyBennet @Alocasia
Dankjewel voor jullie antwoorden! Vriendinnen denken er gelukkig wel het zelfde over, al zijn de meesten er niet zo veel mee bezig. Helaas moet ik nog met heel veel andere mensen omgaan die ik niet kan kiezen. Collega’s bijv. Nu vermeid ik het onderwerp meestal maar dat is eigenlijk ook niet goed. Ik herken dat van die bubbel echt heel erg.

3 likes

Ja ik snap je hoor. Nu ben ik zelf werkzaam aan de linkse faculteit waar ik heb gestudeerd, dus alsnog zijn veel van mijn collega’s gelijkgestemden. Gek genoeg denkt mijn meest directe collega waarmee ik samen op een kantoor zit wel heel erg anders. Zij is zelf iemand van kleur (half Ghanees) en vindt dat anderen eens moeten ophouden met het “gezeik” over racisme en feminisme en claimt dat het allemaal wel meevalt.

Het levert wel interessante discussies op, moet ik zeggen! We negeren het onderwerp dus niet, maar praten er juist heel veel over. Dat komt ook omdat ik verder op professioneel vlak wel een goede klik met haar heb, en verder kan ik het goed met haar vinden. Maar ik zou denk ik nooit “echte” vrienden met haar kunnen worden.

Lastig is dat altijd, zie hetzelfde bij veel vrouwen die “zelfs meer verdienen dan mijn man hoor!”. Door te zeggen dat het voor jou persoonlijk geen probleem is en zelfs gezeur wordt dus een probleem op maatschappelijk globaal niveau ontkend puur gebaseerd op de subjectieve individuele ervaring. Dit soort maatschappelijke structuren zijn nooit individueel te trekken dat Ă­s het hele probleem juist. Zo frustrerend haha! Vaak zijn dit ook mensen waarmee niet zo goed te discussiĂ«ren valt omdat ze alles vanuit zichzelf beredeneren haha! Fijn dat jullie het er toch goed over kunnen hebben, wel een frisse invalshoek weer in je bubbel :stuck_out_tongue:

5 likes

In mijn omgeving verschilt het heel erg. Mijn ouders en familieleden zijn er veel mee bezig. Maar helaas ken ik ook genoeg mensen die er totaal niet mee bezig zijn. De opmerking ‘wat zeuren jullie vrouwen in Nederland’ herken ik ook.

Laatst had ik een discussie met iemand en toen hoorde ik toch wel de meest vreemde opmerking.
Ik zat met een goede vriend en een andere man aan tafel. De andere man zei: ‘Ik heb helemaal niks met het feminisme!’. Toen zei ik dus dat ik wel echt geïnteresseerd ben in het feminisme en het heel belangrijk vind. Zei hij dat dat niet kon, want ik was mooi en feministen zijn lelijk en hebben, ja echt, paars haar. Moet wel zeggen dat hij wat drank had gedronken.
Mijn goede vriend en ik hebben vervolgens een half uur met hem een discussie gevoerd. Helaas hielp dat niet echt veel. Vind dat sommige mensen hele vreemde denkbeelden hebben.

Omg ja, haha, of: “Ik ben geen feminist want ik haat mannen niet.”

2 likes

Haha ja ook zo erg! Ik moet er nu maar om lachen, maar kan zo geĂŻrriteerd raken van zulke opmerkingen

Ik heb ook best wel een bubbel om me heen, maar ook wel groepen mensen waar ze er wel mee bezig zijn, maar ik wel echt het meest ‘radicaal’ ben. Ik probeer het wel te bespreken, maar het is ook wel een gevalletje pick your battles want soms kost het heel veel energie.

2 likes

Ugh ja, de documentaire India’s Daughter over die gangrape in Delhi in 2012 bevat ook van die uitspraken zoals dat wanneer vrouwen 's avonds laat op straat lopen de honden (mannen) ermee vandoor gaan en dat een bloem nou eenmaal verlept als ze in de greppel liggen. Dat is de advocaat van de verkrachters die dit uitkraamt hĂš? Een ADVOCAAT. Vreselijk omg ik word meteen weer zo pissig. Sindsdien zijn er wel langzaam dingen aan het veranderen, er zijn vaker opstanden bijvoorbeeld en de jongere generatie verandert ook langzaamaan (gelukkig). En er zijn wetten aangenomen die voorschrijven dat een man na beschuldiging metĂ©Ă©n moet worden opgepakt door de politie en dat seks met een minderjarige bruid is nu verboden. Ook al is verkrachting binnen het huwelijk nog steeds ‘‘geen verkrachting’’. En vroeger konden islamitische IndiĂ«rs door drie keer een woord uit te spreken scheiden van hun vrouw. Dat kan nu niet meer zo makkelijk.
Ughhhhhhhh sorry dit is gewoon te absurd
Ik moet wel zeggen dat meisjes in Delhi en Mumbai gewoon in jeans lopen dus het is echt niet alsof je niet normaal over straat kan

Wat ik ook super irritant vind is dat Ivana (YT) die nu woont in India een keer een video maakte alsof het allemaal geframed wordt door media. Ze heeft een punt met dat de bevolking groot is en dat het aantal daardoor automatisch ook hoog is (percentage misbruik is niet het allerhoogst of zo namelijk) maar het is die mentaliteit en ik weet bijna zeker ook enorme onderrapportage. Ik bedoel als verkrachting binnen het huwelijk niet als verkrachting meetelt (terwijl bijna alle huwelijken gearrangeerd zijn dus daarmee neemt de kans ook toe) (disclaimer: er zijn verschillende invullingen die aan die gearrangeerde huwelijken worden gegeven dus ik ben niet 100% tegen of zo) hoe betrouwbaar is dan je beeld?
En je moet gewoon niet doen alsof het niet waar is, sorry maar er zijn daar echt een hoop mannen die ik heb gesproken die echt denken (en zeggen!) dat als je vriendelijk naar ze glimlacht ze dat zien als: zij heeft interesse en die is binnen
Maar goed, de rustige, normale jongen kenmerkt zich natuurlijk ook door je niet lastig te vallen en zo heeft alles twee kanten dus lastig. Maar ik erger me er dood aan dat ze het in meerdere video’s zo bagatelliseert.
Haha sorry vaaaaaaaag, warrig verhaal ik heb gewoon even m’n gedachten opgeschreven ik word hier zo fel van :tired_face:

10 likes

@anon53054661
Ik word er sowieso pissig van dat die Ivana het ontkent omdat zij het (als westers iemand, dat maakt echt wel uit) niet ervaart. Omdat jij er geen last van hebt, is het niet zo erg als onderzoeken uitwijzen? Wat maakt haar in godsnaam een expert?

7 likes