Feminisme

Huh nee? Heb je die van Roxane Gay? Ik heb 'm niet hier liggen dus kan het niet checken, maar volgens mij waren het een stuk of 30 essays?

Nee heb al gemaild, hier klopt iets niet.

Het is erg kort (zo’n 50 pagina’s) en het leest erg vlot. Ik vond het een heel fijn boekje, maar het liet mij ook wel een beetje op m’n honger zitten. Het zijn vooral anekdotes en dingen die ik al wist of algemene informatie over feminisme (dit soort dingen: “I know a woman who has the same degree and same job as her husband. When they get back from work, she does most of the housework, which is true for many marriages, but what struck me was that whenever he changed the baby’s nappy, she said thank you to him. What if she saw it as something normal and natural, that he should help care for his child?”). Het is wel een goeie intro voor feminisme, denk ik, maar ik heb er ondertussen al best wel wat over gelezen en ik wil nu eerder meer verdieping of achtergrond. Maar ik zou het wel aanraden aan mensen die nieuw zijn in het hele feminisme-thema.

Dankje! Dan ga ik er geen 5 euro aan uitgeven :slight_smile:

1 like


Was deze al geplaatst? Ik vind dit wel leuk om te zien. Ik ben benieuwd of meer merken dit gaan doen

12 likes

Hebben jullie gelezen over die Italiaanse rechtzaak over een verkrachting waar de daders in hoger beroep werden vrijgesproken omdat het slachtoffer “te mannelijk” was om verkracht te zijn en bovendien een van de vermeende daders verklaard had dat “hij haar niet eens leuk vond”?

“Dat was onder meer te zien aan zijn telefoon, waarin hij haar nummer had opgeslagen onder de naam ‘Nina Viking’, ‘een toespeling op een persoonlijkheid die allesbehalve vrouwelijk is, zelfs eerder mannelijk – iets wat haar foto in ons dossier lijkt te bevestigen’, aldus de rechters.”

Ik sta echt met mijn oren te klapperen, wat een rare subjectieve victimblaming onderbouwing van het vonnis? Gelukkig wordt de zaak momenteel herzien, ben benieuwd hoe het afloopt.

2 likes

Ja afschuwelijk, aan de andere kant is Italie echt een macho maatschappij en hebben vrouwen nog steeds een vee mindere positie.

Wow ja, ik schrik hiervan: “ItaliĂ« wordt wel vaker het land genoemd dat door het feminisme is [overgeslagen]. Minder dan de helft van de werkgerechtigde vrouwen heeft daadwerkelijk werk en slechts 31 procent van de parlementariĂ«rs is vrouw (minder dan Ecuador, Angola en Wit-Rusland).”

Minder dan de helft van de vrouwen werkt? Ik ging het ff vergelijken met de cijfers in Nederland en dat valt me ook nog tegen, 63,8%.

Maar wat ontzettend verdrietig dit verhaal, bizar


2 likes

Dit is in Nederalnd ook zoiets, 48 van de 150 in de Tweede Kamer dacht ik.

Echt een meganaar verhaal joh, was er echt van van slag toen ik het las


Volgens dit bord is in 2019 31% vrouw in de 2e kamer. En in 2002 was dat 34%.

1 like

Alvast een disclaimer: Los van dit walgelijke verhaal natuurlijk want dit is het soort schending van mensenrechten waar niemand omheen kan.

Ik vind het altijd nogal naar om met het vingertje naar andere landen te wijzen en te zeggen ‘kijk eens hoe onfeministisch zij zijn, daar is slechts zoveel procent van de vrouwen dit en daar doen ze nog dat, etc.’

Niet ieder land heeft een gelijke start omdat de cultuur en ‘mindset’ van ieder land verschillend is.

Ik hoop overigens natuurlijk wel met heel mijn hart dat er voor deze vrouw gerechtigheid komt en dat het wat losmaakt in de maatschappij, want dit zou natuurlijk nergens meer mogen gebeuren wat voor start/cultuur een land ook heeft.

9 likes

Zo bedoelde ik het absoluut niet, excuses als het zo overkwam. Het bericht an sich verbaasde me alleen minder vanwege ervaringen van Italiaanse huisgenotes.

Je hoeft zeker niet je excuses aan te bieden hoor! Ik snap je reactie ook

Ik ook idd, wat een verschrikkelijk verhaal.

En qua parlementariërs in het Italiaanse parlement zijn die vrouwen vast ook van die poppetjes van Berlusconi, die er alleen zitten omdat ze er goed uitzien. Dat was althans in het verleden zo.

Rechts staat toch Lilian Marijnissen? Alsnog weinig hoor.

10 likes

Ik vind deze foto ook wel erg grappig, een beetje nee klaver jij mag niet meedoen want jij hebt geen blauw pak aan :giggle:

4 likes

Hahaha ik vind dit wel een beetje grappig. Maar niet om je uit te lachen! Maar juist in dit topic denken dat de enige vrouw op de foto de presentatrice is :joy:

8 likes

Ik ben al jaren bezig meer bewustzijn over feminisme te kweken bij mijn vriend haha. Hij is heel kritisch en soms ook wel koppig, maar merk de laatste jaren dat hij toch ook wel vaak met me mee gaat in feministische gedachtes en zelf ook mij wijst op blinde vlekken. Het komt weleens voor dat ik bijv. denk aan bouwvakkers en dan zeg: 'ja die mannen 
 ’ en dat hij dan (terecht) zegt: ‘nou, kunnen bouwvakkers nooit vrouwen zijn?’. Ik weet niet of hij zich tegenwoordig al een feminist zou noemen, ik denk dat hij dat nog een beetje eng vindt ofzo haha. Maar van binnen is het hij het wel. Hij maakt gelukkig nooit vrouwonvriendelijke opmerkingen of grappen en is vanuit z’n opvoeding ook heel open over gelijke rechten/plichten in werk en huishouden. Ik heb 'm zelfs al zover dat hij het overweegt ook mijn achternaam (als dubbele naam) zou aannemen als we zouden trouwen haha.

Hij is nog niet meegeweest naar een feministische meeting of march ofzo, maar we gaan wel elk jaar naar de pride en hebben ook eens meegelopen in een walk of love voor LHBTI in onze stad en dan word ik zo gelukkig van samen lekker activistisch zijn haha.

6 likes

Herkenbaar, word ook heel moe van dit soort reacties. Ik denk dat ook een goede reactie zou zijn: ik vind het ontzettend belangrijk dat de politiek een afspiegeling is van de maatschappij. Momenteel is slechts 1/3 van de PS vrouw. Vrouwen zijn op bijna alle bestuurlijke gebieden in de minderheid, terwijl we de helft van de bevolking zijn. DĂĄĂĄrom stem ik op een capabele vrouw lager op de lijst, zodat zij een plek in kan nemen van een man hoger op de lijst.

4 likes

Ik ben heel erg boos na gisteren dus ik had echt het gevoel dat ik wat moest doen. Ik ben dus op zoek gegaan naar vrouwennetwerken om me bij aan te sluiten en heb me tot nu toe ingeschreven voor de nieuwsbrief van de bovengrondse en women inc. Naar de eerste bijeenkomsten kan ik al niet gaan, maar daarna ga ik denk ik wel. Super spannend, want ik kan ook zo even niemand bedenken die met me mee zou willen gaan, maar ik denk dat het de eerste stap is naar iets actiefs doen.

Er is ook een legal vrouwennetwerk maar daar voel ik me pas zelfverzekerd genoeg voor als ik mijn master heb gehaald.
Mochten jullie ook zoiets zoeken, als je op ‘vrouwennetwerken’ googled kom je op een website waar er heel veel opstaan.

Ik weet niet of ik meteen met ‘overtijdpil is niet crimineel’ op mijn buik durf te protesteren, maar er is vast wel wat minder spannends dat ik kan doen.

Tis echt tijd voor mij om niet alleen te lullen maar ook iets van me te laten horen. (In real life, hier ben ik volgens mij nogal vocaal maar in mijn echte leven ben ik een bange schijtert.)

Overigens ga ik de 30e ook naar Damn Honey op het podcastfestival in de Brakke Grond in Amsterdam. Is er iemand die zin heeft om mee te gaan? (Ze zijn gratis en je hoeft je niet aan te melden.)

14 likes