Feminisme

MANNUH :triumph::triumph:

Ik was vorig jaar, ik zou zeker gaan! Woon zelf niet meer in Nederland tijdens deze editie, anders was ik er sowieso geweest. De kans dat je op Dumpert beland is echt megaklein ook hoor, ik zou je daar niet druk om maken. Naast dat ik denk dat protest sowieso zin heeft, zoals @kusjessoldaat al zegt, vond ik de women’s march ook heel empowering, de sfeer was mega fijn en heel tof om zoveel verschillende vrouwen bij elkaar te zien.

https://m.facebook.com/events/135577197347159?acontext={"action_history"%3A"[{\"surface\"%3A\"page\"%2C\"mechanism\"%3A\"main_list\"%2C\"extra_data\"%3A[]}]"}&aref=0&ref=page_internal

Sorry had eerder even geen tijd om zelf uitleg te geven maar het idee van de Womans March is dat je je stem laat horen voor gelijkheid. Zelf denk ik dat een ander het misschien beter verder uit kan leggen, omdat ik me afvraag of protesteren überhaupt zin heeft. Wordt er naar geluisterd? Brengt het iets teweeg?
@Chuckie @Kusjessoldaat @kika jullie gaan vaker toch dus misschien kunnen jullie hier meer over vertellen.

Om nog even terug te komen op dit & mijn gesprek met mijn vriend; ik heb het er afgelopen zondag uitgebreid over gehad met hem (echt een hele fijne discussie was het!).
Zijn ‘afkeer’ van de Gilette-reclame kwam inderdaad voornamelijk voort uit het feit dat het zo sterk werd voorgesteld alsof 90% van de mannen ‘toxic masculinity’ vertoont en/of goedpraat (en sommige problemen, zoals pesten, werden afgedaan als voorbeelden daarvan, terwijl pesten net zo goed een probleem is onder vrouwen). Daarnaast was het ook een soort ‘wie de fuck zijn jullie om ons dat te vertellen’ (zeker omdat Gilette natuurlijk jarenlang zelf het stereotype van de stoere man in stand heeft gehouden - dan schiet die omslag een beetje in het verkeerde keelgat).
Dat kan ik me wel voorstellen, maar ik heb hem wel verteld dat ik het jammer vind dat daardoor een aantal onderliggende boodschappen van de reclame ondergesneeuwd wordt. Ik heb daarbij met name dingen als catcalling benoemd, en het ‘smile, sweety’ wat gewoon behoorlijk denigrerend is (waarom zou ik moeten lachen voor jou?). Dat zijn dingen die echt vervelend zijn en waarvan ik denk dat veel mannen ze nog flink onderschatten.
Ik had toevallig die ochtend ook de meest recente Damn, Honey-podcast geluisterd (die ook grotendeels over catcalling ging) en daaruit nog wat dingen aangehaald. Dat, plus het feit dat ik nog even benoemde hoe vaak er bij het studentensportcomplex in Utrecht wel niet stond ‘Fiets niet alleen naar huis’ omdat er weer iemand was aangerand op de route naar de stad en het feit dat ik wel eens naar huis ben gelopen vanaf hem, met mijn sleutels tussen m’n vingers omdat ik me onveilig voelde, maakte volgens mij wel indruk.
Al met al was het een heel lang maar goed gesprek haha, en ik hoop / geloof dat hij nu wel beter begrijpt wat ik dan wél zo goed vond aan die reclame :blush:

@oliverqueen

Voor mij was het de eerste keer, ik weet niet of het heel veel effect heeft, maar allicht meer dan niks doen. Er waren ook vrij veel artikelen over in Duitse kranten en ook internationaal, want het was weer wereldwijd ook (hier een Engelstalig voorbeeldje: klik). Het is ontstaan na de verkiezing van Trump, als protest tegen zijn uitspraken over vrouwen, en om aandacht te vragen voor de ongelijkheid die er nog steeds is. Bij ons waren er vooraf, tijdens en na de march ook speeches (die helaas niet allemaal even goed te volgen waren omdat het geluid niet goed geregeld was).

Je kunt hier ook (veel) meer info vinden: https://march.womensmarch.com/mission-and-principles

Er was wel wat ophef omdat een van de oorspronkelijk organisatoren banden heeft met Louis Farrakhan, de leider van de Nation of Islam, die anti-semitische uitspraken heeft gedaan (hier meer info daarover). Maar ik vond dat te ver van Berlijn afstaan om daarom niet mee te doen.

Love dis

Ik liet de commercial net aan mn vriend zien want die had de hele ophef niet meegekregen. Zn reactie was “goeie reclame, en iedereen die er iets negatiefs in ziet is of blind of een douchebag”. Heb em toen de dislikes en de comments laten lezen en hij was compleet flabbergasted.

Ik heb net de film Je ne suis pas un homme facile gekeken. Geen geweldige film, maar ik vind het wel erg leuk uitgewerkt. Het gaat over een man (ook echt een stereotype vrouwenverslinder) die opeens wakker wordt in een wereld waarin de genderrollen omgekeerd zijn. Er is ook een mens march etc. Echt een tip! (op netflix)

Deze ga ik gebruiken als de pleuris weer eens losgebarsten is in november.

Ik vind mezelf zo vermoeiend, ik zoek op yt wel eens wat op voor mijn kind om te kijken en dan zet ik het altijd heel snel weer af omdat ik me kapoterger aan de stereotyperingen erin.

Een liedje van kabouter Plop over “de kaboutermeisjes”: “ze zijn mooi, ze zijn wauw, ze zijn knap, ze zijn lief” :fu:

Een filmpje met kinderliedjes, over mama: “dat is mijn mama, ze is heel lief en ze zorgt voor mij”
En over papa: “dat is mijn papa, hij is heel groot en hij houdt van mij” :fu:

Filmpjes van juf Roos, die er al ongelooflijk truttig uitziet met geote hoepelrok en een boeket rozen in haar haar. Heb ik afgezet nadat ze zei dat ze zin had om paard te rijden, er een ridder op een paard aan kwam rijden en zei: “spring maar achterop jonkvrouw” :fu: Waarom kan dat mens niet zelf paardrijden?? Waarom kan hij niet achterop?

Belachelijk hè, zo krijgen we natuurlijk nooit een gelijkwaardige wereld als het er letterlijk al met de paplepel ingegoten wordt dat mannen stoer en sterk zijn en vrouwen verzorgend :thinking: Bleh.

Oh, dit herken ik zo erg! Mijn oudste is nu helemaal fan van de smurfen. In heel dat achterlijke smurfendorp is maar één vrouwelijke smurf te vinden, die dan ook nog eens een groot deel van de tijd bezig is met hoe mooi haar jurkjes zijn.

Gelukkig is ze wel een spion!

Alhoewel dat verhaal ook helemaal niet feministisch was. De enige vrouw die erin kwam had als bedoeling de smurfen verliefd en in de war te brengen want ja wat moet je als vrouw anders doen. En daar was ze dan nog eerst te lelijk voor. Gelukkig bleek ze een goed hart te hebben en graag voor baby’s te zorgen. :neutral_face:

In de tweede smurfenfilm staat ze wel in de hoofdrol en gaan ze d’r talent ontdekken (was echt vet goede film)

Oh, misschien moet ik die maar eens met dochter gaan kijken! Want dat is ook iets wat mij tegen de borst stuit in de tekenfilms: alle smurfen worden neergezet als en soort personificatie van een eigenschap (je hebt een smurf die goed kan ontwerpen, een smurf die goed is in eten verbouwen etc.) maar de enige eigenschap van smurfin is dat ze vrouwelijk is. Goed om te horen dat ze blijkbaar wel talenten heeft!

Ja en ze komen een heel volk tegen met alleen maar vrouwelijke smurfen die echt strijders zijn en zichzelf beschermen. Tis nog niet helemaal perfect maar tis wel echt leuk :slight_smile: hij staat op Netflix.

Ik heb een nieuwe leidinggevende en zij is echt zo tof. Ik werk in een vrij “mannelijk” werkveld (en dan bedoel ik zowel qua hiërarchie als het feit dat er vooral mannen werken) en zij heeft ook echt als persoonlijke missie om jonge vrouwen te begeleiden in deze werkomgeving. Vind het echt inspirerend.

Kent iemand hier de Man Man Man Podcast? Ik ben benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt vanuit een feministisch oogpunt. De onderwerpen die besproken worden door 3 mannen gaan alleen maar over hoe mannelijk ze zijn m.b.t. dat onderwerp. Denk aan geld, auto’s, klussen etc.