Feminisme

Ik denk dat het in dit geval niet zoveel uitmaakt of je man of vrouw bent want de meeste youtubers (en dan heb ik het nu even over de Nederlandstalige) hebben voornamelijk kinderen als kijkers.

Maar als er al een app voor kinderen is waar al die functies er niet meer zijn, wordt YouTube dan jiet de eindverantwoordelijke van de opvoeding van kinderen? In mijn ogen zijn dat nog steeds de ouders. Ik kop hem er alvast in dat ik naief ben, maar je kan deze regels gewoon nooit gaan bijbenen.
Persoonlijk vind ik ook dat er een verschil is tussen je doelgroep uitkiezen en je doelgroep aantrekken. Ja, als ik bepaalde games ga reviewen kan ik wel voorspellen wat voor mensen mijn filmpjes gaan kijken, maar dat zegt nog steeds niks. Veel mensen hebben denk ik nooit de intentie gehad om filmpjes voor kinderen te maken.

Maar dat is toch juist het punt? Het gaat niet om je intentie maar om de uitkomst vind ik. Als je alleen naar intentie kijkt dan kan iedereen zeggen dat het niet hun bedoeling was om kindercontent te maken, terwijl kinderen echt veel opleveren omdat ze zo beĂŻnvloedbaar zijn.
Ik vind dat ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen maar dat een platform dat net zo goed moet doen. Maar goed, hier gaan we het dan denk ik niet over eens worden.

1 like

Ik denk dat die regels wel goed zijn. Het probleem zit 'm er eerder in dat vrouwen vaak flexibeler werk moeten hebben vanwege zorgtaken, of meer vanuit huis moeten werken, en dat dat misschien ook wel de reden is dat meer vrouwen dit soort youtube-dingen als belangrijkste inkomstenbron hebben? Vrouwen hebben een slechtere positie op de arbeidsmarkt gemiddeld, daardoor raken dingen rond flexibel werk vrouwen vaak extra hard denk ik.

??? Wat

1 like

Vanavond allemaal even proosten op het vrouwenquotum!

https://www.linkedin.com/posts/mirjamdeblecourt_vrouwenquotum-gelijkheid-topbedrijfsleven-activity-6607660856270434305-HFSA

8 likes

Mannenquotum!!!

8 likes

Niet om meteen een gegeven paard in de bek te kijken maar dit doet me wel denken aan de termen mannen en vrouwen. Hoe staan mensen die bijv. non binary zijn in dat quotum? Of is dat heel simpel? Geen vrouw dus onder de 70%?
(Volgens mij hebben mensen die zich als man noch als vrouw identificeren het sowieso nogal moeilijk in het bedrijfsleven dus zal me niet verbazen als er niet eens over na is gedacht, maar was benieuwd.)

In dat opzicht is een mannenquotum eigenlijk een betere term: max 70% cisgender mannen, de rest moet wat anders zijn. Het is wel een problematische term in dat opzicht, ik heb er een paar jaar terug ook wel veel gesprekken over gehad met mensen en uiteindelijk kwamen de meesten wel tot een soort “doel heiligt de middelen” verhaal. Ideaal is het natuurlijk niet, maar dat je 30% vrouwen moet hebben betekent niet dat dat alles is en je daarbuiten niet ook non-binaire mensen kan hebben.

3 likes

Nee het is gewoon een ontzettend domme opmerking.

2 likes

Ah zo stom is dat gadver, je stelt je niet aan! Had pas geleden iets soortgelijks met m’n oom en ben toen ook echt boos geworden hoor. Doe ff normaal. Oh en ik heb ook ooit een vette ruzie gemaakt met m’n bestuursgenoten omdat ze zo’n soort opmerking maakten (toen ben ik echt zó uit m’n slof geschoten dat ik oprecht denk dat geen van de aanwezigen ooit nog zo’n opmerking durft te maken).

2 likes

Ughhh wat een irritante reactie ook. Weet ook nooit wat ik daar nou mee moet eigenlijk, maar hoor het mijn eigen vader ook zo zeggen inderdaad
In elk geval: heel leuk om te horen dat je stage/studie zo goed gaat, geniet van je joint!

1 like

Echt heel stom en terecht dat je boos bent.
Het geeft wel goed aan hoe mensen er naar kijken als een mannelijke collega/baas professionele waardering uit naar een vrouwelijke college/werknemer. Je vader is helaas een van de velen. Er zijn ook veel vrouwen die nog eerder geloven dat hun baas een oogje op hen heeft dan dat ze goed werk hebben gedaan.
Weet eigenlijk niet wat ik hier mee wil zeggen behalve dat je terecht boos bent en dat ik dit heel erg vind.

4 likes

Wat ik trouwens nog wel even toe wilde voegen aan het gesprek over quota van gisteren: ik ben wel een beetje bang dat quota als ze niet binnen een intersectioneel kader worden gebruikt, ze bijv. voor vrouwen van kleur nog nadeliger uit kunnen pakken. Als er zoveel nadruk op alleen gender-diversiteit gelegd wordt, loop je wel het risico dat andere vormen van diversiteit al helemaal ondergesneeuwd onderaan de agenda belanden.

O mijn god holy wat een zieke wereld leven we in man

Ik heb 2 goede podcasts gevonden met vrouwen van kleur:

• Dipsaus
  • Fufu & Dadels
3 likes

Ja klopt, heb ook de indruk dat het daar veel erger is dan op andere plekken (maar dat is wel gebaseerd op wat ik in de media zie/hoor natuurlijk, dat kan ook al vertekend zijn). Ik vond dit op zich wel een interessant achtergrondartikel @Printemps

1 like

Ik zou willen zeggen dat dit me allemaal verbaast, maar helaas. Wtf zijn mannen ook echt voor een stelletje psychopaten soms als ik dit lees. Ze zien ons geloof ik gewoon niet als mensen omdat wij geen penis-brethren zijn. En natuurlijk zijn niet alle mannen zo maar Jezus Christus. Het feit dat ik statistisch gezien gewoon het meest te vrezen heb van de persoon waar ik mijn leven mee deel is zo in en in triest. Ik geef mijn vriend ook echt even een dikke side eye als ik dit soort artikelen lees, echt erg je wordt er gewoon soort van paranoĂŻde van.

4 likes

Ik ben het soms ook zooooo zat om een bedrijf in een mannelijk industrie te moeten runnen als jonge vrouw. Sowieso krijg ik 0 respect omdat ik te zachtaardig ben, maar ja zo ben ik nou eenmaal? Dat verander je niet 1,2,3. De fucking seksistische bullshit waar ik mee te maken krijg soms. Zoals net, komt er een vertegenwoordiger waar wij producten bij besteld hebben, gaat die gast gewoon de bestelling/prijzen/korting met mijn mannelijke collega zitten bespreken terwijl hij zijn fokking rug naar me toekeert, waardoor ik uiteindelijk zeg:‘mag ik het ook zien misschien? Ik ben eigenlijk een beetje de baas hier’. En toen zei die vent:’ Ahhh ja sorry, maar ik heb van jou nooit koffie gehad?!?!’.

En toen gingen al die gasten mij soort van onder druk zetten om koffie voor die vent te zetten en dat heb ik uiteindelijk nog gedaan ook?!?! Wtf bezielt die vent man. Wij betalen JOU niet andersom, I don’t have to do shit. Wtf zo respectloos naar mij toe gewoon. Als ik een piemel had gehad was er nooit zo gedaan tegen me, echt niet.

6 likes

Ik zou zo graag willen dat VI van tv afgaat. Mijn vader doet daar volgens mij al zijn vrouwonvriendelijke meningen, gedachten en opmerkingen op. Vanavond vertelde hij heel enthousiast dat er daar een grapje was gemaakt dat er nu een 30%vrouwenquotum zou komen en dan volgend jaar 20%homoseksuele mensen en 10%Marokkanen ofzo.
En hij heeft telkens van die nare opmerkingen over vrouwen die hij daar vandaan haalt.

Edit; het zou racistisch of discriminerend over kunnen komen zoals ik het opgeschreven heb naar zo bedoel ik het absoluut niet. Ik vond de grap vervelend omdat dat quotum een stap in de goede richting is imo en jammer dat er een grapje van gemaakt wordt en belachelijk (zo ging het)