Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen maar ik wilde het wel even kwijt. Ik merk dat ik de laatste tijd best wel heftig reageer op het, ja hoe vat ik het goed samen, het seksualiseren van vrouwen maar ook gewoon de seksuele lading die overal een beetje doorheen geweven lijkt te zijn en de man/vrouw verhouding.
Bijvoorbeeld, ik ben begonnen met het kijken naar handmaids tale. Ik was me bewust van het thema en het werd me aangeraden dus ik dacht ik geef het een kans, maar ik vond het toch allemaal zoooo disturbing? Bij een aflevering zat ik echt: hoezo is dit zo vermakelijk voor iedereen?? Heb het afgezet en hoef het niet meer te zien. Ik werd er gewoon echt pissig van.
Of dan zit ik filmpjes te kijken op yt, van zangeressen tot fitness videos just doing my thing, en dan de onsmakelijke reacties die kerels achterlaten. Hetzelfde heb ik bij kerels op instagram die helemaal geilen op vrouwen (en dan kijk ik vervolgens op hun profiel en dan zijn ze gewoon ‘gelukkig’ getrouwd met vrouw en kind), ik kan alleen maar denken: hoezo plaats jij openbaar zoveel poep? Of in het ‘normale’ leven waar dan te pas en te onpas seksueel getinte ‘grapjes’ worden gemaakt en als je er dan mensen op aanspreekt is het ohhh hihihhihi nee hoor is toch maar een grapje!!! Doe eens even niet zo kinderachtig (en vind het dan ook altijd kut voor de partner in kwestie).
Nou ja even zo wat voorbeelden maar ik ga me dus steeds meer ergeren aan zulke dingen. En als ik dit dan bespreek met vrienden krijg ik vaak een reactie van: ja tja het is kut maar ja het is nu eenmaal zo, je moet er niet te veel aandacht aan schenken want nu fok jij jezelf op over iets terwijl de mensen in kwestie gewoon chill doorgaan met hun leventje. En dan bv over een serie (of bv een boek waarin ik dan weer vrouwonvriendelijke passages lees): ja stop gewoon met kijken/lezen dan is het toch goed. Maar ik heb dan zo het gevoel dat ik mijn ogen sluit voor iets wat mij dus raakt en dat vrienden dan zoiets hebben van: ja, ja het is nu eenmaal zo. En ondertussen vreet ik me op.
Nou, ik weet niet goed wat ik hiermee wil zeggen maar ik moest het even kwijt. Herkennen mensen dit? ‘Tips’? Of juist aanraders voor series/boeken/docu/personen/whatever