Ik ben er volledig mee eens dat zoiets goed moet overdacht worden, maar ik denk dat we in België/ Nederland nog ver zijn van omstandigheden waarin een systeem dat meisjes een (klein) fiscaal voordeel zou geven, nota bene dan nog om de verschillen gelijk te trekken, zo’n dramatische gevolgen zou hebben.
Voor zover ik weet is dé grote oorzaak van bvb de meisjes-abortussen, juist dat er een heel grote ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen, én dat meisjes vaak een grote kost met zich meebrengen (bruidschat), terwijl jongens als extra kostwinners worden beschouwd. Terwijl het einddoel toch moet zijn dat jongens én meisjes vanaf de start dezelfde kansen hebben.
Vandaag hebben we niet dezelfde kansen. Denk aan menstruatiearmoede, meisjes die niet kunnen gaan sporten omdat ze zich geen goed sportbeha kunnen veroorloven, de zoektocht naar de juiste anticonceptie, tienerzwangerschappen omdat meisje geen anticonceptie konden/wilden betalen. De voorbeelden zijn legio, en de verschillen worden steeds groter naargelang de armoede groter wordt. De maatregelen gaan voor mij dus vooral over mensen in armoede.