Feminisme

Ik ben er volledig mee eens dat zoiets goed moet overdacht worden, maar ik denk dat we in België/ Nederland nog ver zijn van omstandigheden waarin een systeem dat meisjes een (klein) fiscaal voordeel zou geven, nota bene dan nog om de verschillen gelijk te trekken, zo’n dramatische gevolgen zou hebben.

Voor zover ik weet is dé grote oorzaak van bvb de meisjes-abortussen, juist dat er een heel grote ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen, én dat meisjes vaak een grote kost met zich meebrengen (bruidschat), terwijl jongens als extra kostwinners worden beschouwd. Terwijl het einddoel toch moet zijn dat jongens én meisjes vanaf de start dezelfde kansen hebben.

Vandaag hebben we niet dezelfde kansen. Denk aan menstruatiearmoede, meisjes die niet kunnen gaan sporten omdat ze zich geen goed sportbeha kunnen veroorloven, de zoektocht naar de juiste anticonceptie, tienerzwangerschappen omdat meisje geen anticonceptie konden/wilden betalen. De voorbeelden zijn legio, en de verschillen worden steeds groter naargelang de armoede groter wordt. De maatregelen gaan voor mij dus vooral over mensen in armoede.

Mijn broertje at in de puberteit per dag bijna een heel brood, een pot pindakaas, 1.5L melk, en verder alles wat hij in huis tegenkwam. Ik denk dat hij op een dag meer geld opat dan dat ik in een maand aan menstruatieproducten nodig had.
Zal niet voor alle jongens zo zijn, maar sommige meisjes worden op hun 9e ongesteld en andere op hun 17e, de onderlinge verschillen zijn enorm.
Anticonceptie onder 18 jaar zit in de basisverzekering zonder eigen risico overigens, dus dat is voor een meisje niet duurder.

5 likes

Mijn tante heeft vier zonen, die aten in de puberteit ieder een brood per dag. En dat was alleen nog maar de broodmaaltijd :see_no_evil: Ik weet niet of dat opweegt tegen maandverband.

Het lijkt me ook lastig uit te rekenen, want ieder mens verschilt natuurlijk. Mijn menstruatie is ook zonder de pil vrij licht. Ik heb dus minder maandverband nodig dan iemand die zwaar menstrueert. En mijn broer at helemaal niet zoveel in de puberteit.

Dat zelfde probleem heb je denk ik bij de kostenvergoeding voor beha’s waar het eerder over ging. Beha’s met een grote cupmaat zijn duurder, zelfs als je ze bij de Hema koopt.

1 like

Of gewoon 300 euro behavergoeding per jaar

2 likes

Maar je houdt moeilijke vraagstukken; voor iedereen die zich als vrouw identificeert? Moet dat officier vastgelegd zijn?
Zodra overheid betaalt moet er zo’n streng kader komen en dat lijkt mij in het geval van beha’s best lastig.

Nouja zo lastig is het toch niet we krijgen toch ook allemaal zorg- en huurtoeslag en je kan toch ook brillenvergoeding krijgen en vergoeding voor homeopathie en noem maar op.

Je zorgverzekeraar weet volgens mij ook hoe jij je identificeert

Ja best wel, maar ik koop ook nooit A merken eigenlijk, altijd huismerk. Misschien dat dat nog verschil maakt. Maar 10% is best nog een groot aantal mensen die het niet kunnen veroorloven, dat had ik niet in de gaten. Dus als dit ervoor zorgt dat deze mensen geholpen zijn dan is dat heel fijn natuurlijk!

Wat vind je fijn om te lezen? Dat shaaar zegt dat ze er niet genoeg over weet?

Bij ons op het werk wordt er een symposium gehouden. Dat is heel mooi, maar het is jammer dat de ondersteunende tak nooit is uitgenodigd (of ja, ze mogen vast komen, maar het zal niet over hen gaan). Terwijl daar juist veel vrouwen zitten (maar niet in de managersfuncties).

1 like

Ik vind alle reacties op Doutzens viruswaarheid-achtige berichten behoorlijk misogyn. Ja, ze moet stoppen met gevaarlijke onzin verkondigen maar nee ze moet niet ‘haar mond houden en mooi zijn’ (echt gelezen/gehoord ook op dit forum).

3 likes

Ik werk op een universiteit. Vrouwelijke onderzoekers van verschillende faculteiten komen bij elkaar om te luisteren naar interne spreeksters, die iets vertellen over hun onderzoek om op de hoogte te blijven en te kijken of ze kunnen samenwerken.

1 like

Ugh, van die nare pisventjes die altijd bang zijn iets tekort te komen. Bah bah.

1 like

Dit zijn precies de dingen die in mijn bovenbouwklas werden gezegd door de jongens obviously, toen ik zei dat ze een liedje mochten kiezen maar alleen van een vrouw want vrouwendag. Dus nu gaan we straks even een quizje doen om te kijken of ze wel echt weten waar ze het over hebben (spoiler: nee).

10 likes

Sois belle et tais-toi, echt waar, hier? In het Frans klinkt het wel beter.

1 like

Mijn vriendin kreeg vanochtend een enorme bos bloemen van haar werkgever thuisbezorgd vanwege internationale vrouwendag. Ze werkt in een overwegend mannelijke branche en ik vind het echt tof dat ze de moeite hebben genomen even bij de dag stil te staan.

30 likes

Wat goed! Wat zijn de vragen?

Hoeveel bezit vrouwen hebben, hoeveel ze verdienen, hoeveel werk ze doen, hoeveel procent analfabeet is etc. Heel globaal maar wel even met de neus op de feiten. En daarna les over Aletta Jacobs

25 likes

Oh wat goed! Mooie invulling.

Ik benoemde het op werk ook en natuuuuurlijk die ene vet irritante collega vragen wanneer het dan mannendag is :crazy_face::crazy_face::crazy_face::crazy_face: en ik spuwde echt HET IS ELKE DAG MANNENDAG

Natuurlijk allemaal collega’s “rustig rustig misschien moet je er met iemand over praten hahahahaha”
:face_with_symbols_over_mouth:

5 likes

Ja zo irritant!! Altijd als ik me ergens over opwind. Nouja: eigenlijk als iets me aan het hart gaat want opwinden klinkt alsof het een niet passende emotie voor de situatie is terwijl dat het wel is.
:face_vomiting: