FF Boulevard #2

Zion is een Joodse naam. Ik vind het wel mooi, Lil Kleine als ekte Amsterdammer die zijn kind een Joodse naam geeft. Maar goed, geen idee of dit bewust is.

6 likes

Denk het wel, hij gooit ook overal de israelische vlag tussendoor en gebruikt ‘joods’ ook vaak in z’n teksten

5 likes

Maar Vaes is toch ook wel een geaccepteerde voornaam?

4 likes

Ik vroeg me dus altijd al af of Lil Kleine misschien joods is door bovenstaand genoemde dingen, dus ik ging even googelen en vond dit uit een interview:

Over zijn cashflow (gaat het niet te hard?):
“Dat zit helemaal snor. Ik heb een heel Joods team achter me. Ik ben het zelf, mijn manager is het, mijn advocaat is het, mijn fiscalist is het
”

Dus zal dan wel? :thinking:

2 likes

Echt?

1 like

Ja en @EleanorRigby @Flamoes ik heb het toevallig net opgezocht en screenshot gemaakt haha. Inderdaad minder dan 5 in heel Nederland.

4 likes

Onze zoon heeft mijn achternaam gekregen en de achternaam van zijn vader als tweede voornaam (dit is wel een naam die ook regelmatig als voornaam wordt gebruikt).

4 likes

Ahhhw het betekend kleine leeuw van het bewaakte land :heart: echt een snoepie vind ik het.
Ja biecht love lil kleine.

24 likes

Miss heeft hij het geloof niet zozeer mee gekregen. Maar als je moeder Joods is ben jij het automatisch ook haha.

8 likes

Als zijn moeder Joods is, is hij Joods.
Of hij Joods religieus is, is een ander verhaal. Afgaande op zijn levensstijl is dat laatste bijzonder onwaarschijnlijk.

11 likes

Maar je zegt erbij dat je dacht dat z’n moeder het is, maar dat is logisch als hij zelf Joods is. Je kunt niet Joods worden van je vader.

4 likes

Weet ik maar ik wil dat weetje altijd graag vertellen.

@Reflect Je bent Joods als je moeder Joods is (gewoon nog een keer vertellen zo ben ik) vader Jood word niet echt als officieel gezien. Maar je bent niet Joods als je uit Israel komt.

14 likes

Ben je dan ook joods als je geadopteerd wordt door een joodse moeder, maar de biologische moeder is niet-joods?

Of als je biologische moeder joods is maar je geadopteerd wordt door een niet-joodse moeder?

NEE HET ZIT IN JE BLOED. JODUUUH JODUUUH. nee grapje weet ik veel. Lijkt mij dat je alleen Joods bent als je biologische moeder Joods is. Je kan als niet Jood ook niet even op een dag zeggen Yo vanaf nu ben ik Joods. Moet je helemaal bekeren enzo.

3 likes

Zeker!

Ja plus dat oude Amsterdamse cultuur en de Joodse cultuur ook wel echt verweven zijn. Veel oude Amsterdamse woorden zijn Jiddische woorden.
En Ajax ofc. Hoewel veel Joodse mensen dat hele superjodengedoe van de F-side wel echt verafschuwen geloof ik.
Daar is wel een mega interessante docu over trouwens. Zal hem wel opzoeken als ik nuchter ben want die willen jullie vast graag zien.

14 likes

Lurker hier, maar ja dus, als je geadopteerd wordt, word je ook joods. Als je zo wordt opgevoed tenminste. En je kan het ook niet verliezen, dus als je geadopteerd wordt door niet joden blijf je het ook.

7 likes

Ik heb na een bezoekje aan Antwerpen toch een heel ander beeld van Joden dan de persoon die Lil Kleine is :thinking:

Maar het zal, hem kennende, wel een status dingetje zijn.

1 like

Ja zo heb ik onlangs ontdekt dat ‘mokum’ stad/plaats betekent in het Hebreeuws! Zij noemden Amsterdam vroeger Mokum Alef (stad A), heb ik echt noooit geweten haha (wellicht een bekend feitje, dan loop ik gewoon achter :yum:)

Zou die documentaire zeker willen zien trouwens!

12 likes

Vaes klinkt inderdaad als een geaccepteerde voornaam maar het wordt meer als Faas geschreven!

Nederlandse Voornamenbank

Faas

populariteit

verspreiding

verklaring

m NL totaal (2014) %
als eerste naam: 482 0.0066% [populariteit] [% populariteit]
als volgnaam: 68 0.0010%
1 like