Mag hoor, kom maar naar het kinktopic!
Nah, ik heb met beide niks
Oh jee, dat was inderdaad erg fout geformuleerd
Ik gebruik deze uitdrukking nog wel eens als grapje, refererend naar het filmpje. Maar volgens mij zijn zulke ontwijkende benamingen niet meer nodig, nee. (Als ze dat ooit al waren)
Jeetje ik bedoelde er niets slechts mee hoor, de gutmensch is wel flink vertegenwoordigd hier
Volgens mij weet iedereen dat wel. Maar je geeft aan dat je dacht dat het normaal was om zulke bewoordingen te gebruiken, maar daar zijn sommigen het gewoon niet helemaal mee eens. No biggie. Misschien kun je er wat mee!
âIk bedoelde er niks mee dat ik je een spleetoog noemde, hoorâ. Dat is niet echt hoe het werkt.
Niet bepaald een eerlijke vergelijking want er zit geen enkele negatieve connotatie aan âvan de clubâ zijn. Maargoed, dit is de ik-ben-politiek-correcter-dan-jij-discussie die ik voortdurend hier op het forum gevoerd zie worden en ik vind het wel goed zo!
Nou, nee hoor. Maar als lid van de lgbtq vind ik dat ik me mag uitspreken tegen rare eufemismes (iedereen overigens). Maar ga vooral door ermee dat soort termen te gebruiken.
Het is schijnbaar een club :).
Dit slaat echt helemaal nergens op.
Waarom zou je die termen zelf ook gebruiken als het je zo irriteert?
Pff hou op hoor. âVan de clubâ is net zou fout als âvan de andere kantâ.
I.p.v. âvan de clubâ had diegene beter âvan de lgbtq communityâ kunnen zeggen.
Wat een gedoe. Een eufemisme vergelijken met een racistische opmerking is niet cool. En trouwens, âgayâ gebruiken is ook arguably een eufemisme/codewoord en dat is (als ik het goed heb) wel âgoedâ om te gebruiken. Het is soms best wel lastig om de juiste termen te gebruiken, omdat die ook onderhevig zijn aan cultuur en aan taalontwikkeling in de maatschappij waar je niet altijd van op de hoogte bent. Het kan best ff genoemd worden, maar we hoeven geen heksenjacht te houden omdat @Snygg een eufemisme gebruikt.
Wat ik vooral zie is dat mensen âgayâ gebruiken als term als ze weten dat ze op hetzelfde geslacht vallen maar niet precies weten wat voor label ze eraan willen geven of juist als ze niet aan specifiekere labels willen doen. Ik gebruik gay zelf ook maar dat is omdat ik lesbisch een stom woord vind
Maar het verschil vind ik hier is dat ik (en anderen wss) nooit zou zeggen dat ik ââvan de club benââ, ik vind dat ouderwets, het hoeft geen geheim te zijn. En daarom vind ik het ook een beetje jammer dat het hier gebruikt werd, want we hoeven niet eromheen te draaien of iemand bi of gay is, dat mag gewoon gezegd worden want er is niks ergs aan
Ben het met je eens maar hoe is gay een codewoord.
Gay betekent idd zoiets als vrolijk, zorgeloos, blij. Vanaf de jaren 60 werd het gebruikt door homoseksuelen in referentie naar hun geaardheid. De informatie over of het ooit een codewoord was is tegenstrijdig, maar lijkt aannemelijk.
Maar hoe is van de club een eufemisme? Want eufemisme betekend dit; Een eufemisme is een stijlfiguur waarmee iets mooier, vriendelijker of minder onaangenaam wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is.
In mijn ogen klinkt van de club niet mooier, vriendelijker etc.
Een eufemisme gebruik je om iets âzachterâ uit te drukken dan het is. Bijvoorbeeld als je zegt âhij is heengegaanâ of, zoals mijn moeder zegt over de hond âhij is in de eeuwige jachtveldenâ, maar eigenlijk bedoel je âhij is doodâ. Beetje cru voorbeeld wat niks te maken heeft met gay oid, maar puur gebruikt omdat het een goed voorbeeld is.
Bij âvan de clubâ gebruik je ook een soort verzachtende term. Je bedoelt âhij is homoâ, maar je zegt het veel indirecter. Dit is ook wat mensen hier begrijpelijk vervelend vinden, omdat het de associatie opwekt dat het âverborgenâ moet blijven.
Sorry vind t moeilijk uit te leggen!
Ja ik dacht even met je bericht dat je van de club zelf ook een betere benaming vindt/ verzachtender vindt. Terwijl in mijn ogen het inderdaad de associatie opwekt dat het verborgen moet blijven.