Ik denk zeker niet dat Johan Derksen een racist is, hij heeft zich juist heel hard gemaakt tegen racisme in het voetbal. Dat alle voetballers van het veld moeten lopen van beide teams als er apengeluiden worden gemaakt en dat scheidsrechters er harder tegen moeten optreden. Maar elke keer als het over zwarte piet gaat word hij een lul. Zijn argument is dan, vroeger ging ik met mijn kinderen naar zwarte piet, als ik nu zeg dat zwarte piet niet kan maakt mij dat een racist? Vond die Akwasi grap gewoon echt een slechte grap en het zou gepast zijn als hij direct zijn excuses had gemaakt. Ik vind het wel echt in een andere trant dan bijvoorbeeld Katie Hopkins die dit schreef naar een Nederlandse zwarte voetballer: âBeste Patrick van Aanholt, mijn naam is Katie Hopkins. Ik ben een witte conservatieve christen, je mag knielen en mijn ring kussen.â Gelukkig heeft Twitter haar verwijderd.
Dat ie misschien een keer heeft gezegd dat het niet kan maar elke andere keer wel opmerkingen maakt, betekent niet dat hij geen racist is. Net zoals die andere mannen daar aan tafel.
Maar zoân slechte âgrapâ is onderdeel van het probleem. Mensen moeten gaan inzien dat we niet op het punt zijn waarop we grappen over iedereen kunnen maken en al zeker niet witte mensen over poc. En je kunt gewoon niet luidkeels verkondigen dat zp niks met zwarte mensen te maken heeft en vervolgens een grap maken over akwasi en zp. Zo werkt het niet, dat is onderdeel zijn van het probleem.
Ik ben het helemaal eens met dat die grap over akwasi en zwarte piet niet kan. Maandag zijn ze weer op tv en ik hoop zo dat hij zijn excuses ervoor gaat aanbieden, als hij dat namelijk niet doet dan ga ik dat programma ook echt niet meer kijken.
Hij heeft heel vaak gezegd dat het niet kan, ik kijk hun programma best wel vaak en het is er de afgelopen jaren regelmatig over gegaan. Ik denk dat veel mensen die het programma niet kijken daarom dat zinnetje eruit halen van akwasi en zp en gelijk zeggen hij is een racist. Ik vind juist dat hij vaak goede ideeen heeft geformuleerd over wat de KNVB tegen racisme moet doen.
Maar feit is die uitspraak is gewoon racistisch
Maar een racist genoemd worden is geen doodsvonnis. Dat zou een moment moeten zijn waarop je eens heel goed gaat kijken naar wat je doet en zegt en daar lessen uittrekt om het de volgende keer beter te doen. Ik vind mensen die meteen op tilt slaan omdat ze door anderen op hun racisme gewezen worden zo bloedirritant. Leer ervan en doe beter. Ipv meteen je handen in de lucht te gooien en te roepen dat je niks goed kan doen. Het is confronterend maar doe er iets mee.
Nou het is niet alleen dat ene zinnetje. Sowieso doen ze in dat programma heel veel problematische uitspraken niet alleen over dit onderwerp. Ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen kijken of kunnen verdedigen.
Ik kijk het programma ook heel vaak, en ja hij doet hele goede uitspraken over racisme in het voetbal, maar hij doet ook bijna wekelijks een foute opmerking over donkere mensen/zwarte piet, Marokkanen, transgenders, homoseksuelen en seksistische opmerkingen over vrouwen. Veel mensen vallen niet over die ene Akwasi opmerking maar over dat dit té vaak gebeurd en dat alles maar hi ha ho wordt weg gelachen en geaccepteerd want het is satire.
Mag ik vragen waarom je dat programma dan wel heel vaak kijkt als je wel inziet dat de opmerkingen die in dat programma gemaakt worden niet oke zijn?
Omdat ik een mega voetbal liefhebber ben. En er naast al deze kut opmerkingen er ook inhoudelijk voetbal dingen worden besproken. Er de laatste voetbal roddels voorbij komen etc. Soms moet je dat wel door al het gelul er uit halen. Maar vooral nu met corona kwam vooral in het begin de laatste updates over hoe verder met de competitie, alle rechtzaken etc voorbij. Daar wil je als liefhebber dan van op de hoogte zijn.
Het voelt inderdaad heel dubbel helemaal als je zit te kijken en er komt zo een opmerking voorbij (daar zit ik zelf ook al een tijd mee in mijn maag) En ook omdat ik zelf bruin ben.
Precies dit; alleen maar omdat hij zich ook uitspreekt tegen racisme in (met name het Italiaanse) voetbal, maakt een andere racistische grap niet ok. Hoeveel mensen beginnen hun zin niet met âik ben geen racist hoor, maar⊠[insert racistische opmerking].
Bovendien zaten ze (in alg zin, niet Derksen) in dat radioprogramma van Wilfred Genee ook al grappen te maken over Akwasi te maken; hem verbindpiet noemen enzo. Gatver
Klopt! En ze besteden elke keer enorm veel aandacht aan racisme in het voetbal wat ik enorm goed vind. Maar elke racistische opmerking die dan wel in het programma wordt gedaan zien ze niet als racisme daar kan ik echt niet bij.
Rachel Hazes die een hele post wijdt aan hoe trots ze is op Shane Kluivert⊠ik vind het wat ongemakkelijk.
Jeetje wat een cringe
Ik ben daarnaast in de war dat hij twee kookboeken heeft geschreven

Hahaha ja zijn koken met Shane oid filmpjes waren een tijdje heel populair op Instagram/YT
en toen schreef hij een boek.
https://www.ad.nl/show/britse-zangeres-31-onthult-ik-moest-na-x-factor-huid-bleken-om-er-witter-uit-te-zien~ae4e295a/ Ik vind super dat ze zich uit durft te spreken over wat ze allemaal heeft meegemaakt.
omg wat is die vrouw bruin???