FF Boulevard #3

|| kanker zn. ‘kwaadaardige ziekte’
categorie: leenwoord
Mnl. kanker ‘woekergezwel of de aandoening die dit veroorzaakt’ [1240; Bern.].
Ontleend aan Latijn cancer ‘kanker, kankergezwel’, een woord dat de Romeinse geneeskundige Celsus (28 v. Chr.-25 na Chr.) gebruikte ter vertaling van Grieks karkínos ‘kankergezwel’ (bij Hippocrates). Beide woorden hadden eerder al de betekenis ‘krab’. Hippocrates bestudeerde en beschreef diverse vormen van kanker: aan borst, baarmoeder, maag en huid; zijn naamgeving voor deze ziekten baseerde hij op de vorm van de door hem geobserveerde gezwellen, een hard centrum met enkele uitlopers, die hij vergeleek met de vorm van een krab.
Ook al vroeg ontleend: ohd. cancur , chanchur (maar nhd. Krebs ‘krab; kanker’); oe. cancer , cancor (ne. door herontlening cancer ‘kanker’, canker ‘kanker (bij dieren en planten)’).
Grieks karkínos en Latijn cancer zijn wrsch. ook formeel met elkaar verwant (de n in het Latijnse woord is dan secundair) en verder misschien met Grieks kárkaros ‘hard’ en nog minder zeker met Sanskrit karkara- ‘hard’, karkaṭa- ‘crab’.
De Middelnederlandse spellingen van dit woord wijzen consequent op een uitspraak met tweemaal /k/ en onderscheiden zich daarmee van het Middelnederlandse woord cancer , waarmee de derde betekenis van Latijn cancer , ‘het sterrenbeeld Kreeft’ wordt weergegeven.

De aandoeningen die in historische teksten met dit woord werden aangeduid, vallen niet altijd onder wat men thans kanker noemt. Die term is nu een verzamelnaam voor verschillende ziekten met als belangrijkste gemeenschappelijke kenmerk een ongeremde, levensbedreigende celdeling.

etymologie.nl :heart:

1 like

Mooi dat jij de voltooiddeelwoorden wel goed hebt vervoegd in tegenstelling tot wat er staat in zijn bericht haha

21 likes

Op die zwangerschap kan je dan een berekening loslaten waaruit blijkt dat het op of zelfs nog het liefst voor Curaçao verwekt is

3 likes

Volgens mij is André jr via ivf gekomen dus zo snel is er geen tweede.

2 likes

William Rutten reageert ook onder die pist van André met “ik voel een bruiloft aankomen!!!:heart:

Zal me niets verbazen ook.

Monique heeft wel eens gezegd dat er een broertje of zusje ‘klaar ligt’ als in dat er een embryo is ingevroren (sorry als ik iets raars zeg, weet niet precies hoe het werkt). Al is dat natuurlijk nog geen zekerheid voor een zwangerschap

1 like

ik had vroeger een vriendin die dat altijd zei van dingen die helemaal versleten waren. wat zegt mascha nou altijd in die omstandigheden, voor de beutyblogtopicvolgers? nou ja dat dus

Oh ja, ik zie het, dat wist ik niet. Ook zonder die kennis was het wel een beetje een bittere sneer eigenlijk dus heb de reactie verwijderd.

1 like

“Het valt echt heeeelemaaal uit elkaar” - mascha

6 likes

Zijn versie stond ook nog vol met spelfouten. Wat een romanticus :nauseated_face:

Hebben jullie die filmpjes gezien van post malone tijdens een optreden van hem? Gaan nu heel veel rond omdat mensen zich zorgen maken

Weet niet of deze link nu zo werkt? Let ff niet op dat account haha ik kon even geen andere posts hierover vinden. Maar best heftig om te zien? Er is ook nog een ander filmpje waarin hij heel gek een soort van kruipt tijdens het zingen

Overduidelijk te grazen genomen door Kevin McAllister

Summary

PUNCH

1 like

Gaat ook overal over tiktok, dat ie aan t afkicken is denken veel mensen

Wel heftig dat hij er zo op reageert (z’n lichaam). Hoop dat het gauw beter gaat. Kan me voorstellen dat mensen zich zorgen maken als je iemand zo op het podium ziet.

Ik weet niet of het echt zo is hoor!

De video doet het niet meer, misschien maar goed ook want ik weet niet of ik het wilde zien als ik zo de berichten lees

Eigenlijk wel sneu dat dat soort zaken met beeld en al gedeeld worden, ik hoop dat het gauw beter gaat :pensive:

Wat een onzin. Ik heb even wat van die filmpjes bekeken en het is gewoon een guy die z’n muziek voelt, muziek en teksten die hij zelf schrijft. Niet iedereen is Justin Bieber met een schrijversteam en choreograaf he.
Overigens kan je er natuurlijk vanuit gaan dat hij drinkt en drugs doet, en dan?

2 likes

Nou, het lijkt me eerder het compleet tegenovergestelde. Dit zijn echt geen afkickverschijnselen.

1 like

Tijdens een optreden van de week heeft hij hierop gereageerd. Hij heeft aangegeven dat het goed met hem gaat en hij niet aan drugs zit en nog nooit zo gelukkig is geweest. Is ook een filmpje van, maar kan hem nu nergens vinden.

Edit: filmpje https://vm.tiktok.com/gW8sEA/ wel via tiktok

Ik denk niet dat zijn ogen zomaar rollen en dat hij opgeblazen uitziet, omdat hij zijn muziek voelt

1 like